זה קרה אי שם ב-2020, כאשר הקורונה הייתה הגדולה שבצרות שלנו, אבל גלגלי הצדק טוחנים לאט. השבוע נגזר דינם של שוטר ומתנדב במשטרת חולון שסרטון שלהם תוקפים באלימות אדם שלא חבש מסכה הסעיר את המדינה לפני כארבע שנים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה בחולון
תיעוד התקיפה בחולון
תיעוד התקיפה בחולון
(צילום: פרטי מתוך הסרטון)

שופט בית משפט השלום בתל אביב, עלאא מסארווה, הרשיע השבוע את השוטר, בן אפגן, ומתנדב המשטרה, אבישי כהן, שניהם תושבי חולון, בתקיפה בנסיבות מחמירות. זאת לאחר שהיכו אזרח שלא חבש מסיכת קורונה בחולון וסירב בתחילה להזדהות.

קראו גם:

מסכת הקורונה והתקיפה


האירוע החל במהלך משמרת שגרתית בחודש יולי 2020, כאשר הנאשמים שנסעו בניידת משטרתית הבחינו בצעיר, כשהוא צועד ברחוב יחד עם שניים מחבריו, והוא אינו עוטה מסכה מסכת פנים, וזאת אף שבאותה התקופה נדרש לעשות כן (לפי צו בריאות העם בצל מגיפת הקורונה ש.ש).
לאחר דין ודברים בין השוטרים לבינו, הוא התבקש להזדהות אך השיב: "תתחיל איתו", קרי עם חברו, והתחיל ללכת מן המקום. למרות שלבסוף הוציא את תעודת הזהות שלו, השוטר והמתנדב המשיכו בניסיון לאזוק אותו. על פי כתב האישום, אפגן השתמש בשוקר חשמלי על הצעיר, שזעק מכאב ונפל על הרצפה. בעודו שרוע על הקרקע, אפגן בעט בו, ולאחר מכן הנחית עליו לפחות חמש מכות אגרוף לפלג גופו העליון. כהן מואשם בהטחת לפחות שלוש מכות אגרוף לראשו של המתלונן.

3 צפייה בגלריה
מסכת קורונה. זוכרים את זה?
מסכת קורונה. זוכרים את זה?
מסכת קורונה. זוכרים את זה?
(צילום המחשה: canva)

עדי ראייה דיווחו, כי חבריו של הצעיר ביקשו מהשוטרים להפסיק את התקיפה, באומרם כי "כולו דם". למרות זאת, התקיפה נמשכה, כאשר אפגן הטיח את השוקר החשמלי בראשו. כתוצאה מהתקיפה, הצעיר סבל מפציעות חמורות, כולל חתך מדמם בראשו שהצריך טיפול רפואי, חבלות בראש ובפנים, וסימני חבלה במותניים. בנוסף, חולצתו נקרעה במהלך האירוע.

פסק הדין: כוח מופרז


במהלך המשפט טענו הסנגורים שהשימוש בכוח היה מוצדק לחלוטין לאור ההתנגדות הפיזית של הצעיר. לדבריהם, השוטרים פעלו במסגרת תפקידם, ונאלצו להשתמש בכוח כדי להשתלט עליו. מנגד, התביעה הציגה עמדה לפיה מדובר בשימוש מופרז ולא מידתי בכוח ואין שום הצדקה למתקפה שכללה מכות טייזר ואגרופים לראשו.
על פי התביעה, הצעיר הציג את תעודת הזהות שלו בשלב מסוים, אך גם אז השוטרים לא חדלו מהפעלת האלימות ולטענתם האירוע היה יכול להסתיים ברגע שנמסרה התעודה, אך במקום זאת נמשכה האלימות בצורה בלתי מוצדקת.
בהכרעת הדין נכתב: "המתלונן שלא עטה מסכה כנדרש, התנהג בחוצפה ובזלזול מופגן כלפי השוטרים הנאשמים, ומצא את עצמו בסוף האירוע עם פציעות וחתכים מדממים בראש, כשהוא זב דם, נאנק מכאבים בכל חלקי גופו כתוצאה מנזעי חשמל, מהלומות וחבטות נמרצות שכילו בו הנאשמים, כשכל האירוע מתועד, חזותית וקולית".

3 צפייה בגלריה
שופט בית משפט
שופט בית משפט
השופט פסק: לא מדובר בכוח סביר
(אילוסטרציה: shutterstock)

השופט מסארווה כתב בהחלטתו, כי ניתן לסכם את התיק במשפט אחד שאמר הצעיר: "יכול להיות שהייתי חוצפן, אבל זה לא סיבה לכסח אותי", וקבע שלא מדובר בכוח סביר ולא מדובר במקרה קל ערך. השופט גם קבע כי ההחלטה לעצור אותו הייתה החלטה נכונה.
לסיכום פסק השופט וקבע כי, "מעשיהם של הנאשמים כלפי המתלונן, לפי שהוכח לפניי, בעדויות ובסרטון, היו מעשים אלימים, הכרוכים בהשפלה רבה, ואף באכזריות. המתלונן התנהל בהתרסה ובחוסר כבוד לנאשמים, סירב להזדהות, ולכן ההחלטה לעוצרו הייתה בגדרי סמכותם לפי החוק. אלא שבין ההודעה על המעצר לבין מימושו, התרצה המתלונן וההין להזדהות ואף ביצע פעולה אקטיבית בעניין זה (הוצאת ת"ז מכיסו), בניסיון לייתר את מעצרו. ואולם הנאשמים לא הפעילו שיקול דעת מחדש, והמשיכו בהוצאה לפעול של החלטת המעצר".
שלב הטיעונים לעונש יתקיים ב-09 בספטמבר, 2025, כך שעד לגזר הדין יש עוד לא מעט זמן.