עיריית חולון ומשרד השיכון פועלים רבות על מנת לסייע לדיירי הבניין שקרס ברחוב סרלין 38 להקים בניין חדש, אבל מה עם אלפי דיירים אחרים בחולון שמתגוררים בבניינים ישנים ולא מצליחים לקדם תוכניות לחיזוק מבנים?
1 צפייה בגלריה
הבניין שקרס
הבניין שקרס
הבניין שקרס
( צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
קריסת הבניין ברחוב סרלין גרמה לשרשרת של דיווחים על סדקים בבניינים בכל הארץ, בין היתר גם בחולון, ברחוב קראוזה וברחוב אריה שנקר, שם דיווחו דיירים על חשש וזימנו אנשי מקצוע.
דיירי בניינים רבים ברחבי העיר, חלקם בשכונת אגרובנק, מנסים לקדם בימים אלה תוכניות להתחדשות עירונית, אך כיוון שהיוזמה צריכה להיות פרטית, לעתים קרובות הם נתקלים בקשיים ולא מצליחים להתקדם.

"יורים באפלה"

"מרבית השכנים אצלנו הם אנשים מבוגרים, חלקם בכלל לא דוברי עברית", אומרת יפית הרקיש, שבימים אלה מנסה לקדם תוכנית התחדשות עירונית לבניין שבו מתגוררת אמה ברחוב שנקר. "רק כדי לדעת מה עושים ואיך, הייתי צריכה לעשות תחקיר של שלושה ימים. אני ובעלי עושים את זה לבד. אין שום גוף עירוני או ממשלתי שבא לסייע, שאומר לך: תעשה א', ב' ו־ג'. אתה יורה באפלה. אסור לעצום עיניים. סרלין זה רק טיפה בים. העיר מוצפת בבניינים ישנים שהם כמו פצצה מתקתקת. אין לדעת מתי יקרוס הבניין הבא, ויכול להיות שלבא בתור לא יהיה כל כך הרבה מזל".

תמיכה לתקרה

רק לאחרונה הגיש אגף ההנדסה בעיריית חולון לרשות להתחדשות עירונית במשרד השיכון בקשה להכיר במתחם ראש פינה בעיר כמתחם פינוי־בינוי. בחלק מהדירות בבניינים הישנים הדיירים כבר נאלצו לבצע פעולות תמיכה לתקרות הפרטיות, לאחר שבמשך למעלה מעשור הם מנסים לקדם את התוכנית.
"זה לא אמור לקחת כל כך הרבה זמן", טוענת דיירת במתחם. "יש לנו בבניין סדקים מפחידים, תקרות שקורסות, טיח מתפורר, ממש מפחיד. לא צריך לחכות לאסון כמו שקרה בסרלין. צריך לאפשר לכל בניין ישן להתקדם. הרי זה לא עולה לעירייה שקל, את הכסף מביא הקבלן ובתמורה הוא בונה עוד שתי קומות או דירת גן ומרוויח. זה אמור להיות עסק מוצלח לכל הצדדים. הבעיות מתחילות מהפן הבירוקרטי. שנים אנחנו רצים עם תוכניות ובקשות אישור. אלה דברים שהתושב הקטן לא מבין בהם. אם המדינה או הרשויות היו לוקחות את זה על עצמן, מקצות עובדים או אפילו פותחות אגף ייעודי, הכל היה נראה אחרת. לתחושתי, עכשיו כולם יתעוררו, אני רק מקווה שאולי בגלל האסון שלהם יקדמו יותר מהר את המתחם שלנו, כי זה עניין של זמן עד שהבניינים האלו נופלים לנו על הראש".

שני מיליון שקלים סיוע

על פי הצפי, ברחוב ראש פינה ייהרסו 270 דירות בעשרה בנייני רכבת, ובמקומן יקומו כ־900 דירות חדשות.
על המספרים האלה קמות ונופלות תוכניות להתחדשות עירונית, שכן אם קבלן או יזם לא מקבלים היתרים לתוספת של יחידות דיור שמכסות את ההוצאות ומניבות רווח נכבד, הוא לא ייקח מלכתחילה את הסיכון להיכנס לתוכנית להתחדשות עירונית.
זאת גם הסיבה שעיריית חולון פועלת בימים אלה כדי לסייע לדיירי הבניין ברחוב סרלין לקדם הקמה מהירה של בניין חדש על חורבות זה שקרס.
"אלה דברים שהתושב הקטן לא מבין בהם. אם המדינה או הרשויות היו לוקחות את זה על עצמן, הכל היה נראה אחרת"
ראש עיריית חולון, מוטי ששון, שוחח בסוף השבוע עם שר השיכון והבינוי זאב אלקין, ועם מנכ"ל משרדו אביעד פרידמן, כדי לאשר את ההסכם בין שני הגופים לטובת הסיוע לתושבים שדירותיהם נהרסו בקריסת הבניין. בהמשך להחלטת העירייה כי מינהל ההנדסה והמינהלת להתחדשות עירונית ילוו את הדיירים ללא עלות עד שלב הוצאת ההיתר כדי לאפשר פינוי־בינוי מהיר, הוחלט כי משרד השיכון ועיריית חולון יעמידו כל אחד מיליון שקל לסיוע בשכר דירה לתושבים בתקופת הביניים ולהוצאות התכנון.
מעיריית חולון נמסר כי הסיוע יינתן בשלוש פעימות, ומשרד השיכון יקבע את המנגנון להעברת הכספים.
"אני רואה חשיבות גדולה בפתרון לטווח הארוך, במקביל לזה שנתנו לטווח הקצר", אומר ששון. "מה שחשוב הוא שיוקם בניין חדש עבור הדיירים שנפגעו כדי שיחזרו כמה שיותר מהר לדירות משלהם. אני מברך את משרד השיכון והעומד בראשו על הרצון לסייע לתושבים בתקופת הביניים, ואין ספק ששילוב הכוחות בינינו יועיל מאוד לתושבים".
כעת, מינהל ההנדסה והמינהלת להתחדשות עירונית של החברה הכלכלית לפיתוח חולון כבר נמצאים בקשר עם שמונה דיירים שהוסמכו כנציגות על ידי יתר הדיירים לגבי הקמת המבנים החדשים, ובקרב דיירי הבניין יש תקווה גדולה כי בקרוב כולם ימצאו פתרון קבע.