במשך שנים ארוכות נהגו במינהל החינוך בחולון להעניק לבוגרי בית הספר היסודי בעיר ספר תנ"ך לכבוד סיום לימודיהם. אלא שהשנה הוחלט לגוון ולהעניק לתלמידים את הספר "נשיקה בכיס ועוד נשיקה" של הסופרת החולונית המוערכת ויקירת העיר, שלומית כהן־אסיף.
3 צפייה בגלריה
שלומית כהן־אסיף וספרה
שלומית כהן־אסיף וספרה
שלומית כהן־אסיף וספרה
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
רבים התרגשו מהמחווה שכן מדובר בספר שעוסק בקבלת השונה, ערבות הדדית ואחדות. בנוסף, תכניה של כהן־אסיף נלמדים ביסודי במסגרת התוכנית של משרד החינוך והיא משתתפת באירועים רבים בעיר המיועדים לתלמידי חולון, ועל כן תלמידים רבים כבר מכירים אותה מהלימודים ואף באופן אישי.

"בעירייה החליטו להתחכם"

למרות זאת, לא כולם שמחו לשמוע את ההחלטה. גורמים חרדיים ודתיים בעיר, בראשם אנשי סיעת ש"ס, הביעו זעם על ההחלטה וחלקם אף פנו בנושא למינהל החינוך בטענה כי לא ייתכן שספר שמייצג את מורשתו של העם היהודי כבר אלפי שנים יוחלף בכזו קלות.
"זה ספר נצחי של עם הנצח, לא משהו שאפשר להקל בו ראש", אומר אחד המתנגדים למהלך שאף עובד במוסד חינוכי בעיר. "אני לא מכיר את הסופרת וזה חלילה לא נגדה, אבל אם רוצים להעשיר את הילדים בספר למה עושים זאת על חשבון התנ"ך? התנ"ך שלנו הוא ספר יחיד ומיוחד ששום דבר לא משתווה לו, רק בעיריית חולון החליטו להתחכם ולהחליף אותו במשהו מודרני. ביהדות אין אופנה ואין טרנדים, יש דברים שמוטמעים בכולנו וכך צריך לשמר אותם".

"מקבלים תנ"ך לפני הגיוס"

במינהל החינוך מיהרו להרגיע את הרוחות והסבירו מה עומד מאחורי ההחלטה. "מאחר שילדי ישראל, וילדי חולון ביניהם, מקבלים את ספר הספרים בסיימם 12 שנות לימוד ועותק נוסף בסיום הטירונות, סבר מינהל החינוך העירוני כי עדיף להעניק לבוגרי בית הספר היסודי ספר אחר, שיהווה מזכרת ללימודיהם במסגרת זו", מסבירה סמנכ"לית וראש מינהל החינוך, אריאלה קידר. "לפיכך, נבחר השנה להעניק לילדי חולון ספר פרי עטה של המשוררת והסופרת המוערכת אשר שיריה נלמדים בכל שכבות הגיל כחלק מתוכנית הלימודים הפורמלית של משרד החינוך. שירים אלה מכילים בתוכם ערכים חשובים של ערבות הדדית, חברות, נתינה ואהבת חינם, ערכים שנלמדים במהלך שש השנים בבית הספר היסודי".
גם הסופרת כהן־אסיף התייחסה לסערה, "אינני צד בעניין, יחד עם זאת אני שמחה שהבחירה נפלה על ספרי 'נשיקה בכיס ועוד נשיקה', ובכך גם העיר שלי חולון מצטרפת לבתי ספר רבים ברחבי הארץ שבחרו בספרי בהזדמנויות רבות כספר מתנה", היא אומרת. "אני מודעת לעובדה שכל סטייה ממנהג קבוע וממסורת מעוררת תהיות, התנגדות ואנטגוניזם. אנא היו סבלנים. הקשיבו, שירה יודעת לרכך ולנחם".
לנוכח התגובות, כהן־אסיף ביקשה להקדיש למתנגדים את אחד משיריה "בתוך הלב": "בתוך הלב שלי יש עוד לב, בפנים עוד לב ועוד לב. בלב הכי קטן יש נקודה. מישהו נגע בה והיא רעדה. מקווה שהנשיקה תלווה את התלמידים לאורך שנים ואני מאחלת לבוגרים הרבה אור והרבה חסד".

נגד: "אם רק היו עושים משאל"

"ספר התנ"ך שמקבלים בבית הספר זה ספר מיוחד במינו, אני עד היום זוכר את הספר שקיבלתי כילד וזה שקיבלתי עוד אחד בצבא לא קשור בכלל לעניין, זאת מזכרת ילדות משמעותית.
3 צפייה בגלריה
מיקי בוזגלו
מיקי בוזגלו
מיקי בוזגלו
(צילום: ליאור פינקסון)
"ההחלטה של עיריית חולון זה חציית קו אדום בצורה בוטה ומזלזלת, יש לי כבוד לכל אדם באשר הוא, יהודי, חילוני, נוצרי או צ'רקסי, אני שופט אדם כאדם ולא לפי דתו, אבל עם ישראל חייב לשמור על הצביון היהודי שלו. מדובר במסורת של שנים, איך עלה על דעתם להפסיק אותה ועוד לעשות זאת מבלי לתת את דעת הציבור על הנושא? הרי כאב לשלושה ילדים ברור לי שאם רק היו עושים משאל, ההורים היו בוחרים בתנ"ך. אני חייב לציין שקיבלתי תמיכה גורפת בנושא ואם הם יתעקשו יש כבר פלגים שישמחו לסייע לנו בהפגנה, כפי שלא נתנו לאמנים עוכרי ישראל להופיע בחולון, כך לא ניתן שישמיצו את התנ"ך. אנשים צריכים להתעורר, לצערי חלק מהציבור רדום ולא מבין איזה מחטף עשו מתחת לאף שלו. אם כל כך רוצים לעודד אהבת חינם יש דרכים מקובלות יותר לעשות זאת. אני אוהב תרבות ואמנות ואני חושב שזה מבורך שרוצים להעשיר את עולמם התרבותי של הילדים, אבל אם כל כך רצו להביא את הספר הזה, היו יכולים להביא גם וגם ולא אחד במקום השני".
הכותב הוא חבר מועצת העיר לשעבר ופעיל חברתי

בעד: "למה לעשות השוואה?"

"הדרך בה הדיון מתנהל מוזיל את שני הספרים, גם את התנ"ך וגם את ספרה של שלומית, שאני רואה בה חברה ומשוררת שאני מעריץ.
3 צפייה בגלריה
ברנרדו בלחוביץ
ברנרדו בלחוביץ
ברנרדו בלחוביץ
(צילום: קובי קואנקס)
"הטעות היתה באופן הצגת הדברים, כי אחד לא בא על חשבון השני. אנחנו מקבלים את התנ"ך בגאווה בשני מועדים שונים וחשובים, בתיכון ובצבא, ויש מקום גם לו וגם לספרות ישראלית חילונית. אסור לעשות השוואות כי יש מקום לשני הספרים ושניהם חשובים, אני חושב שחובה לשמר את המסורת, שהתנ"ך מלמד אותנו ערכים מדהימים וחשובים, אבל גם לשירה מודרנית וחילונית יש מקום והיא חשובה באותה מידה ולא פחות. שירה עברית חשובה להתפתחות אישית ורוחנית של כל ילד ואני מברך על המהלך, אבל למה לעשות השוואה? כשמשווים אותו לספר קדוש הופכים את הספר של שלומית למוקצה וזה כמובן לא נכון. זו גאווה גדולה לקבל ספר שירה מקסים של סופרת ערכית, תרבותית וכמובן גם מקומית ומבחינה ספרותית זה כיף גדול. אנחנו מוכרים בבית הקפה ספלים עם הציטוטים של ספריה והם ממש נחטפים, אנחנו כבר בהדפסה שמינית וזו מתנה מועדפת על הורים שרוצים לפנק את צוותי החינוך בסוף השנה. חשוב לנו לקדש את השפה, אנחנו עושים זאת גם באמצעות ניקוד תפריטי הילדים וקידום השירה העברית".
הכותב הוא בעל קבוצת גן סיפור