מי שהספיק לבטח את רכבו במהלך השנה האחרונה, הבחין שלא רק מחירי ביטוח הרכב עלו משמעותית ביחס לשנים אחרונות, אלא כי גם בעלי הרכבים נתבקשו להוסיף אביזרים שונים למניעת גניבות הרכב, כמו איתוראן, קודן, מנעול הגה ועוד. למה זה קורה? ולמה במיוחד בחולון? הנתונים נחשפים ומדאיגים.
2 צפייה בגלריה
מעצר
מעצר
מעצר חשוד
( צילום ארכיון: דוברות המשטרה)

אז למה ביקשו מכם, תושבי חולון, להוסיף אביזרי אבטחה? חברות הביטוח מאמינות, שאם נקשה על גנבי הרכב (מה שמכונה בעגה משטרתית – שבל"רים: שימוש ברכב ללא רשות ש.ש.), הם יתעכבו בפעולת גניבת הרכב, מה שיגרום לכוחות המשטרה להבחין, הם יגיעו במהירות ויתפסו את הגנבים בשעת מעשה.
אכן, בפועל משטרת חולון מצליחה לרשום הצלחה מסוימת בנושא, ומתחילת השבוע (החל מה-06.10) הובאו בפני בית המשפט בתל אביב שבעה שבל"רים שנתפסו בשטח העיר נוהגים ברכב שלא שלהם באופן לא חוקי, או לסירוגין בדיוק מנסים לפרוץ לרכב.
רק בסוף השבוע האחרון איתרה המשטרה, רדפה ועצרה ארבעה שב"חים פלסטינים שניסו לגנוב רכבים בחולון, צפו בתיעוד מהמרדף:
מרדף ותפיסת גנבי רכב בחולון
(צילום: דוברות המשטרה)

כמעט כל השבל"רים הם צעירים (בגילי 16-20), והמדאיג מכל: כולם שוהים בלתי חוקיים בישראל שמגיעים מהשטחים כדי לגנוב רכבים, כאשר תמורת כל רכב הם מקבלים ממעסיקים כאלף שקלים.

קראו גם:

לרוב, הם אינם מגיעים לעיר בכוונה לגרום לאירוע בטחוני, אבל בצל המלחמה, האיומים הבלתי פוסקים והתרעות הפיגועים, ביניהם הפיגוע הרצחני בחולון באוגוסט האחרון, אי אפשר שלא לקחת את זה בחשבון וזה בהחלט מדאיג את המשטרה. נראה שעד כמה שהיא מנסה לתפוס את גנבי הרכב באמצעים שונים, כמו מודיעין, הצבת מחסומי פתע, סיורים ועוד, היא עדיין לא מגיעה לקצה הקרחון של גנבי הרכב שרק הולכים ומתגברים בעיר.
בנוסף, בתי המשפט עמוסים בכל יום בעשרות מקרים של שבל"רים מכל הארץ, כך שלרוב משחררים אותם לביתם עם אזהרה, והם חוזרים שוב ושוב לרחובות חולון בחיפוש אחר מכוניות חדשות לגנוב.

2 צפייה בגלריה
פריצה לרכב
פריצה לרכב
עלייה במספר גניבות הרכבים בחולון
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

2024 שוברת שיאים - הנתונים נחשפים


בכל שנת 2023 נפרצו 195 רכבים בעיר חולון, אבל רק במחצית הראשונה של 2024 כבר נפרצו 145 רכבים, והצפי עד סוף השנה הוא ליותר מ-300 כלי רכב.
גם מבחינת גניבת רכבים והעברתם לשטחי יהודה ושומרון למטרת פירוק ומכירת חלקים או לסירוגין עיצוב, צביעה ומכירה מחודשת: בהחלט נראית עלייה הדרגתית ומדאיגה:
בשנת 2020 (שנת הקורונה) נגנבו סך הכל 205 מכוניות בחולון, בשנת 2021 המספר עמד על 339 כלי רכב, בשנת 2022 577 כלי רכב, בשנת 2023 המספר הגיע ל-726 כלי רכב – ולפי הצפי, נסיים את 2024 עם קרוב ל-900 כלי רכב שנגנבו מרחבי העיר חולון.
רב פקד מורן חדד, המשמשת כקצינת אגף החקירות והמודיעין בתחנת משטרת חולון: "התחנה פועלת מסביב לשעון על מנת לטפל בתופעות שמטרידות את תושבי העיר, ואחת התופעות המרכזיות ביותר היא גניבת הרכבים. המודיעין החקירתי והמבצעי ממפה את תופעת הפשיעה אצלנו ברחובות, ופועל לצמצם אותה, וזה בא לידי ביטוי בכתבי האישום שמוגשים".