לפני כחודש תפסה משטרת ישראל "על חם" חוליה של ארבעה אנשים שגנבו רכב בחולון, וניסו להעבירו אל שטחי הרשות. במהלך חיפוש שערכו הבלשים ברכב, נמצא מוסלק מכשיר ייעודי לפריצה והתנעה של רכבים ששוויו נאמד בכ-60,000 שקלים אשר שימש על פי החשד את החשודים בגניבה.
ארבעת החשודים, שלושה מהם תושבי שטחים (בן 19 מקבלאן, בן 35 מיטא, ובן 31 מיטא) ואחד תושב חורה בן 23, נעצרו והובאו לחקירה במשרדי היחידה בסיומה נכלאו.
כמובן שזו אינה פעם ראשונה שבה נגנב רכב מהעיר חולון, ולמעשה במהלך 2022 נגנבו 341 רכבים מהעיר. זה המקום לציין כי בשנים האחרונות חלה ירידה מתמשכת בתחום גניבות כלי הרכב. יחידת אתגר בלהב 433 המובילה את המאבק בגניבות והוקמה בשנת 2006, שבה נגנבו כ־33 אלף כלי רכב בשנה. כיום, המספר עומד על כ-12 אלף כלי רכב בשנה.
קצת נתונים שכדאי לדעת
יש לכם רכב חדש? קיים סיכוי גבוה שהוא ייגנב. לפי 'איתוראן' זה הפילוח של שנות הייצור של הרכבים הגנובים בשנת 2022: משנת ייצור 2020-2022 – כ-40%, משנת ייצור 2017-2019 – כ-33%, משנת ייצור 2014-2016 כ-20% ומשנת ייצור 2013 ומטה כ-7%.
לפי נתוני 'פוינטר', חל "מהפך" באזורי הגניבה בשנת 2022, בהשוואה לשנת 2021. אזור השרון הוביל בשנה שעברה בפער ניכר עם יותר משליש מהגניבות. בשנה זו אזור המרכז חזר להוביל – שליש מהגניבות בישראל מתרחשות באזור המרכז: 30% באיזור גוש דן והמרכז לפי חברת פוינטר, ואילו 38% לפי חברת איתוראן. כך למשל, בחולון נגנבו כאמור 341 רכבים, בבת ים 256 רכבים, בראשון לציון 366 רכבים, ברמת גן 332 רכבים ובתל אביב 1,172 רכבים.
ממחקר שערכה חברת 'איתוראן' עולה, שבשנת 2022 הימים שבהם בוצעו הכי הרבה גניבות רכב היו שני ושלישי. לעומת זאת, בקרב לקוחות 'פוינטר', היום הבולט בניסיונות גניבה רכב הוא הלילה שבין שבת לראשון.
עוד לפי נתוני 'פוינטר', בשונה מהעבר, גניבות הרכב מבוצעות בכל שעות היממה ולא רק בשעות הלילה המאוחרות. עם זאת, שעות הגניבה הפופולריות ביותר הן בשעות הלילה, בין 22:00-05:00 לפנות בוקר.
מה השעה האהובה ביותר על הגנבים?
השעה הפופולרית ביותר בזמן האחרון היא השעה 19:00, השעה שבה חוזרים מהעבודה וזמן ההתארגנות עם המשפחה והילדים. בימי שישי השעות הפופולריות ביותר לגניבת רכב הן 14:00 עד 20:00.
קראו גם:
"מרבית כלי הרכב הגנובים עוברים לשטחים", אומר ל"מיינט" קצין בכיר ביחידת להב 433 ומסביר: "אחת התופעות החדשות שאנחנו רואים היא שרכבים גנובים נמכרים כרכבים שלמים. זה תמיד היה ברמה מצומצמת, אבל בתקופה האחרונה רואים עלייה כתוצאה מהיעדר אכיפה בצד הפלסתיני". לדבריו, מרבית כלי הרכב שנגנבים עדיין חוזרים לאחר פירוק לכבישי ישראל.
חשוב לציין, כי במשטרה מצביעים על כך שיותר ויותר ישראלים מעדיפים לסכן את עצמם ולתקן את כלי הרכב בשטחים. כך קורה שכלי רכב רבים נעים בכבישים ללא כריות אוויר תקינות ובאחרים מותקנים מנועים של כלי רכב גנובים. "הם מתעלמים לא רק מהסכנה לחייהם, אלא גם מכך שכלי הרכב שלהם יכולים לשמש להעברת אמצעי לחימה ללא ידיעתם", מסביר קצין המשטרה.