התרגלתם לעמוד בפקקים? אולי הכביש החדש שנחנך השבוע בחולון יפתור את הבעיה (לפחות באופן חלקי). תכירו את גשר/מחלף סיירים החדש - אחד הפרויקטים התחבורתיים שהושקעו בהם הרבה מאוד כסף וזמן בשנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
מחלף סיירים החדש בחולון
מחלף סיירים החדש בחולון
מחלף סיירים החדש בחולון
(צילום: זיו איש שלום)

גשר סיירים בחולון - למה זה לקח כל כך הרבה זמן?


תוכנית המחלף אושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה כבר בפברואר 2002, במטרה לאפשר כניסה מזרחית חדשה לחולון במקום הכניסות הבלתי מסודרות שהיו עד אז מכביש 4, ושגרמו לפקקי תנועה רבים בשעות העומס.

קראו גם:

במזרח התוכנית, אושרה אפשרות להתחברות של שכונות סמוכות בראשון לציון למחלף – מה שמכונה כיום כביש יצחק שמיר. בנוסף התוכנית כללה גשר ושטח לצורך תכנון עתידי של דיפו של הקו הירוק של הרכבת הקלה, וכן תכנון עתידי של חניון חנה וסע לאזור הדרומי של מטרופולין תל אביב.
אלא שביולי 2003 בוצע קיצוץ בתקציב מע"צ והמשך קידום בניית המחלף התעכב כשנתיים. במאי 2005, לאחר שמנהלת אזור התעשייה בחולון השלימה את התכנון התחבורתי של הדרכים המובילות לגשר, פורסם מכרז הביצוע, ובמכרז זכתה חברת סולל בונה.
חלקו הראשון של המחלף, שכולל כניסה לחולון מדרום, באמצעות גשר מעל כביש 4, נפתח לתנועה ביוני 2010. חודש לאחר מכן, נפתחה רמפת ירידה משדרות ירושלים לכביש 4 בכיוון דרום. בפברואר 2011 הסתיים שלב נוסף, כאשר נפתחה לתנועה רמפת עלייה לשדרות ירושלים ורחוב המרכבה, מכיוון צפון בכביש 4.

3 צפייה בגלריה
מחלף סיירים החדש בחולון
מחלף סיירים החדש בחולון
מחלף סיירים החדש בחולון
(צילום: נת"ע)

העיכוב והתכנון מחדש


רמפת הירידה לכיוון צפון לא נבנתה יחד עם חלקיו האחרים של המחלף, עקב עיכוב בתכנון, שנבע מהתנגדות משרד התחבורה, שחשש כי בניית הרמפה תיצור תנועת מספריים מסוכנת בגלל כלי רכב הפונים לכיוון מחלף השבעה, שמרחקו ממחלף חולון מזרח עומד על קילומטר וחצי בלבד.
במרץ 2012, עיריית חולון קידמה תכנון חלופי לרמפה בשיתוף עם עיריית ראשון לציון, כך שתכלול לולאה שתפנה קודם לכיוון דרום, ורק לאחר מכן תשתלב בכביש 4 לכיוון צפון, דבר שיגדיל את המרחק בין נתיב ההשתלבות מהמחלף לכביש 4, לבין מחלף השבעה. לפי התכנון החדש, בנוסף לכניסה לחולון, תתאפשר כניסה ויציאה מהמחלף לשכונת נחלת יהודה אשר בראשון לציון.
המיזם קרם עור וגידים לפני כשלוש שנים, ועתה למעשה נחנך מחלף הסיירים החדש לכיוון ראשון לציון (שם הוא מכונה כביש יצחק שמיר) והוא כולל כביש דו-מסלולי באורך של כ-2 ק"מ, עם 6 נתיבי תנועה: 3 לכל כיוון, שביל אופניים ייעודי המאפשר נסיעה בטוחה לרוכבי האופניים, תאורה חדשה ומתקדמת, ובעיקר חיבור תחבורתי אסטרטגי – עם כניסה חדשה לעיר מכביש 4 ממערב, וחיבור ממזרח לקריה החקלאית ולקו הכחול של הרכבת הקלה.

צפו בכביש החדש במבט מלמעלה:
מחלף סיירים החדש בחולון
(צילום: זיו איש שלום)

החיבור לכביש יצחק שמיר בראשון לציון


כביש יצחק שמיר אמור להסיט חלק גדול מהפקקים ועומסי התנועה שתושבי חולון וראשון לציון סובלים מהם, מאחר והוא יחבר את הערים בשתי נקודות מרכזיות: ממערב – יאפשר ציר התנועה החדש יציאה חדשה לעיר לכביש 4, וממזרח – יחבר את ראשון לציון לקריה החקלאית ולקו הכחול - קו מערכת מהירה של אוטובוסים עתידי, אשר יחבר בין תל אביב, לבין ראשון לציון וערי השפלה: רחובות ונס ציונה.
טקס חנוכת הכביש החדש התקיים השבוע בנוכחות ראש העירייה שי קינן, מנכ"ל נת"ע – איתמר בן מאיר, חברות וחברי חברי מועצת העיר, נציגי משרד התחבורה, נציגי חברת נת"ע, ומוזמנים מכובדים נוספים, וזאת כמה ימים בלבד לאחר שראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, ערך טקס משלו לכביש יצחק שמיר.

3 צפייה בגלריה
מחלף סיירים החדש בחולון
מחלף סיירים החדש בחולון
טקס חנוכת מחלף סיירים החדש בחולון
(צילום: עיריית חולון)

ראש עיריית חולון, שי קינן: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה! המחלף החדש הוא לא רק שדרוג תחבורתי, אלא שינוי אמיתי בחוויית החיים של תושבי העיר ושל כל מי שיבקרו בה. המחלף יאפשר גישה נוחה ומהירה יותר לכבישים המרכזיים ויקדם את חולון כמרכז תחבורתי חשוב במטרופולין תל אביב. הפרויקט משתלב במאמץ הרחב שלנו לפתח את העיר, לשדרג את התשתיות ולשפר את איכות החיים בעיר".
מנכ״ל נת"ע, איתמר בן מאיר: "פתיחת גשר הסיירים היא סנונית ראשונה, בסדרה של אירועים משמעותיים, בהם תפתח נת"ע נתיבי תנועה חדשים עבור תושבי העיר היקרים. גולת הכותרת היא חיבורה של חולון לרשת הרכבות הקלות בגוש דן ב-2028, ובעתיד נפתח גם שני קווי מטרו, שיצעידו את התושבים לעתיד תחבורתי חדש, שבו יוכלו להתנייד ברשת הסעת המונים אמינה, מהירה בטוחה ומתקדמת".