ביום שלישי השבוע הפגינו מאות הורים של תלמידי בית הספר גורדון בחולון מול בית העירייה במחאה על היעדר כיתות לימוד ממוגנות ותנאי למידה שפוגעים בילדים.
4 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים של גורדון
הפגנת ההורים של גורדון
הפגנת ההורים של גורדון בעבר
(צילום: באדיבות ההורים)

להורים שתי טענות עיקריות: מאז השבעה באוקטובר התלמידים לומדים באופן מפוצל, כיוון שבשטח גורדון אין מקלט שיכול להכיל את כולם. בנוסף, עבודות העירייה לשיפוץ מרתף בית הספר ולהכשירו כמקלט הסתיימו באמצע – ללא רצפה מתאימה, מזגנים או דלתות, כך שלמעשה לא ניתן להשתמש בו ככיתות לימוד בשעת חירום.
"זה מחדל עצום במיגון בית ספר בעיר חולון. כל בתי הספר בעיר, וגם ביתר הערים במרכז חזרו לשגרת לימודים מלאה, ורוב בתי הספר בחולון כבר לומדים חמישה או שישה ימים בשבוע. בית הספר גורדון, לא אושר על ידי פיקוד העורף כבעל מרחב מוגן (דבר הידוע כבר כמה שנים) וזה מחדל של העירייה, שלא טופל בשנים האחרונות, ובטח שלא מאז המלחמה", אומרת איילת ערב, אימא לילד בכיתה ו'.

4 צפייה בגלריה
ההורים של גורדון יוצאים להפגין
ההורים של גורדון יוצאים להפגין
ההורים של גורדון יוצאים להפגין
(צילום: באדיבות ההורים)

"בשיא המלחמה, כל בתי הספר בעיר חזרו ללמוד בשיגרת מלחמה, אבל בגורדון לא חזרו ללמוד, כי העירייה לא מצאה מקום חלופי", מסבירה ערב, "בסופו של דבר, העירייה הכניסה פועלים לקחת את המרתף ולהפוך אותו למקלט ולהכשיר אותו גם ככיתות לימוד. אבל עד היום, חצי מבית ספר לומד בבית הספר עצמו, וחצי אחר נשלח בכל יום ללמוד בבית האקדמאים, או מתארח בבית הספר אריאל שרון".
ערב אומרת: "בשלב מסוים, כשהרגישו שמאבדים את כיתות ה' ו-ו', כי אין שיגרה, החזירו אותם לבית הספר, ושתי שכבות אחרות 'חזרו לעונש'. המורות רצות כל היום בין שני בתי הספר, התלמידים נמצאים בפער לימודי עצום, ישנן בעיות רגשיות והצוות כבר קורס פיזית".

ילדים במסדרון


גם ד"ר חמדה כהן, יו"ר ועד ההורים של בית הספר מצטרפת: "העירייה הבטיחה לקחת את מרתף בית הספר ולהכשירו כמקלט. אמנם השטח שם גדול, רק כ-150-200 תלמידים יכולים להיכנס שם בשעת חירום, מתוך 500. לכן, אמרנו שניתן יהיה להשמיש את השטח כארבע כיתות בשעת חירום, ובשעת אזעקה ייכנסו עוד ילדים, לצד צוות המורים. המצב האבסורדי, שכיום, הילדים הולכים לשבת במסדרון לצד קיר דק ומתחת לחלונות, ונאלצים לשים ידיים על הראש כדי להתגונן מפני זגוגיות".

4 צפייה בגלריה
"הכי מוגן שיש" בבית ספר גורדון
"הכי מוגן שיש" בבית ספר גורדון
"הכי מוגן שיש" בבית ספר גורדון
(צילום: באדיבות ההורים)

אז אם העירייה מכשירה את המרתף והופכת אותו למקלט, מה בעצם הבעיה?
"קודם טענו שיסיימו את זה בזמן, אך זה נדחה ונדחה – ואמרו שזה יהיה מוכן לסוף דצמבר, אחרי זה נדחה לסוף פברואר. עכשיו הודיעו לנו שלא יסיימו – ולא יודעים מתי לסיים. כרגע החליטו לא לשים מזגנים, רצפה, דלתות, ופשוט להמשיך הלאה. אי אפשר להיות במרתף הזה אפילו כמה דקות. ואם לא שמים שישה מזגנים כפי שנדרש, הילדים ייחנקו שם".

קראו גם:

"ביום שלישי אחר הצהריים הגיעו מאות הורים של ילדי בית הספר גורדון להפגין מול העירייה. "אנחנו רוצים ללמוד בבית ספר נורמלי. היינו כבר בזום, ההורים לוקחים כל יום את הילדים למקום חלופי שמארח את הילדים. נמאס לנו, אנחנו דורשים שהמרתף-מקלט יתאים לילדים, ולא לול של תרנגולות".


4 צפייה בגלריה
עבודות להתאמת מיגון בבתי הספר בחולון
עבודות להתאמת מיגון בבתי הספר בחולון
עבודות להתאמת מיגון בבית הספר
(צילום: עיריית חולון )

תגובת העירייה


עיריית חולון שמה דגש רב על מיגון מוסדות החינוך ומבצעת בחודשים האחרונים באינטנסיביות עבודות למיגון בתי ספר וגנים בעיר בהשקעה של כ-20 מיליוני שקלים.
בעבודות להתאמת המרתף בגורדון למקלט תקני בהתאם לדרישות יועץ המיגון ואישור פיקוד העורף, השקיעה העירייה קרוב למיליון ש"ח והן צפויות להסתיים בסוף השבוע הזה, לרבות החזרת המזגנים שפורקו לצורך ביצוע העבודות, התקנת מזגן נוסף והתקנת פרקט במקום שבו היה פרקט טרם העבודות.
סיום העבודות יאפשר את חזרת התלמידים לבית הספר בשבוע הבא.
דרישות ההורים מהעירייה אינן נוגעות למיגון אלא לעבודות שדרוג אחרות, אשר כעת העירייה לא מבצעת. העירייה ממוקדת להשלים במהרה את כל עבודות המיגון ביתר מוסדות החינוך בעיר.
עבודות שדרוג בגורדון, שאינן נוגעות למיגון עצמו, ייבחנו בהמשך, ובכל מקרה יבוצעו, כאמור, בנפרד מעבודות המיגון.