סערה גדולה התחוללה בתחילת השבוע בבית המשפט המחוזי בתל אביב, כאשר עשרות הורים שילדיהם למדו ב"גן סיגל" בחולון, הגיעו למחות על הניסיונות לרקום עסקת טיעון עם הסייעות רינת ינקו ואורטל בנימין, שנאשמות בהתעללות חמורה בילדים. בסופו של דבר הצליחו ההורים למנוע את השלמתה של עסקה אחת שעמדה להיחתם.
4 צפייה בגלריה
ההורים הזועמים בבית המשפט
ההורים הזועמים בבית המשפט
ההורים הזועמים בבית המשפט
(צילום: יובל חן)
קראו גם:
לדברי ההורים, בחודשים האחרונים ניסה השופט בני שגיא לקדם גישור בין הפרקליטות לבין הסייעות במטרה שהשתיים יודו במעשיהם במסגרת עסקת טיעון, מה שיזרז את ההליכים המשפטיים. בנימין אמנם המשיכה לכפור באשמה, אך מול ינקו נעשתה התקדמות וההורים הקימו קול מחאה על מה שהם מגדירים כניסיונות להקל בכתבי האישום מבלי לצפות בחומרי החקירה, "איך אפשר לא לראות את הסרטונים האלו? איך אפשר להתעלם מהאמת?", זעקה גל לוי, שבתה מופיעה ב־24 סעיפים בכתבי האישום השונים. "הסעיפים בהם היא מופיעה זה רק מה שנכנס לכתבי האישום וגם בזה הם רוצים להקל? אנחנו פוגשים את הצוות כל הזמן, במקומות בילוי, ברחוב, בכל מקום הן נמצאות ולא לוקחות אחריות".

ההורים חשפו סרטונים נוספים

תזכורת: תחילתה של הפרשה באוגוסט 2020, אז גילו עשרות הורים לילדים מהגן שפעל בשכונת בן גוריון בחולון כי שש מנשות הצוות מתעללות בילדי הגן. ההורים אספו מידע וצילומים באופן חוקי ובליווי ייעוץ משפטי ועם החומרים המפלילים פנו לתחנת המשטרה. תוך זמן קצר נשות הצוות נעצרו וההורים היו בטוחים כי לאור הפעילות המסודרת ושלל הסרטונים, הצדק ייצא לאור במהירות.
בינואר 2021 הוגשו כתבי אישום נגד נשות הצוות ושמן הותר לפרסום. הסייעות בנימין וינקו הואשמו בריבוי עבירות של תקיפת קטין הגורמת חבלה של ממש וריבוי עבירות של תקיפה סתם של קטינים. כתב אישום נוסף הוגש נגד מנהלת הגן, סיגל אדהמי ושלוש סייעות נוספות, ורד אברהם, ליבנת אונגר (אמה של אורטל בנימין - ח.כ.א) ויפית אשר, בגין ריבוי עבירות של תקיפת קטין הגורמת חבלה, עבירות תקיפה סתם והפרת חובה על ידי אחראי.
ההורים הזועמים לא הסתפקו במספר האישומים שהיה בעיניהם קטן ולא מייצג. לאחר מאבק עיקש וחשיפה של סרטונים נוספים הוחמר כתב האישום נגד בנימין וינקו, בין היתר בשל מקרה בו בנימין היכתה בידו פעוט באמצעות נעל, אחרי ששיחק בנעל שהיתה מונחת על שולחן. באישום נוסף מתואר מקרה בו השליכה אחת מהן על מזרן ילד ששכב על שמיכה, ודחפה וניערה ילדה בזמן שהאכילה אותה.
לינקו נוסף אישום במסגרתו נטען שמשכה ילדה בחולצתה, הפילה אותה לרצפה ומקרים נוספים בהם גררה על הרצפה ילדים כשהיא אוחזת ברגלם.
4 צפייה בגלריה
ינקו וסנגורה
ינקו וסנגורה
ינקו וסנגורה
(צילום: יובל חן)
גם כתב האישום הנוסף נגד מנהלת הגן ושאר נשות הצוות הוחמר ונוספו לו שישה סעיפים של תקיפת קטין ותקיפה הגורמת חבלה של ממש, גם כאן דובר על מקרים של גרירה, דחיפה, ניעור והפלת ילדים. בסך הכל נוספו 14 אישומים לכתבי האישום.

ללמוד מפרשת כרמל מעודה

במכתב העמדה ששלחו ההורים לפרקליטות בעניינה של ינקו נטען כי לא מדובר במסע נקמה, אך גם שלא יעלה על הדעת להקל במעשים: "כתב האישום המקורי כולל עשרות מקרים בהם הנאשמת הרביצה, הדפה, דחפה והטיחה פעוטות וכל כולו נסמך לא על חשד, לא על סברה אלא על סרטונים בהם נראית הנאשמת פועלת בצורה לא אנושית, לא באופן חד־פעמי אלא באופן שיטתי ועקבי, דבר המעיד על אישיותה המבעיתה וחוסר החמלה והאנושיות", לשון המכתב.
בין דיון לדיון מנסים ההורים להתאושש, אך מספרים כי עד שהפרשה תסתיים הם לא יזכו לשלווה. "מדברים על החלמה וריפוי, אני בעיקר רוצה לישון לילה שלם", מספר אב לילדה מהגן. "כשאני עוצם את העיניים אני רואה את הסרטונים, אני רואה דמיונות של דברים שאני לא מסוגל לומר בכלל.
"הלב שלנו שבור והן כבר שנה חופשיות ומאושרות", זועם האב. "רק המחשבה שהן חושבות על עסקת טיעון או כתב אישום מקל מפוצצת אותי, באיזה תעוזה? בתרבויות אחרות אנשים מגרשים את עצמם מהחברה על מעשי עוולה והן רק מחפשות לחזור לשגרה".
היתה לכם תקווה שפסק הדין נגד כרמל מעודה יהווה תקדים ויגרום להחמרה גם במקרה שלכם?
לוי: "ברור שזה שהיא קיבלה 9.5 שנות מאסר היה תקדימי ואנחנו מקווים שזה יהפוך למגמה ויפסיקו להקל בענישה, אבל זה מעבר לזה. כרמל מעודה הורשעה ב־17 סעיפים שהעונש על כל אחד מהם הוא 9.5 שנים, כך שבפועל העונש שלה לא ממש חמור כמו שמציגים אותו, אבל זו בהחלט התחלה טובה".

"אין לי זכות להתייאש"

למרות שהדיון התפוצץ והעסקה לא יצאה לפועל, ההורים שומרים על דריכות שיא. לוי: "אנחנו לא באמת יודעים למה העסקה עדיין לא יצאה לפועל, אם זה בגלל הפרקליטות או השופט, לכן אנחנו ממשיכים לשמור על עירנות גם לקראת הדיון בנובמבר בכתב האישום הנוסף נגד סיגל אדהמי, ורד אברהם, יפית אשר וליבנת אונגר שגם במקרה שלהן יש ניסיונות לקדם עסקאות טיעון. אין לנו ספק שהרעש ברשתות והביקורת הציבורית עוזרים מאוד, זה כוח שאי־אפשר להסביר וזה משפיע. אנחנו צריכים את האנשים איתנו, שיעזרו לנו לצעוק ולהשמיע את קולנו, העובדה שהעסקה של רינת לא יצאה לפעול היא ההוכחה שזה עובד ושרק ביחד, הורים מכל הארץ, נוכל לשנות את המציאות".
4 צפייה בגלריה
יוסי חברה. "לא להיכנע"
יוסי חברה. "לא להיכנע"
יוסי חברה. "לא להיכנע"
( צילום: הילה אייזינגר)
גם נציגי עמותת "צדק ילדים - מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך", מאמינים כי רק קול צעקתם של ההורים מנע מההסכם להיחתם השבוע, "הקמנו את מטה המאבק באמצע המשפט של כרמל מעודה, שם הבת שלי היתה ועברה את הגרוע מכל", אומר מנכ"ל העמותה, יוסי חברה.
"חשבתי שאני נלחם עבור הבת שלי והחברים שלה, אך מהר מאוד הבנתי את היקף התופעה. מה שהיה בדיון השבוע מוכיח את הכוח של צבא חזק של הורים זועמים. חודשים שמתקיימים דיוני גישור בעניינה של רינת ינקו, הפרקליטות פעם אחר פעם מעדכנת את ההורים על כך שהנושא ייסגר ללא צפייה בסרטונים, ללא שמיעת עדויות, ופתאום לאחר ימים ספורים של לחץ ציבורי משהו השתנה. זו ההוכחה שלא צריך להיכנע ולחשוב שהכל אבוד ולהמשיך במאבק כי אין מי שיעשה זאת עבור המשפחות לצערי, וכך נמשיך לעשות גם מול שאר המואשמות בתיק הזה".
בימים אלו ההורים נערכים לדיון הבא, אך דווקא כשהם חוזרים מבית המשפט, מתנתקים מהרשתות החברתיות ומאסיפות הנציגות, הרגש החונק עולה: "אני לא אשקר, הרבה פעמים רציתי לפרוש מהכל", מודה לוי. "אבל כשאני חוזרת הביתה ורואה את הבת שלי ונזכרת מה עבר עליה אני מבינה שאין לי זכות להתייאש. היא מעניקה לי כוחות כי אם היא עברה את התופת הזאת אז מי אני שאתלונן על מאבק של שנה? אם היא שרדה את זה, לי אין זכות להרים עכשיו ידיים".

הגישור כשל

מטעם עורכי הדין יאיר אוחיון ומתן לקר שמייצגים את רינת ינקו, נמסר בתגובה: "מרשתנו מקפידה להגיע לכל הדיונים בעניינה. בדיון האחרון, לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות בהליך הגישור, השופט בני שגיא אישר למרשתי לעזוב את האולם.
4 צפייה בגלריה
עו"ד יאיר אוחיון
עו"ד יאיר אוחיון
עו"ד יאיר אוחיון
(צילום: פרטי)
"מבלי להקל ראש, קיימים פערים מהותיים בין המיוחס למרשתי בכתב האישום לבין העולה מן הראיות ולעובדות בפועל. אין בכוונתנו לנהל את ההליך המשפטי בתקשורת, ועל כן את טענותינו נעלה בפני בית המשפט בלבד".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "במסגרת ניהול התיק התקיים הליך גישור בין הצדדים, שהסתיים לאחרונה לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות. חשוב להדגיש כי טרם קבלת החלטות בהליך הגישור, שקלה הפרקליטות מכלול שיקולים, בהם גם עמדת ההורים. במשך כל ההליך עומדת הפרקליטות בקשר הדוק עם ההורים ונציגיהם, לצורך עדכון שוטף ומימוש זכותם להביע עמדה כנפגעי עבירה".