מהלך חריג. במקום שבעלי הקרקעות יקבלו פיצוי כספי מהמדינה על כך שהיא עומדת להפקיע מהם שטח לצורך הקמת המטרו, במקרה של תוכנית ח-500, כלל בעלי הקרקעות יישאו בעלות ההפקעה באופן יחסי.
3 צפייה בגלריה
מטרו - תמונת פייסבוק
מטרו - תמונת פייסבוק
בעלי הקרקע בחולון ישלמו על המטרו
(צילום ארכיון: טל שחר)

קראו גם:

שכונת ח-500 בחולון. מאבדים שטח ומשלמים


בעלי הקרקעות בתוכנית ח-500 בחולון, עתודת הקרקע הגדולה ביותר בעיר, עתידים לשאת בעלות הפקעת קרקעותיהם לטובת פרויקט המטרו העתידי - קו 1M. זאת ללא קבלת פיצוי כספי ישיר או תוספת זכויות בנייה. ההליך ההפקעה כבר החל להתממש ונוגע לחלק מהשטחים המיועדים למעבר תוואי הקו.
מהלך זה נחשב לחריג, שכן בדרך כלל בעלי קרקעות זכאים לפיצוי כספי וכאן הם נדרשים לשלם על הוצאות ההקמה (בנוסף לשטח שנלקח מהם).
תוכנית ח-500 ממוקמת בדרום העיר חולון וכוללת בעלי קרקעות רבים, ביניהם תושבי חוץ וצאצאיהם שרכשו את הקרקע עוד לפני קום המדינה כחלק ממאמצי יהודי התפוצות לסייע ביישוב הארץ.

3 צפייה בגלריה
מתחם ח-500 בחולון. בקרוב הבנייה
מתחם ח-500 בחולון. בקרוב הבנייה
מתחם ח-500 בחולון. בקרוב הבנייה
(צילום: viewpoint)

תוכנית המיתאר מקיפה שטח של כ-4,080 דונם, בין שדרות ירושלים, פארק פרס, מתחם ימית 2000, קריית שרת וקריית פנחס איילון בצפון, כביש 4 במזרח, גבול השיפוט עם ראשון לציון בדרום וכביש 20 במערב. התוכנית מגדירה את המסגרת לפיתוח דרום חולון, כולל אזורי מגורים (כ-12,900 יחידות דיור), מסחר ותעסוקה (כ-930,000 מ"ר), מבני ציבור, שטחים פתוחים, מתקני ספורט ופארק עירוני של מעל 1,000 דונם.

קו המטרו M1


קו 1M שאמור לעבור בשטח תוכנית ח-500, הוא קו מטרו רחב היקף באורך 85 ק"מ עם 62 תחנות, העובר דרך רשויות רבות בגוש דן והשרון: הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, תל אביב, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. הפרויקט פוצל לשלוש תוכניות תשתית לאומיות שונות, כאשר תת"ל 101/א' מתייחס למקטע הדרומי, תת"ל 101/ב' למקטע הצפוני מצומת חולון צפונה עד גלילות, ותת"ל 101/ג' למקטע מגלילות ברמת השרון צפונה לכפר סבא ורעננה.
ביולי 2022 אושרה תוכנית תשתית לאומית (תת"ל 101א') למקטע הדרומי של קו 1M, מצומת חולון ועד לוד ורחובות.
כשנתיים וחצי לאחר מכן, בנובמבר 2024, החלה חברת נת"ע, האחראית על הקמת המטרו, לשלוח הודעות הפקעה לבעלי הקרקעות. במכתבים צוין אישורה של תוכנית מתאר מקומית עתידית בשם "דרום חולון: איחוד וחלוקה בעתיד", אשר תקבע כי בעלי הקרקעות שחלקותיהם נמצאות על תוואי המטרו יהיו זכאים להיכלל בטבלאות הקצאה ואיזון במסגרת התוכנית העתידית, בהתאם לחלקם בתוכנית לפני ההפקעה. היקף ההפקעות מוערך בכ-4% משטח התוכנית כולה, ולכן כל בעלי הקרקעות בתוכנית צפויים לשאת בעלות זו באופן יחסי.

3 צפייה בגלריה
קו המטרו M1
קו המטרו M1
קו המטרו M1. עובר בתוך השכונה בחולון
(צילום מסך: באדיבות נת"ע)

עו"ד משה רז כהן, המייצג חלק מבעלי הקרקעות, אומר ל-"מיינט חולון" כי "הוראות התת"ל הביאו להפחתת היקף הבנייה, ובעלי הקרקעות ששטחם הופקע יחלקו את זכויות הבנייה עם יתר בעלי הקרקעות בתוכנית". לדבריו, הדבר יוצר 'דילול' בזכויותיהם של כלל הבעלים. "ההפקעה אינה מביאה לפיצוי ישיר לנפגעים, שיוכלו בעתיד לתבוע את כלל בעלי הזכויות בתוכנית בגין הפגיעה, אך מדובר בהליך משפטי מורכב", הוסיף.
לטענת עו"ד רז כהן, "עלות הפקעת שטחי המטרו מגולגלת על כתפי כל בעלי הקרקעות בתוכנית ח-500, וכי למרות שהפגיעה היא באחוזים בודדים, זוהי הפעם הראשונה שבעלי זכויות נדרשים לממן תשתית ציבורית המשרתת אזורים רחבים יותר משטח התוכנית שלהם".