תושב חולון, מאיר שדה, הקים את הבנק החברתי למזון תינוקות, ומדי חודש מציל מאות נשים שלא יכולות להרשות לעצמן לרכוש מזון לרך שכזה עתה נולד.
4 צפייה בגלריה
שגרירי הבנק החברתי
שגרירי הבנק החברתי
מתנדבי הבנק החברתי
(צילום: בן רייזר)

"לפני שנתיים, החיים שלי נראו אחרת לגמרי. הייתי עצמאית כלכלית, גידלתי את שני ילדיי ללא קושי מיוחד. ואז הגיע ההיריון השלישי", מספרת א' (36), אם חד הורית לשלושה ממרכז בת ים, שמתארת את השינוי שחל בחייה. "ההיריון היה מורכב. התקשיתי מאוד לעבוד, ומצאתי את עצמי במצב שבו נאלצתי לעזוב את העבודה. פתאום הייתי ללא הכנסה, עם שני ילדים ועוד אחד בדרך. זה היה מפחיד".

קראו גם:

בשלב זה, א' פנתה לעובדת סוציאלית משירותי הרווחה של העירייה לקבלת עצה: "הבנתי שאני זקוקה לסיוע מיידי – בין אם זה כסף ישיר, ובין אם זה ציוד. זה לא היה משנה... העיקר שאוכל לדאוג לילדים שלי ולתינוק החדש שהגיע. העובדת הסוציאלית סיפרה לי על הבנק החברתי למזון תינוקות שנמצא בחולון. בהתחלה היססתי, אבל הבנתי שזו האפשרות הטובה ביותר עבורי באותו רגע".
א' היא רק דוגמה אחת לבעיה מסוג זה. על פי נתוני הבנק החברתי למזון תינוקות, הביקוש לעזרה מהעמותה מדאיגים ומספר המשפחות הפונות בבקשה לעזרה רק עולה. כך למשל, סך התינוקות להם סייע הבנק החולוני בשנת 2023 עומד על 2,100, זאת לעומת 1,700 בשנת 2022. מדובר בעלייה של 23%, ובפסח האחרון גדל הביקוש ב-25% לעומת התקופה שלפני החג אשתקד. אין ספק שנתוני השנה הנוכחית גם בחגים המתקרבים אלינו יהיו גדולים במיוחד, בעיקר בשל המצב הביטחוני והכלכלי במדינה.

"המצוקה גדולה"


הבנק החברתי למזון תינוקות, הוא מיזם שנוסד בחולון על ידי עמותת "אחריות חברתית – לתת מכל הלב", שמסייע למשפחות במצבים דומים לזה של א'. מאיר שדה הוא מי שייסד את העמותה, ומשמש כיום כמנכ"ל הבנק החברתי למזון לתינוקות.
שדה הוא תושב העיר חולון (בן 58, תושב שכונת נאות שושנים, נשוי + 5) הקים אותו כבר בשנת 2012: "במסגרת עבודת הבנק, מוענקת לכל תינוק ערכה בכל חודש המורכבת ממזון תינוקות, חיתולים, מגבונים וציוד נוסף עד לשנה הראשונה של התינוק. המשפחות להן עוזר הבנק מגיעות מכל רחבי הארץ, חוצות מגזרים - משפחות מרובות ילדים או משפחות בעלות ילד אחד".

4 צפייה בגלריה
מאיר שדה
מאיר שדה
מאיר שדה. "אחריות עצומה"
(צילום: בן רייזר)

זה התחיל בחולון?
"התחלנו ברחבי העיר, אבל היום העמותה פרושה ביותר מ-100 יישובים, עם יותר מ-500 מתנדבים האוספים קופסאות מזון, ומעבירים אותם למשפחות עד לפתח ביתן".
"בשנים האחרונות התרחשו כמה אירועים שאי אפשר היה לצפות אותם, בהתחלה הקורונה, ועכשיו המלחמה", אומר מאיר שדה, "בתקופה של כמה שנים, משפחות רבות סבלו מפגיעה כלכלית משמעותית. גם אם לעיתים יש הפוגות אופטימיות, הרי שהאפקט המצטבר קשה מאוד. לא בטוח שמשפחות אלה יוגדרו באופן פורמלי כ'עניים' על ידי רשויות הרווחה, אבל המצוקה היא גדולה, וברגע מסוים כשהמצב מתחיל להיות קשה יותר, הם מתחילים לקצץ במקום שבו לא העלו בדעתם שיעשו זאת: במוצרי המזון שהם רוכשים הביתה".

4 צפייה בגלריה
שגרירות הבנק החברתי
שגרירות הבנק החברתי
מתנדבות הבנק החברתי
(צילום: בן רייזר)

"יש על מי לסמוך"


עבור א', הסיוע היה משמעותי: "קיבלתי פורמולה, חיתולים ומגבונים באופן קבוע. זה אולי נשמע פשוט, אבל זה עשה את כל ההבדל", היא מסבירה, "השגרירה שלי מהבנק גם סייעה לי עם מצרכים נוספים באירועים מיוחדים. זה נתן לי תחושה שיש על מי לסמוך.
"אני מכירה עוד אימהות שנקלעו למצב דומה. זה יכול לקרות לכל אחד. הבן שלי גדל בריא ושמח, וזה בזכות העזרה שקיבלנו".

4 צפייה בגלריה
מוצרי המזון לתינוקות בבנק החברתי
מוצרי המזון לתינוקות בבנק החברתי
מוצרי המזון לתינוקות בבנק החברתי
(צילום: פרטי)

למרות האתגרים, א' מביטה קדימה בתקווה: "אני מקווה לחזור לעבוד בקרוב, להשתקם כלכלית. השאיפה שלי היא להגיע למצב שבו אוכל לתרום בעצמי".
שדה נשאר אופטימי ומאמין כי ניתן לעשות שינוי: "זו לא גזרת גורל, אנשים שנכנסו למעגל העוני יכולים גם לצאת ממנו, והחובה שלנו כחברה היא לסייע להם לעשות זאת. האחריות החברתית שלנו כלפי אותן משפחות היא עצומה".