כדי להתפרנס בימי הקורונה החל נהג מונית מהאיזור לשמש במקביל גם כשליח בחנות בגדים בראשון לציון. בשבוע שעבר הוא יצא לשכונת רמת יוסף בבת ים כדי למסור הזמנה לשני נערים שסיכמו איתו על תשלום במזומן.
4 צפייה בגלריה
בני הנוער שפתחו את המטף בבניין המגורים
בני הנוער שפתחו את המטף בבניין המגורים
בני הנוער שפתחו את המטף בבניין המגורים
(צילום ממצלמת אבטחה)
קראו גם:
כפי שמתפרסם כאן לראשונה, הנערים, בגילאי 15 ו־17, העבירו לנהג תשלום בסך מאות שקלים במזומן. הנהג בדק את השטרות ואז התעורר בו החשש כי מדובר בשטרות מזויפים והוא סירב לקבל את התשלום. בתגובה ריססו אותו הנערים בגז מדמיע ונמלטו עם החבילה מהמקום. הנהג הזעיק את המשטרה ולאחר מכן נעצר נער אחד ובהמשך נעצר החשוד השני. הנערים נשלחו למעצר בית שהוארך וכעת מסתמן שיוגש נגדם כתב אישום בגין עבירות שוד וקשירת קשר.
האירוע הזה מצטרף לשורת אירועים חמורים שאירעו בחודשים האחרונים, בהם הפרשה המזעזעת שנחקרת בימים אלה בתחנת משטרת חולון, שבמסגרתה חשודים חמישה נערים בגילאי 15-13 בניצול מיני ממושך של נערה בת 14, או מקרה נוסף של שני נערים מחולון, בגילאי 14 ו־15, שמואשמים כי נהגו לשדוד טלפונים ניידים וקורקינטים מנערים אחרים. לדברי גורמים עירוניים וחינוכיים, קשה להתעלם מכך שברקע לאירועים הללו ניצבת העובדה שכבר קרוב לשנה בני הנוער בגילאים אלה נמנעים מהגעה לבתי הספר בגלל מגבלות הקורונה שהטיל משרד הבריאות.

"מחפשים ריגושים"

ראש מחלק הנוער במרחב, רפ"ק יגאל שניידר, מאשר את נתוני הפשיעה המאמירים בקרב בני נוער בחולון ובת ים: "במרחב איילון אנחנו עדים לעלייה משמעותית במקרי הפשיעה בקרב בני הנוער בימי הקורונה. זה כבר לא רק נוער שוליים איתם אנחנו רגילים לעבוד, אלא צעירים נורמטיביים שנמצאים במצב בו מרבית המסגרות שבדרך כלל מעסיקות אותם נסגרו. חלקם בני נוער שרגילים לעבוד וכרגע אין להם דרך להשיג כסף, אז הם פונים לעבודות מפוקפקות כמו שליחויות של חומרים אסורים, גניבות וגם סחיטה ברשתות החברתיות. עיקר עבירות הנוער שאנחנו מזהים הן בתחומי אלימות, לרוב בגלל שימוש בסמים ואלכוהול שהם צורכים כחלק מהתמודדות עם השעמום שהתקופה יצרה. יש עלייה גם במקרי הוונדליזם. מסתובבים בגינות ובבתי ספר סגורים ומחפשים ריגושים".
4 צפייה בגלריה
בני הנוער מתיזים חומר כיבוי
בני הנוער מתיזים חומר כיבוי
בני הנוער מתיזים חומר כיבוי
(צילום ממצלמת אבטחה)
כיצד אתם פועלים כדי למגר את התופעה?
"ראשית, אנחנו לא פועלים לבד. יש במרחב שיתוף פעולה מאוד פורה עם הרשויות המקומיות, גורמי הרווחה ומחלקות הנוער העירוניות, ואין ספק שזה מסייע רבות לאיתור מקרים וגם להעלאת המודעות במסגרת הרצאות. בנוסף, אנחנו מקפידים על נוכחות ברשתות החברתיות, זירה בה בני הנוער מציגים רבים ממעשיהם. חשוב להבין ש־70 אחוז מהפעילות שלנו, שהפכה למאוד עמוסה בחודשים האחרונים, מתמקדת דווקא במניעה ולא רק אכיפה. לדוגמה, בשבוע שעבר קיבלנו קריאה מאמא שהעירה את בנה בן ה־16 לקום לשיעור בזום והוא איים עליה. לבלשי הנוער שהגיעו אליה היא אמרה שהיא רוצה להגיש תלונה, אבל כאמא היה לה קשה. ישבנו שלושתנו ודיברנו. היה חשוב לי להסביר לילד את המשמעות של מעשיו, אבל גם לשקף לאמא את המציאות המורכבת בה חי בנה. בסוף היום הוא כתב לה מכתב התנצלות מרגש, והם יצאו מכאן מחובקים. כמחלקת נוער אנחנו לא שואפים לכתבי אישום, להיפך, המטרה שלנו היא שיקום וטיפול".

נזק עם מטפי כיבוי

מי שמעדיף לטעון שמדובר במיעוט חריג שאינו מעיד על תופעה, מוזמן להביט בצילומי האבטחה מבנייני מגורים בשכונת פנחס איילון ונאות שושנים בחולון, שם נערים פושטים על ארונות הכיבוי וגורמים נזק לרכוש.
4 צפייה בגלריה
רפ"ק שניידר
רפ"ק שניידר
רפ"ק שניידר
(צילום פרטי)
"זה מזעזע לראות ילדים עושים כזה נזק", מספרת דיירת באחד הבניינים. "החלק החמור ביותר הוא שהם חזרו לבניין מספר פעמים, אך למזלנו דלת הבניין היתה נעולה. בהמשך הבנתי שזה קורה בעוד בניינים. בני נוער מסתובבים ברחובות, לילה ויום, עושים מה שבא להם ואף הורה לא עוצר לשאול את עצמו איפה הילד שלו מסתובב".
גם תושבת בת ים, איריס דדושווילי, נאלצה להתמודד עם בני נוער שפורקים כל עול: "טיילתי עם הכלב שלי ושני בני נוער עם קורקינטים עברו וכמעט דרסו אותנו. אמרתי להם להיזהר ובאותו רגע כבר התחרטתי. הם הסתובבו מקצה הרחוב, חזרו לכיוון שלי והתחילו לקלל אותי. נזכרתי בכל מיני סיפורים ששמעתי על אנשים שהעירו לילדים וחטפו, כמו הסיפור הטראגי של הבחור שנדקר בבאר שבע. לא רציתי להיות הבאה בתור. במקרה זיהיתי אחד מהם שאני מכירה את ההורים שלו. כשאמרתי לו את שמו הוא נבהל וברח".
אלא שדדושווילי החליטה שלא להניח לאירוע. "מיד אחר כך השגתי את הנייד של אמא של הנער והתקשרתי אליה. אמרתי לה 'הבן שלך רצה להרביץ לי'. היא נחנקה. כאב לי הלב עליה. אלה לא עברייני צמרת או פושעים מנוסים, בסך הכל ילדים שאיבדו את זה".

סכנה: גז קצפות ונפצים

אמנם רבים מבני הנוער הקפידו להישאר בבתים לפי מגבלות הסגר, שרק בתחילת השבוע בוטל, אך בתחנת המשטרה המקומית מגלים כי באמצעות הרשתות החברתיות מתבצעות לא מעט עבירות. לאחרונה חשפו השוטרים מספר מקרים של רכישת נפצים וגז קצפות באמצעות רשת הטלגרם. אחד האירועים שנחשפו בשבוע שעבר התגלו דווקא בעקבות תלונה של שלושה נערים שביקשו לרכוש נפצים לא חוקיים מתושב חולון תמורת אלפי שקלים. כשהקטינים הגיעו למקום שקבעו מראש עם המוכר, הוא ריסס אותם בגז מדמיע ונמלט עם כספם. הנערים הגישו תלונה במשטרה ולאחר חקירה עצרו בלשי מרחב איילון חשוד במעשה.
4 צפייה בגלריה
טהורי
טהורי
טהורי
(צילום: עמליה לוקאש)
"כמו שאנשים מבוגרים למדו להשיג כל דבר מהנייד, גם אנחנו עושים את זה", מספר נער בן 16 מחולון. "היום את יושבת על הטלגרם ומזמינה חיקויים של טומי הילפינגר אז אנחנו מזמינים נפצים, מה ההבדל? שניהם אסורים על פי החוק".
ההבדל הוא שזה מסוכן לכם, אתם מבינים את זה?
"אני לא טיפש. בחיים לא פיצצתי באמצע מרכז נתנאל כמו כל הילדים שמחפשים לעשות דאווינים. אני הולך עם חברים לחולות. כמה אפשר לשבת בבית מול זום? כל הזמן אומרים שהילדים נתקעו מול המסך, אבל כשאנחנו יוצאים וזה עושה טיפה רעש ברחוב מיד מזמינים לנו פיקוח. למה?".
לדברי מדריכת ההורים דבי טהורי מחולון, בעצמה אם לשתי מתבגרות, כאשר מבינים מה החלופה למסכים, עדיף להניח לילדים בנושא. "בימי הקורונה הרבה הורים פונים עם תלונות שהילדים מסתגרים בחדרים ומבלים הרבה שעות מול המסך, דבר שמעלה חשש להתמכרות. אבל חשוב להבין כי דווקא בימים אלה החיבור למסך יכול להיטיב איתם. אין להם שום דרך אחרת לקיים אינטראקציה חברתית מבלי לעבור על ההגבלות. דמיינו את עצמכם עובדים מהבית ופתאום לוקחים לכם את הנייד".
"עיקר עבירות הנוער שאנחנו מזהים הן בתחומי אלימות, לרוב עקב שימוש בסמים ואלכוהול כחלק מסוג של בריחה והתמודדות עם השעמום"
גם גז הקצפות הפך לחומר מבוקש בטלגרם, הודות לתחושת הריחוף שהוא מספק למשתמשים בו. לדברי אנשי מקצוע, מדובר בבעיה של ממש, שכן מדובר בגז שנפוץ בשימוש חוקי, כמו למשל אצל רופאי שיניים, אלא שבעוד שרופאי השיניים משתמשים בגז שמכיל פחות מ־50 אחוז חומר פעיל, במיכלים שנמכרים לבני נוער יש 99 אחוז חומר פעיל, שבשימוש לא מפוקח עלול לגרום לדום נשימה. "זה גז שמותר למכור ומותר לרכוש ולהחזיק, אבל בני הנוער עושים בו שימוש אסור", מסביר גורם במשטרה את בעיית האכיפה. "בגלל הזמינות שלו הם טועים לחשוב שהם לא מסכנים את עצמם אבל זה לא נכון. הסם הזה מסוכן ועלול לגרום לנזקים חמורים ולמוות".