עכשיו זה סופי: אחרי כל השמועות, האיומים וההתנגדויות, התחנה המרכזית של תל אביב עוברת לכניסה לחולון.
3 צפייה בגלריה
כאן תקום תחנה מרכזית? השטח ליד תל גיבורים
כאן תקום תחנה מרכזית? השטח ליד תל גיבורים
כאן תקום תחנה מרכזית? השטח ליד תל גיבורים
(צילום: שאול גולן)
קראו גם:
כבר תקופה ארוכה שמשרד התחבורה מעוניין לפנות את התחנה המרכזית בתל אביב במסגרת תוכנית תחבורתית שיזם. עיריית תל אביב התנגדה לחלקים מהתוכנית, אך באופן מפתיע השבוע היא משכה את ההתנגדות שלה, לאחר שהגיעה להבנות מול משרד התחבורה. המשמעות: תוך חצי שנה רוב הפעילות בתחנה המרכזית הישנה תעבור למרחק לא רב ממסוף פנורמה שנמצא בסמוך לשכונת תל גיבורים בחולון.

מסוף על הגבול

תחילתו של הסיפור כבר בשנת 2013, כשנחשף לראשונה כי במסגרת תוכנית תא\5000, מתכננת עיריית תל אביב להעביר חלק נכבד מהתחנה המרכזית סמוך לצומת חולון.
תחילה הודיעה עיריית חולון כי מדובר בשמועות, וכי אם הנושא יקודם היא תתנגד בתוקף לתוכנית ולא תאפשר זאת.
במאי 2015, לאחר שנים של הקפאת הליכים ומכרזים, בית המשפט הכריז על סיום המכרז למכירת התחנה המרכזית הקיימת בתל אביב, והיא עברה בעלות במטרה להרוס את המבנה ולהקים במקומו דיור ועסקים.
ומה לגבי התחנה המרכזית החדשה? הוועדה המחוזית שדנה בתוכנית אמנם החליטה להוציא את תכנון צומת חולון מתוכנית תא/5000 וקבעה כי הוא יוגדר כאיזור לתכנון עתידי בשיתוף הוועדה המקומית של חולון, אך גורמים בעיריית תל אביב הבהירו כבר אז כי לפחות מחצית מקווי האוטובוס שיבוטלו עקב סגירת התחנה המרכזית, יעברו בסמוך לחולון.
עיריית חולון אמנם השתתפה בדיונים מקצועיים בוועדה המחוזית בראשות מתכננת המחוז ומהנדסי הערים חולון ותל אביב, והובטח לה שכל תכנון עתידי יהיה מתואם עימה, אך השבוע ביצעה עיריית תל אביב מהלך שככל הנראה לא ייטיב עם חולון, ויוביל להעברה של עשרות קווי אוטובוס לגבול שבין חולון לתל אביב, אך במקום צומת חולון נבחר מסוף פנורמה הסמוך לשכונת תל גיבורים מצידה השני.

"בכייה לדורות"

אז איך תושפע חולון מהעברת התחנה המרכזית? שלושה היבטים שליליים בולטים הם הפקקים, הזיהום וכמובן החשש הגדול של תושבי תל גיבורים ממעבר של מסתננים ומבקשי מקלט לתחומה.
3 צפייה בגלריה
תיהרס. התחנה המרכזית בתל אביב
תיהרס. התחנה המרכזית בתל אביב
תיהרס. התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: טל שחר)
"תל גיבורים כבר ממילא מלאה במסתננים", טוענת דיירת בשכונה. "בכל בניין שני יש דירה מחולקת. דרום תל אביב כבר כאן. בלילות הם זרוקים כאן שיכורים, ביום מחפשים עבודה. אל תבלבלו לי את השכל על גזענות או על פליטים. אם זה היה אחד או שניים, אף אחד לא היה מתלונן, אבל יש כאן כבר עשרות דירות, ואם יעבירו את התחנה המרכזית לכאן אנחנו נהיה דרום תל אביב שתיים. אני מתביישת במה שנהיה כאן, ואם לא נפעל זו תהיה בכייה לדורות".
הטענה היא שאין בהכרח קשר בין מסתננים לתחנה.
"ברור שיש. הם מחפשים את הפינות האלה שבהן יוכלו להתאגד. אין להם מתנ"ס או מועדון חברים. נפגשים איפה שקל ומתמקמים איפה שיש פחות אכיפה על שוטטות. כל הזמן אני שומעת שרוצים לעשות כאן התחדשות עירונית ולפתוח כבישים, אבל עד שזה יקרה הערך של הדירות כאן רק יצנח. מי רוצה לחיות ככה? לא למדנו לקח ממה שקרה בשכונת שפירא?".

"שיקום דרום תל אביב"

מסמך של משרד הפנים משנת 2018 מאשר כי גם שם מאמינים שסגירת התחנה תשפיע על מצב העובדים הזרים בדרום תל אביב. במכתב שהעביר שר הפנים דאז, אריה דרעי, לשר התחבורה דאז, ישראל כץ, הוא מתייחס לנושא.
"במסגרת טיפולי בבעיית המסתננים בדרום תל אביב והחלטת הממשלה, מחד לפעול בכל הכוח להוצאת המסתננים מהארץ ומאידך לפעול לשיקום דרום תל אביב, התוודעתי לאחד המפגעים הקשים... התחנה המרכזית בסמוך לשכונת שפירא...", כתב דרעי והתייחס לכוונת משרד התחבורה לדחות את פינוי התחנה. "אני מתחייב לסייע מול שר האוצר בהפניית תקציבים מיידית כדי שניתן יהיה להקדים את לוחות הזמנים של התכנון והביצוע, וכן לרתום את כל הגורמים היכולים לסייע בקידום פינוי התחנה המרכזית מדרום תל אביב בהקדם האפשרי".
דיירת בשכונה: "תל גיבורים כבר ממילא מלאה במסתננים. בכל בניין שני יש דירה מחולקת. דרום תל אביב כבר כאן. בלילות הם זרוקים כאן שיכורים, ביום מחפשים עבודה"

ומה עם הזיהום?

גם החשש מפני זיהום אוויר מבוסס לחלוטין. כשנושא העברת התחנה עלה לדיון לראשונה, ערך המשרד להגנת הסביבה סקר זיהום אוויר, שחשף כי התחנה המרכזית הנוכחית היא למעשה מקור הזיהום החמור ביותר בכל גוש דן.
בנובמבר 2013 נרשמו מספר חריגות בתחנת ניטור האוויר בתחנה המרכזית בתל אביב. באותו חודש היו חריגות בתחנות ניטור רבות בארץ, אך המספר הרב ביותר ‑ 15 חריגות ‑ התקבל בתחנה המרכזית עקב תנועת האוטובוסים הרבה במקום.
זמן קצר לאחר מכן, המשרד להגנת הסביבה פתח בהליכי אכיפה נגד מנהלי התחנה המרכזית ואף נערך להם שימוע, ובין היתר הם נדרשו לצמצם באופן משמעותי את פרק הזמן בו הנוסעים שוהים ברציפים וחשופים לזיהום.
מאז כבר היה ברור לכולם שהתחנה עומדת לעבור למקום אחר, אך כעת נראה כי המקום הזה הוא פיתחה של העיר חולון.

"לפוצץ את הכבישים"

ומה לגבי הפקקים? המצב יכול רק להחמיר. כבר היום צומת חולון צפוף מאוד, וקשה להאמין כיצד עשרות קווי אוטובוס יצליחו להשתלב במשוואה הזאת.
אלרואי חמו, תושב חולון שהוביל בעבר עצומה הקוראת למצוא פתרון למצוקת הפקקים באיזור, נשמע השבוע אובד עצות: "בזמנו זה היה הסיוט שלי, כי הילדים שלי למדו באיזור. בימים של הקורונה העומס ירד ופעם ראשונה גילינו מה זה לגור בחולון, לעבוד בתל אביב ולא לבלות שלוש שעות ביום על הכביש. אני לא מסוגל לדמיין איך הם יעשו את זה. אמנם הרבה אנשים עברו לעבודה מהבית, אבל לא חסרים כלי רכב על הכביש. כולם מדברים על מהפכה תחבורתית, אבל עד שזה יקרה אי־אפשר לפוצץ את הכבישים ולצפות מהאזרחים להתמודד".
חשוב לציין שכבר לא מדובר במחצית מהקווים או בניסיון להמעיט מהעומס, כפי שתוכנן בהתחלה, אלא בהעברה גורפת של רוב הקווים, כאשר בשלב הראשון, כבר בשנת 2023 ייפתחו 32 מסופים להעלאה והורדת נוסעים עבור 113 אוטובוסים, אך הצפי הוא שעד סוף שנת 2026 המספרים יכפילו את עצמם ובהמשך המתחם יכלול גם חניה ל־500 זוגות אופניים, 132 כלי רכב, 259 אוטובוסים ו־229 עמדות לטעינת רכבים.
במטרה לצמצם את הפעילות של התחנה המרכזית כבר בשנה הקרובה, יוקמו שלושה מסופים אלטרנטיביים ‑ הראשון הוא מסוף "פנורמה", השני הוא חניון "הלוחמים" על גבול חולון, מול בית החולים וולפסון, והשלישי הוא מסוף "חרש", שנמצא בסמוך לתחנה הקיימת, כך שנראה שכל תושבי צפון חולון יתמודדו עם ההשלכות של פיזור התחנה הקיימת.

העירייה: "לא נוגע לחולון"

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "ההחלטה של עיריית תל אביב אינה נוגעת לחולון מאחר שמסוף פנורמה נמצא בשטח השיפוט של העיר תל אביב סמוך לשכונותיה הדרומיות ולא בכניסה לחולון".
3 צפייה בגלריה
ד"ר קרן גונן
ד"ר קרן גונן
ד"ר קרן גונן
(צילום: קובי קואנקס)
"העיריות מוכרות לתושבים משחק"
ההתנגדות לרעיון של מעבר התחנה המרכזית לצומת חולון הגיעה לאוזניי עוד בטרם החלטתי להתפטר מתפקידיי בעיריית חולון ולרוץ לראשות העיר. אז עוד לא הבנתי את הנושא לעומק. עם הריצה לראשות העיר נחשפתי לחומרים ותוכניות של עיריית חולון ועיריית תל אביב, ואז חשכו עיניי.
נפגשתי לפני מספר שנים עם סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי, שהייתה אחראית על תשתיות התחבורה, והבנתי מגורמים שונים בעיריית תל אביב כי "חולון משחקת משחק כפול".
אי לכך, התחלתי לחקור את הנושא והגשתי עם השמאית גלית צור לפני ארבע שנים את ההתנגדות הראשונה לתוכנית המתאר העירונית של חולון בנושא הקמת התחנה המרכזית בצומת חולון.
ההתנגדות שלי עוררה הדים וגרמה לראש העיר לערוך סיור מתוקשר ולהבטיח שוב לתושבי חולון כי התחנה המרכזית לא תיבנה בחולון. אך לצערי, למרות הצהרותיו של ראש העיר, בפועל חולון ותל אביב הקימו צוות משותף ועבדו ביחד על שינוי ייעוד הקרקע בצומת חולון לקראת אישור הקמת התחנה המרכזית. ההתנגדות שלי עיכבה מעט את הנושא.
בנוסף, למרות בקשות חוזרות ונשנות ממהנדסת העיר, לא קיבלתי את כל המידע הנדרש והסחבת גרמה לי להבין שאין לאף אחד את כל הנתונים המדויקים וכי יש אינטרס משותף להשאיר חלק מהנתונים והפעולות במחשכים.
כידוע, אני עקשנית ולא מוותרת על תשובות חלקיות ולהפתעתי הרבה, נוכחתי לדעת שלא רק שתקום תחנה מרכזית באישור ובשיתוף פעולה מלא של שתי העיריות (למרות המשחק שהן מוכרות לתושבים), אלא שגם יוקם חניון תת־קרקעי ענק של אוטובוסים – נושא שניסו להסתירו במשך שנים בגלל ההשלכות של חניון כזה על איכות הסביבה.
בישיבתה של הוועדה המקומית לפני כשנה הטחתי בראש העיר ובמהנדסת העיר את הנתון הזה והם לא יכלו להכחיש יותר ואישרו זאת.
לצערי, כל מה שקורה כרגע גם עם עיריית תל אביב הוא למראית עין בלבד. פעם הם מתנגדים כדי להרגיע את תושבי השכונות הדרומיות שהמסופים הזמניים לא ייבנו בשטחם, וכשהרוח נרגעת הם מושכים את ההתנגדות שלהם עצמם.
לצערי הרב, בפועל הכל גמור וסגור והחותמת לכך היא שחולון ותל אביב פנו לוועדה הארצית לצורך שינוי ייעוד הקרקע של צומת חולון כדי לממש את חזונם המשותף, ומרגע אישור הוועדה, הכיוון הוא חד־כיווני.
למרות מה שקורה עכשיו, חשוב להבין שמסוף פנורמה זמני בלבד. בתוכנית הסופית התחנה עוברת לצומת חולון.
* הכותבת היא חברת מועצת העיר חולון