בימים אלה כאשר המצב הבטחוני מתוח מאי פעם, ותרחיש מלחמה מול איראן וחיזבאללה קרוב מתמיד, אזרחים רבים בחולון מאמינים שיעמדו לרשותם מקלטים ציבוריים ראויים ושמישים בעת צרה. האם זה נכון? מסמך שהגיע לידי "מיינט חולון" ומתפרסם כאן לראשונה חושף נתונים מדאיגים שאף אחד לא רצה שתדעו.
3 צפייה בגלריה
המקלט ברחוב אהרונוביץ' בחולון
המקלט ברחוב אהרונוביץ' בחולון
המקלט ברחוב אהרונוביץ' בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

בזכות שיתוף פעולה מיוחד בין התנועה לחופש המידע, המשמר החברתי חולון לבין "מיינט חולון", הגיעה לידינו רשימת המקלטים בעיר ומצבם. הרשימה זו אינה מופיעה באתר העירייה, וגם הבקשה לקבל אותה ע"י התנועה לחופש המידע, התארכה בשל רצף תלאות ביורוקרטיות.

קראו גם:

המקלטים פתוחים - האם הם תקינים?


לפי המסמך הרשמי שהגיע לידי "מיינט חולון", ברחבי העיר ישנם 69 מקלטים ציבוריים אשר משמשים את מרבית האוכלוסייה שאין לה מקלט או ממ"ד בבית. חלק גדול מן המקלטים משמשים למטרות נוספות: בית כנסת, מועדון נוער, חוגים לילדים או כל סיבה אחרת שניתן לה היתר לשימוש חורג.
כבר בדו"ח מבקר עיריית חולון משנת 2017, נכתב שנושא המקלטים הציבוריים בחולון לא מטופל כראוי, ובחלק גדול מן המקלטים אין אישור כיבוי אש, פיקוד העורף או מסוכן לשהות בהם. מאז עברו כמעט שמונה שנים, וניתן היה להניח שמאז דאגה שעיריית חולון להכשיר את כל המקלטים בעיר.
מאז השבעה באוקטובר - נפתחו כל המקלטים ברחבי העיר לשימוש הציבור, והתושבים אכן משתמשים בהם כאשר נשמעות האזעקות, אבל האם הם בטוחים?

3 צפייה בגלריה
מקלט ציבורי בחולון. האם הוא בטוח?
מקלט ציבורי בחולון. האם הוא בטוח?
מקלט ציבורי בחולון. האם הוא בטוח?
(צילום: קובי קואנקס)


בלי אישור, בלי אינסטלציה - המקלטים המסוכנים בחולון


אלה המקלטים המדאיגים כפי שעולה מהדו"ח הרשמי:
במקלט הציבורי ברחוב העוגן 10 (150 מ"ר) אין אישור כיבוי אש – משמע אסור לשהות בו, ובטח שלא במצב חירום. מה גם, אין אישור לשימוש חורג לכל פעילות שהיא מאז אוגוסט 2020.
המקלט ברחוב הניצנים 5 (120 מ"ר) חסר כל אישור לשימוש חורג, אך גרוע מכך – אין אינסטלציה כלל, כך שבמקרה חירום, אין אפשרות לשהות לאורך זמן, כי אין שירותים, ברזים או צנרת כלל.
במקלט ברחוב רבי עקיבא 5 (120 מ"ר) – חסר אישור גם של כיבוי האש וגם חסר אישור של פיקוד העורף.

3 צפייה בגלריה
מרחב מוגן מקלט ממ"ד - תמונת פייסבוק
מרחב מוגן מקלט ממ"ד - תמונת פייסבוק
לאיזה מקלטים בחולון אין אישור?
(צילום המחשה: shutterstock)

מקלטים שרשומים כחסרי אישור כבאות אש:
המקלט ברחוב טשרניחובסקי 2 (70 מ"ר), המקלט ברחוב ההסתדרות 35 (120 מ"ר), המקלט ברחוב הכנסת 4 (120 מ"ר), המקלט ברחוב המצודה 5 (120 מ"ר), המקלט ברחוב אהרונוביץ 91 (120 מ"ר), המקלט ברחוב סוקולוב 47 (500 מ"ר), במקלט ברחוב גבעת התחמושת 23 (100 מ"ר), המקלט ברחוב גבעת התחמושת 21 (350 מ"ר).
באתר עיריית חולון מצויינים רשימת המקלטים כזמינים ושמישים לציבור הרחב, אך לא מצוין דבר על הליקויים. באתר עיריית חולון רק מעודכן כי "המקלט בגבעת התחמושת 21 – נעול עד להודעה חדשה".
חשוב להזכיר, כי בשאר המקלטים בעיר יש אישור כבאות אש ואישור פיקוד העורף בתוקף, יחד עם זאת, 11 מתוך 69 המקלטים בעיר - כלומר כמעט 16% מסך המקלטים בעיר, אינם תקינים ואסורים לשימוש, מה שאינו מופיע באתר העירייה הרשמי.

תגובות


ליאורה פור, מהמשמר החברתי בחולון: "כל נושא המקלטים הציבוריים בעיר חולון לא מסודר ולא שקוף לתושבים. המשמר החברתי חולון חשף את דו"ח מבקר העיריה כבר בשנת 2017 שהתריע על ליקויים, כאשר לחלק מן המקלטים אין בכלל אישור חורג, לחלקם אין אישור כיבוי אש ועוד ליקויים... למרות בקשת מידע מהעירייה משנה קודמת ועד היום, לא קיבלנו מענה. בשל כך, נאלצנו להיעזר בתנועה לחופש המידע וקיבלנו דרכם פירוט מקלטים עגום ומדאיג.
"למרות הערות מבקר העירייה משנת 2017 - עד היום נושא המקלטים הציבוריים לא טופל. איך ייתכן שבסוף שנת 2024, ואחרי כל כך הרבה חודשי לחימה, יש עדיין מקלטים ללא אישור כיבוי אש? עכשיו זה זמן מלחמה. ידוע שהמקלטים דו שימושיים. מדוע אין באתר העיריה שום מידע מה קיים בכל מקלט (בית כנסת, צופים וכדומה)? למה אין שם האחראי במקרה ויש מלחמה, צריך מפתח או טלפון שלו? על עיריית חולון לטפל לאלתר בכל הליקויים".
מכבאות האש נמסר: "אנחנו לא מכירים את הנתונים". לדבריהם, הם פועלים להכשיר מקלטים ומתן אישורים, אך ורק על פי בקשות מעיריית חולון.
מעיריית חולון טרם נמסרה תגובה