זו כבר הפכה לתופעה בעיר הילדים ‑ יותר ויותר גניבות רכב מתרחשות, לא פעם לאור יום ומול מצלמות אבטחה שלא מרתיעות את הגנבים הנחושים.
2 צפייה בגלריה
גנבי מכוניות בחולון בפעולה
גנבי מכוניות בחולון בפעולה
גנבי מכוניות בחולון בפעולה
(צילום: מתוך מצלמת אבטחה)
בשבוע שעבר נגנב רכב מרחוב ההסתדרות בעיר, והודות למכשיר האיתור שעליו הצליחו במשטרה להתחקות אחרי הגנב והוא נתפס. מדובר בתושב השטחים שניסה לעבור את הקו הירוק, אך כשהבחין בשוטרי הסיור החל לנסוע באופן מסוכן עד שנעצר. לטענתו, הוא היה בדרכו להעביר את הרכב לפי בקשה של מכר שלו. בעל הרכב כמובן לא הכיר את האיש, שמעצרו הוארך בבית המשפט. אלא שברוב המקרים הרכבים נעלמים בשטחים, אפילו כשיש תיעוד של הגנבים, ולבעליהם חסרי האונים של כלי הרכב לא נותר אלא להמתין לפיצוי מחברת הביטוח.

השטיחים נשארו, הרכב נעלם


"חולון הפכה לקטסטרופה בתחום גניבות כלי הרכב", אומר יוסי ישעיהו, המתגורר ברחוב הופיין. "לפני מספר שבועות רעייתי יצאה לרכב בשעת בוקר מוקדמת, היא החנתה בתחילת הרחוב, כי יש לנו מצוקת חניה ברחוב, אבל בבוקר הרכב לא היה שם. בפנים היו לה הרבה דברים אישיים ולקחו הכל. היום היא לא משאירה כלום ברכב. ערב קודם לכן הבן שלי שטף את הרכב והשטיחים עוד נשארו בבית, אז יש לנו שטיחים אבל אין רכב. כמובן שהגשנו תלונה במשטרה אבל אין תיעוד. במשך כמה זמן היא נאלצה לנסוע בתחבורה ציבורית לעבודה. אחר כך קנינו רכב קטן ופשוט, שלא ירצו לגנוב".
"הרכבים שבעיקר קשה לגנוב הם הרכבים הגרמניים. סקודה או אאודי מאוד קשה לגנוב, הם נחשבים מוגנים יותר"
אך זו לא הפעם הראשונה שמשפחת ישעיהו מתמודדת עם גנבים השנה. "לפני מספר חודשים הבן שלי רכש אופנוע חדש ב־25 אלף שקלים", ממשיך ישעיהו. "הוא השתחרר מהצבא ורצה להתחיל לעבוד כשליח. רק קנינו את האופנוע, עדיין לא היה לו אפילו ביטוח. הבן שלי עלה הביתה לכמה דקות וכשירד ‑ אין אופנוע. הכל לאור יום וברחוב עמוס אנשים. פשוט בא מישהו, התיישב ונסע. כיוון שאין ביטוח לא קיבלנו אפילו פיצוי".

על קורקינט שכור


הצפייה באדם שלוקח ממך את רכושך היא חוויה לא נעימה בלשון המעטה. גם חיים בכור, המתגורר ברחוב מונטיפיורי, נאלץ להתמודד איתה כשצפה כיצד כנופייה של גנבים פרצה לרכבו בשבוע שעבר. "בערב שוחחתי עם חבר שסיפר לי שהוא מבואס כי גנבו לו את הרכב, ובבוקר גיליתי שגנבו את הרכב שלי. מצלמות האבטחה בבניין תיעדו אותם. הם הגיעו זמן קצר לפני שירדתי לרכב, כי במסגרת עבודתי אני קם מוקדם. הם הגיעו מוכנים, בלי פחד, וזה נראה שהם ממש מתורגלים. באו עם קורקינטים שכורים והשאירו אותם שם. אחד מתעסק ברכב, השני מול מכסה המנוע, השלישי שומר בחוץ עם הטלפון, מקצוענים. כמה ימים אחרי, השכנה סיפרה שבבניין ליד גנבו שני כלי רכב, של אותו אדם. זה נהיה מטורף. בתחושה שלי פגעו לי בפרטיות. לא גנבו מקניון או חניון, אלא מתחת לאף שלי, חלון חדר השינה שלי מעל הרכב".

2 צפייה בגלריה
גונב אופנוע לאור יום
גונב אופנוע לאור יום
גונב אופנוע לאור יום
(צילום: מתוך מצלמת אבטחה)

כדי להמחיש עד כמה המצב חמור, מספר בכור כי כשהגיע לתחנת המשטרה בחולון להגיש תלונה היו לפניו בתור לפחות עשרה אנשים שגם הם באו להגיש תלונה על גניבת רכב. "המתנתי שעה וחצי כי היו כל כך הרבה אנשים. רבים מהם כמוני, בעלי רכב 'מאזדה'. החוקרת מיד ידעה למה באתי, היא סיפרה לי שגם להורים שלה גנבו רכב לפני שלושה חודשים בחולון. זה כל כך מכעיס, זה היה רכב חדש ויפה, קניתי אותו ב־80 אלף שקל והוא היה ממש מושקע. כמובן שמהביטוח מקבלים הרבה פחות בגלל ירידת ערך. התבאסתי שפספסתי אותם בכמה דקות, יש כאלה שאמרו שזה יצא לטובה אבל זה מכעיס".
בניגוד לבכור, לא כולם רוצים לפגוש את הגנבים. "מול העיניים שלי ראיתי שני גנבים פורצים לרכב שלי בחניה הסמוכה לקניון", סיפרה גם תושבת רחוב חנקין. "אפילו לצלם לא הצלחתי כי זה היה חשוך. לרגע לא חשבתי לצאת אליהם. החיים שלי חשובים יותר מכל רכב. הגשתי תלונה, פניתי לביטוח ושמתי את הסיפור הזה מאחוריי. לדעתי אלה אותם אנשים שגובים פרוטקשן וממררים לאנשים את החיים. אני לא מתעסקת איתם. רכב אפשר להחליף, אותי לא, ואני ממליצה לכולם לא להתעסק עם אנשים כאלה".

זינוק של עשרות אחוזים


עד כמה התופעה של גניבת כלי רכב בחולון החמירה? לשם השוואה, בחצי הראשון של שנת 2020 נגנבו 101 כלי רכב; בחצי הראשון של שנת 2021 נגנבו 90 כלי רכב, אך בחצי הראשון של 2022 נגנבו 248 כלי רכב.
גם מספר הגניבות מתוך כלי רכב בחולון, כגון ציוד וחלקי רכב, נמצא בעלייה, כאשר בחצי השנה הראשונה של שנת 2020 התרחשו 128 אירועים של גניבה מתוך רכב בעיר; בחצי השנה הראשונה של שנת 2021 התרחשו 116 אירועים, ובחצי שנה הראשונה של שנת 2022 התרחשו 172 אירועים.
"כשהגעתי לתחנה בחולון היו לפניי לפחות עשרה אנשים בתור להגיש תלונה על גניבת רכב. המתנתי שעה וחצי כי היו כל כך הרבה אנשים"
אחרי שתושבים הבינו כי המצלמות לא מפחידות את הגנבים, וגם אלה שנתפסים לרוב משוחררים תוך זמן קצר למעצר בית, נראה כי הדרך היחידה למנוע גניבה היא לבחור מראש בדגם שקשה לגנוב.
"הרבה לקוחות מגיעים אחרי שנגנבו להם כלי הרכב", מספר הבעלים של "סטאר מוטורס חולון", עוז בנימיני.
אחרי 25 שנים בתחום, לבנימיני יש כמה המלצות שכדאי לאמץ: "הרכבים שבעיקר קשה לגנוב הם הרכבים הגרמניים. סקודה או אאודי מאוד קשה לגנוב, הם נחשבים מוגנים יותר ורואים את זה בשטח".
אילו רכבים מבוקשים על ידי הגנבים?
"לרוב רכבים יפניים, כמו טויוטה ומאזדה, שנחשבים לגניבים מאוד. גם כל הרכבים ההיברידיים החדשים סובלים מגניבות כיוון שהמצברים שלהם מאוד יקרים".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה מורגשת מגמה כלל ארצית של עלייה בכמות גניבות הרכב ועבירות הרכוש. כחלק מההתמודדות של המשטרה עם התופעה, הוחלט במחוז ת"א בכלל ובמרחב יפתח על הצבת הטיפול בעבירות הרכוש בדגש לעבירות גניבה והתפרצות לרכבים כיעד בעדיפות גבוהה והקצאת משאבים בהתאם. במסגרת פעילות מבצעית רחבת היקף פועלים כוחות רבים, מקומיים וארציים, במטרה להביא לירידה בהיקף העבירות תוך שימוש בכל האמצעים והיכולות העומדים לרשות משטרת ישראל. נציין כי עם העלייה במספר מקרי הגניבות בשנה החולפת ניכרת גם עלייה בנתוני הפעילות המבצעית הבאה לידי ביטוי בעלייה משמעותית בעצורים עד תום ההליכים, הגשת כתבי אישום ותפיסות רכבים גנובים. מתחילת השנה נעצרו 39 גנבי רכב והוגשו 45 כתבי אישום בתחנת חולון".

גניבת כלי רכב בחולון


בחצי הראשון של שנת 2020 נגנבו 101 כלי רכב
בחצי הראשון של שנת 2021 נגנבו 90 כלי רכב
בחצי הראשון של 2022 נגנבו 248 כלי רכב

גניבת ציוד וחלקי רכב


בחצי הראשון של 2020 התרחשו 128 אירועים
בחצי הראשון של 2021 התרחשו 116 אירועים
בחצי הראשון של 2022 התרחשו 172 אירועים

קראו גם: