מדוע הוחלף שמו של בית הספר החדש 'נעמי שמר' בחולון? זו השאלה שמטרידה רבים מתושבי שכונת פנחס אילון (ח' 300). זאת לאחר שגילו במפתיע כי למרות השלט שמתנוסס מעל בית הספר החדש שהולך ונבנה בשכונה, ואמור היה להיות הראשון בעיר שייקרא על שם אישה, מי שיזכה לכבוד יהיה שופט בית המשפט העליון המנוח, מאיר שמגר.
2 צפייה בגלריה
בית ספר נעמי שמר?
בית ספר נעמי שמר?
למה לא בית ספר נעמי שמר?
(צילום: פרטי)
ברחוב נעמי שמר בשכונת פנחס אילון נבנה בית ספר יסודי חדש. במשך שנה וחצי התנוסס שלט שהציבה העירייה ובו נכתב מפורשות: "כאן מוקם בית ספר נעמי שמר". לתושבים היה ברור שמדובר בשם בית הספר החדש, בו תונצח המשוררת וכלת פרס ישראל, נעמי שמר, ובכך יהיה בית הספר הראשון והיחיד בחולון שקרוי על שם אישה. מסורת ארוכת ימים בחולון היא לקרוא למוסדות חינוך על שם הרחוב בו הם ממוקמים, במיוחד כאשר מדובר באישיות מוכרת ומוערכת, ולכן השם היה כמעט מובן מאליו.
לכן הופתעו תושבים רבים לגלות שלאחר שוועדת השמות העירונית התכנסה הוחלט להחליף את שם בית הספר, ולהנציח בשמו את נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר ז"ל.
בין המופתעים היה גם חבר מועצת העירייה ויו"ר סיעת צעירים, מורן ישראל, שפנה לחברי המועצה וביקש להבין את השינוי. "יש לי כבוד רב לנשיא בית המשפט העליון, אך ביקשתי להשאיר את השם נעמי שמר, בשל דמותה הראויה, עשייתה למען החברה הישראלית באומנות יוצאת דופן וכן, גם בשל היותה אישה. אנחנו צריכים בחולון לדעת להנציח גם נשים, שילדות ידעו שיום אחד גם הן יונצחו במרחב הציבורי אם רק יתרמו תרומה משמעותית לישראל", טוען ישראל.

2 צפייה בגלריה
נעמי שמר, מאיר שמגר. על שם מי יקרא בית הספר?
נעמי שמר, מאיר שמגר. על שם מי יקרא בית הספר?
נעמי שמר, מאיר שמגר. על שם מי יקרא בית הספר?
(צילום: שלום בר טל, יאיר שגיא)

התשובה שקיבל, לטענתו, הייתה שלנעמי שמר יש כבר רחוב על שמה, וכי ועדת השמות לא ידעה שלבית הספר יש שם זמני.
"לגבי הרחוב, בתי ספר רבים בעיר נמצאים ברחוב בעל שם זהה, וברור לי שטענה כזאת יעלו רק מול שם של אישה. הרי לא היו מדמיינים לומר על משה הס שאינו ראוי למוסד חינוכי על שמו רק בגלל שלרחוב בו נמצא בית הספר כבר קוראים משה הס. לגבי השם הזמני, אם ועדת השמות לא קיבלה את מלוא המידע ולא ידעה שיש שם זמני במשך שנה וחצי לפני שקיבלה החלטה, זה בכלל מפתיע ודורש בדיקה מעמיקה", טוען ישראל.

קראו גם:

החלטת ועדת השמות הועלתה להצבעה במועצה, ולמעט חבר מועצת העיר, אילן גזית, כל חברי הקואליציה הצביעו בעד השם החדש, כך שנראה שגם השנה לא יהיה בחולון מוסד חינוכי על שם אישה.
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "הגוף היחידי שמוסמך לקבוע שם לבית ספר או לכל רחוב או מבנה ציבור הוא מועצת העיר, שמאשרת או דוחה את המלצות ועדת השמות העירונית. מעולם לא נקבע שמבנה בית הספר היסודי שהולך ומוקם ברחוב נעמי שמר ייקרא ע"ש נעמי שמר והשם הזמני על השלט שהציב הגורם הבונה אינו רלוונטי. רק לאחרונה התכנסה ועדת השמות בעניין זה שבחנה מספר המלצות שהוגשו לה לקביעת שמו של בית הספר. חברי הוועדה החליטו פה אחד לקרוא לו ע"ש השופט שמגר ז"ל ומועצת העיר אישרה את ההמלצה".