המטרו, מערכת הרכבת התחתית הגדולה בישראל, צפויה להתחיל בכפר סבא ורעננה, לעבור דרך תל אביב, ולהמשיך לבת ים, חולון, ראשון לציון ולסיים בנס ציונה ורחובות. הבעיה? חלק מהמסלול עובר דרך שטחים פרטיים. אותם המדינה מתכוונת להפקיע. 11 אלף בעלי נכסים, ביניהם גם תושבים בבת ים וחולון, יכללו ברשימה הזו.
5 צפייה בגלריה
מטרו
מטרו
מטרו. יצטרכו להפקיע שטחים
(צילום המחשה: canva)

המטרו וההפקעה - מי יאבד את הנכס?


מיזם המטרו יכלול 150 קילומטרים של מסילת רכבת, ויתופעל על ידי שלושה קווי רכבת תחתית, שיוקמו ב-109 תחנות ומתחת ל-24 רשויות מקומיות סך הכל. בנת"ע מודיעים שהשלב הראשון של ההפקעה כולל בסך הכל 3,360 דונם, מתוך 11 אלף דונם שיופקעו בכל השלבים – שיכלול בהמשך את כל את התחנות והמוסכים של הרכבת.

קראו גם:

הערים שבהן תתמקד ההפקעה בשלב זה הן חולון, בת ים, ראשון לציון, רחובות, נס ציונה, ולצד זה תל אביב, פתח תקווה, אור יהודה וקריית אונו. התוכניות שמכוחן הוטלו צווי ההפקעה כוללות את קו M1 - שיפעל מצפון לדרום המטרופולין, וקו M3 - שהוא קו חצי מעגלי, המחבר בין הקווים השונים.

5 צפייה בגלריה
חלק מהמסלול בו יעבור המטרו בחולון ותידרש הפקעת שטח
חלק מהמסלול בו יעבור המטרו בחולון ותידרש הפקעת שטח
חלק מהמסלול בו יעבור המטרו בחולון ותידרש הפקעת שטח
(צילום: נת"ע)

רוצים לדעת אם הקרקע שלכם בתכנון להיות מופקעת? לחצו כאן כדי לעבור בין המפות השונות

יחד עם זאת, חשוב לציין, כי מרבית בתי המגורים נמצאים בקו M2, שנמצא בהליכי אישור סופיים בימים אלו, ולכן מתוקפו עדיין לא נחתמו צווי הפקעה. המדינה גם יכולה להפקיע שטחים לא רק לצרכי ציבור, אלא גם לצורך שימושים מסחריים של הפרויקט, שמהווים חלק מהמודל הכלכלי למימונו.

5 צפייה בגלריה
מטרו
מטרו
מטרו. מהשרון ועד השפלה
(צילום המחשה: canva)

בשלב הראשון, שלב המכתבים שכבר נשלחו, לא יופקעו בתים פרטיים, אלא רק שטחים פתוחים, עסקים, מסחר ותעשייה מסוגים שונים (כך למשל יבוצעו הפקעות באזור התעשייה בחולון), גני משחקים, מוסדות ציבור וחניות. בכל הקשור למוסדות ציבור, מבוצעים הליכים אחרים שבהם נת"ע והרשות המקומית מוצאים קרקע ציבורית חלופית ונת"ע משלמת על הקמת מבנה חדש במקום החדש.


במטרה להפוך את שלב ההפקעות למהיר, קבעה המדינה כי בעל נכס שמיועד להפקעה וישתף פעולה עם ההליך - יזכה לפיצוי מוגדל. עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת"ע, מסבירה ל"מיינט חולון" ו"מיינט בת ים" כי "בהפקעות המטרו ישנו תמריץ של הגדלת הפיצוי ב-25% ועד תקרה של מיליון שקל למי שיגיע להסכמה מול החברה על מסירת הנכס וויתור על תביעות".

5 צפייה בגלריה
מסלול המטרו
מסלול המטרו
מסלול המטרו
(צילום: נת"ע)

אילו מקטעים כבר יודעים שעומדים להיות מופקעים?
חלקים מסוימים בשדרות ירושלים פינת סוקולוב בחולון, אזור התעשייה בחולון, וזאת ליד קטעים מסוימים ברחוב קוגל ורחוב סוקולוב בחולון, מגרשים שלמים באזור לבון, רחוב דה הוז ועוד. בראשון לציון יופקעו אזורים שלמים באזור המלאכה.
העיר בת ים תצטרף רק בפעימה השנייה (עם קו M3) אשר ימשיך עד רחובות. חשוב לציין, כי העסקים סביב אזור זה אמנם טרם קיבלו הודעות הפקעה, אך מי שבעל עסק או מתגורר סביב הקוממיות ויוספטל לא יכול להראות מופתע אם עוד מספר חודשים יקבל הודעה – כי דירתו תירכש או תופקע לטובת המיזם העתידי".

מתי יחל המטרו לפעול?


נת"ע חתמה לפני כחודשיים על הסכמים בעלות של שמונה מיליארד שקל מול שלוש חברות קבלניות, שכל אחת מהן תנהל ותתכנן את העבודות על כל אחד משלושת הקווים של המטרו. העבודות בפועל אמורות היו להתחיל עד כה, אך נדחו בינתיים.
מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, שהודיע לפני מספר ימים לחברי הנהלת החברה כי הוא מעוניין לסיים את תפקידו בחודשים הקרובים, הצהיר כי להערכתו הפרויקט יחל לפעול רק בשנת 2040. זאת, אף שאותן חברות חתמו על הסכמים לפיהן מערכת המטרו תתחיל לנסוע, בהדרגה, החל משנת 2032.

5 צפייה בגלריה
מסלול המטרו
מסלול המטרו
מסלול המטרו
(צילום: נת"ע)


מה חשוב לדעת על המטרו?


מערכת המטרו תהיה רכבת תחתית עם הפרדה מלאה מאמצעי תחבורה אחרים, ותסע במהירות ממוצעת של כ-40 קמ"ש. המרחק הממוצע בין התחנות במערכת הוא כ-1,000 מטרים, זאת להבדיל מרכבת קלה בה התחנות הן במרחק של כ-500 מטרים זו מזו. התדירות האפשרית המקסימלית של המערכת היא רכבת כל 1.5 דקות בשעת שיא, כאשר בשלב ההפעלה הראשון מתוכננת תדירות של שלוש דקות במקטעים המרכזים וכל שש דקות בשלוחות.
היתרון של הטכנולוגיה הזו על פני אמצעי תחבורה אחרים היא שעקב התדירות הגבוהה וההפרדה מאמצעי תחבורה אחרים, לכל קו קיימת קיבולת של כ-40,000 נסיעות בשעת שיא, המאפשר שרות מיטבי לנסיעות בין הערים.