אחרי מאבק ממושך מתחם פיכמן־הסתדרות בחולון קיבל תאריך הריסה לקראת פינוי־בינוי.
1 צפייה בגלריה
הדמיית התוכנית
הדמיית התוכנית
הדמיית התוכנית
(הדמייה: אלונים-גורביץ')
קראו גם:
תחילתו של המיזם לפני כ־13 שנים, אז הדיירים במתחם, המונה 116 בתי אב, הצליחו להשיג רוב חתימות לפינוי־בינוי מבני הרכבת העומדים בשכונה מאז שנות ה־60 של המאה הקודמת. בגלל מיקומו המרכזי וגודלו, היה ברור לכולם כי התהליך יהיה ארוך, אך אף אחד מהדיירים לא האמין עד כמה.
בשל מבנה הבניינים וצפיפותם, התקשו הדיירים להשיג את האישורים וגם להפיק תוכנית שעדיין תהיה רווחית ליזם, כדי שהדיירים לא ייאלצו להשקיע כסף בפרויקט.
במשך שנים התנהל משא ומתן בין העירייה לדיירים, בדרך גם התחלפו עורכי דין ויזמים, אך אז הגיעה תוכנית הרכבת הקלה ושינתה את המצב. חברת נת"ע הודיעה ל־58 מבעלי הדירות כי ביתם יופקע לטובת התוכנית והם יפוצו בהתאם, זאת כיוון שהמתחם "גולש" לכביש שעליו מתוכננת לקום המסילה.
שאר דיירי הבניין כבר ראו כיצד התוכנית יורדת לטמיון ואיך הם נותרים במבנה ישן והרוס בפאתי מסילת הרכבת. אך אז עיריית חולון התערבה וסייעה בגיבוש תוכנית.
למרות שבחודש מאי 2019 קיבלו המשפחות צו פינוי מנת"ע, חודש לאחר מכן הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חולון פרסמה את הפקדת התוכנית המקורית. הצדדים פנו לבית המשפט, ונדמה היה לכולם כי עומד בפניהם מאבק ארוך ויקר, אך בחודש ספטמבר 2019 החליט השופט לשלוח את הצדדים לגישור. מספר קטן של משפחות קיבלו את ההצעה של נת"ע ופינו את הדירה עבור פיצוי הולם שמוערך בכמיליון וחצי שקל לדירה, והשאר ניסו להגיע לפשרה.
חברת הכשרת היישוב שקידמה את הפרויקט סייעה לדיירים בליווי משפטי ועיריית חולון המשיכה בהידברות בין הצדדים. בסופו של דבר התקבלה החלטה כי כל המתחם יפונה יחד וכספי הפינוי יעוברו לקידום התוכנית.
על פי התוכנית שהתקבלה, הפרויקט החדש יכלול 235 יחידות דיור, במקום 116 יחידות הדיור הקיימות, בשני מגדלים, כאשר במפלס הרחוב יהיו חנויות ומבנה ציבורי. 1,000 מ"ר בתוכנית יוקצו לשטחים ציבוריים והמסילה של הקו הירוק תעבור מול המבנה החדש.
הפרויקט תוכנן בידי משרד האדריכלים "אלונים־גורביץ'", ובהנחיית מינהל ההנדסה בעיריית חולון. על פי הצפי המתחם אמור להיהרס בזמן הקרוב, כאשר תאריך היעד הוא 1 בנובמבר, אך גורמים המעורים בפרטי הפרויקט מעריכים כי הקורונה תעכב את העבודות. עד לשבוע זה נותרו במבנה שבע משפחות בלבד, שאמורות לעזוב אותו בימים הקרובים.