אם אתם תושבי חולון, או גרים בסביבה, בטוח שהבחנתם באנשי הברזל ש"צועדים" לאורך אחד השבילים המרכזיים בגן סיפור. למה הם שם? את הסיפור הזה אתם חייבים להכיר.
5 צפייה בגלריה
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון, מי הם אנשי הברזל?
(צילום: ישראל פרקר)
"השבוע גיליתי, ברחוב רפאל איתן בחולון, עוד פיסת דרך שנשארה כזיכרון מדרך הביטחון שפעלה במקום בשנת 1948". כך כתב בימים האחרונים בפוסט בפייסבוק, ישראל פרקר. בפוסט שעורר סערה בקרב חובבי ההיסטוריה, וגם בקרב תושבי חולון הוותיקים, הוא חשף מה באמת התרחש לפני שנים ספורות על השביל הזה, שרבים מאיתנו חוצים ללא מחשבה נוספת מדי יום.

5 צפייה בגלריה
 ישראל פרקר
 ישראל פרקר
ישראל פרקר. הסיפור שמאחורי השביל
(צילום: ישראל פרקר)

פרקר, תושב ראשון לציון, מהנדס במקצועו אשר יצא לא מכבר לפנסיה, מתנדב במוזיאון ראשון לציון ובין מקימי עמותת אבני מורשת המנגישה את המורשת הישראלית בצורה דיגיטלית. המשימה שלקח על עצמו היא הגעה לפינות מורשת ישראליות, לתעד, לצלם ולספר מה התרחש באותה נקודה בעבר. עד כה העלה למעלה מ-9,500 תמונות לויקיפדיה, והשבוע פרש את הסיפור מאחורי "דרך הביטחון" בלב גן סיפור.

5 צפייה בגלריה
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון. היום בלב שכונה שלווה, פעם אזור מלחמה
(צילום: ישראל פרקר)


מה הסיפור של דרך הביטחון?


הכביש, או לפחות מה שנותר ממנו, נמצא באמצע הדרך בין שכונת קרית שרת ושכונת קרית אילון והוא רק קטע קצר מאוד מדרך הביטחון המקורית, שעברה בתוואי זה ועבר שימור. היום נמצא השביל בלב שכונה שלווה, אבל פעם זה היה אזור מלחמה.
דמיינו ימים אחרים, שבהם הישוב היהודי במדינת ישראל הצעירה, נלחם על חייו. דרך הביטחון נסללה בפרוץ מלחמת העצמאות. נקודת ההתחלה שלה הייתה בין שכונת עזרא לשכונת התקווה בתל אביב והיא התמשכה דרך מקווה ישראל ועד לראשון לציון - חלקו המערבי של כביש 44 היום.
הדרך נסללה על מנת לאגף את השכונות בהם התגוררו התושבים הערבים, שכונת אבו כביר, תל א-ריש והעיירות יאזור ובית דג'אן הערביות, ומשם הם תקפו בירי את משתמשי הדרך היהודים בכביש יפו-ירושלים בקרבת יפו. דרך הביטחון שימשה כמעבר בטוח גם עבור השיירות לירושלים ולמושבות הדרום בואכה נגב ביציאתן מתל אביב.

קראו גם:

5 צפייה בגלריה
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון
(צילום: ישראל פרקר)

מה היה מיוחד כל כך בדרך הביטחון הזו?
פרקר: "הדרך הייתה חלק מ'דרך השיירות'. הועברו בה מזון, מים, ציוד רפואי, נשק, תחמושת וגם מכתבים ועיתונים. ממערב הגנו על ראשיתה של הדרך שתי עמדות של ההגנה בבתי החרושת: "היוצק" ו"הספירט". מאחר שהדרך עברה בחולות הנודדים שאיימו לכסותה (שם העיר חולון' מלמד על אותן חולות), הציבו לאורכה חביות, גם כדי למנוע יריות מתל א-ריש, ונטעו לאורכה עצים".

5 צפייה בגלריה
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון
דרך הביטחון בחולון
(צילום: ישראל פרקר)

בסיום מבצע "חמץ" באפריל 48 וכיבוש יפו, אבו כביר ושאר הכפרים הערביים באזור, פסק הצורך בשימוש בדרך זו. שתי לוחיות זיכרון ל"היוצק" ול"ספירט" הוצבו בצומת חולון. עיריית חולון והמוזיאון לתולדות העיר הפעילו תוכנית שימור, מתוך כוונה לשקם את הדרך בקטע מולדת - נחלת יהודה ולהופכה לאתר תיירות.
פרקר: "האדריכל ברוס לוין וחברת א.א. תבנית ותצוגה בע"מ חברו יחד והקימו את הגן ההיסטורי - גן סיפור דרך הביטחון. הגן משלב בתוכו סיפור היסטורי לאומי ייחודי, כיוון שנמצאים בו דגמי כלי רכב מוקטנים, ושרידים מקוריים של תוואי דרך הביטחון, שהוליכה את השיירות בתש"ח מתל אביב אל ירושלים הנצורה ומרחבי הנגב. בגן נמצאים קטעי כביש האספלט מאז, קורות עצים, שלטי מידע ומפות של התקופה".
"במסגרת פרויקט גן סיפור הוקם גן סיפור על דרך הביטחון ליד חוסמסה", מספר פרקר.
מיהם אנשי הברזל לאורך השביל?
"חלק קטן מהכביש המקורי נשמר, ובמקום הוקמה תצוגה של שיירה שבראשה חוצבים וכלים כבדים הסוללים את הדרך לשיירת כלי רכב הנעה מאחוריהם. במקום יש שלטי הסבר על דרך הביטחון. אבל כמה שהתיעוד הוא דיגיטלי – אין חכם כבעל ניסיון, ופשוט שווה לבקר בגן ולראות את המקום בעיניים שלנו. המציאות תמיד יפה מכל צילום".