שנת הקורונה היתה לא פשוטה לאף אחד, אבל נדמה שעבור הורים לילדים קטנים היא היתה מאתגרת יותר מאשר לשאר.
5 צפייה בגלריה
חוזרים לקייטנות
חוזרים לקייטנות
חוזרים לקייטנות
(צילום: שאטרסטוק)
קראו גם:
אחרי שבועות ארוכים שבהם הילדים נשארו בבית ולמדו מרחוק, הם חזרו לגנים ולבתי ספר בחסות מבצע החיסונים הנרחב. ההורים והילדים בקושי הספיקו להתרגל, וכבר חופשת הקיץ נראית באופק.
בעיריית חולון הבינו שהשנה הזו היתה לא פשוטה, לא רק נפשית אלא גם כלכלית, ולכן כבר בשבוע האחרון הודיעו על הקצאת תקציב מיוחד בסך שלושה מיליון שקלים עבור הוזלת מחירי הקייטנות העירוניות שמפעילה רשת "קהילה ופנאי" בגנים ובבתי הספר היסודיים.
במספרים מדובר בהנחה של מאה שקל למסלול הבוקר (21-1 ביולי) - 200 שקלים במקום 300, ועל הנחה משמעותית יותר במסלול שכולל צהרון - 750 שקלים במקום יותר מאלף שקלים בערים אחרות.
"לאחר תקופה ממושכת ולא פשוטה שבה נשארו ילדי חולון בבית, וכדי להקל בנטל הכלכלי על ההורים, החלטתי כי יהיה נכון לאפשר לכל ילד בעיר להמשיך במסגרת חינוכית וחברתית בקיץ מבלי להכביד יתר על המידה על התקציב המשפחתי", הסביר ראש העירייה מוטי ששון את ההחלטה.
בעיריית בת ים אמנם לא הוזילו באופן מוצהר את מחירי הקייטנות העירוניות כמו בחולון, אך גם שם נערכים לקיץ וצופים שהשנה יותר הורים יבקשו לרשום את ילדיהם לקייטנות.

"חסך מהקורונה"

הילה עובד־בנאי מחולון, אם לשניים (4, 9) כבר הספיקה לרשום אותם לקייטנה העירונית: "באמת שמגיע לעיריית חולון כל הכבוד על ההוזלה, ונקווה שזה חלק ממדיניות שתמשיך בעיר".
5 צפייה בגלריה
פעילות קבוצתית
פעילות קבוצתית
פעילות קבוצתית
(צילום פרטי)
לקייטנות עירוניות יש מוניטין של בייביסיטר, מה דעתך?
"אני ממש לא רואה את זה ככה. ראשית, אנחנו כבר כמה שנים בקייטנות העירוניות ויש לנו צוותים מדהימים שבורכנו בהם, גם בגן אסיף וגם בבית ספר רביבים. לכן ברמה האישית אני באמת רגועה. מדובר באותו צוות שמפעיל את הצהרונים, אז יש המשכיות ויחסי אמון עם המדריכים.
"בגילאי גן הם בעיקר צריכים לשחק וליהנות, וזה באמת מה שחשוב, ולגילאי בית הספר לא בטוח שזה כל כך חכם להתקדם בלמידה כשלא כל הכיתה נמצאת, ולכן אני לא חושבת שקייטנה זה הזמן לעשות השלמה בחומר הלימודי.
"אבל זה לא רק העניין הזה. אנחנו אחרי שנה מאוד מאתגרת. עבור הילדים המענה החווייתי והחברתי שהקייטנה מעניקה הוא הדבר החשוב ביותר. הם כל כך צמאים לבילוי עם בני גילם ולזמן משחק עם ילדים אחרים, ובעיניי בזה צריך להתמקד, וזה לא פחות חשוב מעניין הלימודים או האטרקציות. זו הסיבה שאני גם משאירה אותם לשעות הצהרון. כל שעה בחוץ עם חברים זה מילוי של חסך שהקורונה גרמה לכולנו".
גם שרה אשר, תושבת בת ים, אם לשלושה (4, 7, 9) שגם כן רשמה אותם לקייטנות העירוניות, מרגישה כי דווקא עכשיו חשוב להעניק לילדים זמן של פעילות חברתית ומשותפת, גם אם היא מתקיימת בין כותלי מוסדות החינוך. "הבחירה בקייטנה עירונית היא קודם כל כדי להשאיר אותם עם צוות שהם מכירים. למרות שבשנים קודמות ויתרתי כי הם לא תמיד רצו, השנה אני ממש מתעקשת, כי הם זקוקים לזה".
5 צפייה בגלריה
שרה אשר ובתה
שרה אשר ובתה
שרה אשר ובתה
(צילום פרטי)
אשר היא מנהלת הקהילה באיזור גורדון, מדריכת הורים ומאבחנת ציורי ילדים, ומניסיונה המקצועי היא מעידה כי משקעי הקורונה מלווים את הילדים גם בחודשי הקיץ.
"במשך שנה וחצי לא היה להם רצף חינוכי, וזה בא לידי ביטוי בהרבה מובנים. אני בעצמי רואה רגרסיה בציורים של ילדיי. החסכים הרגשיים והחברתיים הם עצומים. הם צריכים לצאת החוצה ולבלות עם בני גילם, ולכן אני מתעקשת שהם לא יישבו בבית בחודשי הקיץ.
"לא מזמן עשיתי יום הולדת לבני והרבה ילדים שעברו בפארק הצטרפו אלינו. המפעילה אמרה שזאת תופעה חדשה, ושבחודשים האחרונים בכל יום הולדת היא רואה הרבה אחים קטנים, שכנים וגם בני דודים של המוזמנים. הילדים מחפשים את הבילויים, וגם בקיץ כשאין מסגרת חינוכית חשוב לזכור את זה".

משלמים מחיר כפול

לצד הקייטנות העירוניות, מתארגנות כמדי שנה גם הקייטנות הפרטיות, שבשנה שעברה ספגו מכה קשה בגלל המגבלות והשנה נראה כי הן מתאוששות יפה לאור הביקוש הגדול.
5 צפייה בגלריה
פעילות יצירה
פעילות יצירה
פעילות יצירה
(צילום פרטי)
דרורה פלג מפעילה כבר 27 שנים קייטנות בקונספט אקסטרים בשם "קייטנה על גלגלים" בבת ים, חולון וראשון לציון, אך השנה היא גילתה שהדרישה לפעילויות חוץ גדולה מתמיד. "הילדים כל כך התגעגעו לכיף ולבילויים, ויש התלהבות גדולה סביב לוח האירועים שלנו. אנחנו עובדים במלוא המרץ לסגור את כל הפעילויות, כי הרעיון שלנו הוא שבכל יום יש אטרקציה חדשה".
פלג כבר ארגנה שפע של אטרקציות, בהן ימי בריכה, בילויים בפארקים כמו ימית 2000, הסופרלנד והחלקה על הקרח, ופעילויות אקסטרים ביער בראשית, עם מתקני נינג'ה, חוות סוסים ועוד. "בכל יום הילדים נחשפים למשהו חדש. זה כמו לצאת לחופשה קטנה על בסיס יומי. במשך כל השנה הילדים סגורים במוסדות החינוך ומגיע להם קצת להתפרק וליהנות. יש לנו הרבה משפחות ממשיכות, הורים שהיו אצלי והיום רושמים את ילדיהם, וחניכים צעירים שהפכו למדריכים. אנחנו כבר משפחה".
שגית חזן מחולון היא מנהלת חוות הדר שממוקמת סמוך לעזריאלי ראשונים, במהלך השנה המקום עובד כחווה טיפולית עם תוכניות לילדים ובני נוער במנעד רחב, החל מתשושי נפש, חינוך מיוחד, נוער בסיכון וכמובן גם נורמטיבי. במקום מתקיימות גם פעילויות פנאי כמו ימי הולדת, טיולים ואירועים, ולקראת חודשי הקיץ נערכת חזן לקלוט ארבעה מחזורים של קייטנה.
5 צפייה בגלריה
חוות הדר
חוות הדר
חוות הדר
(צילום: פרטי)
"אחרי שנת הקורונה הביקוש לפעילויות של ילדים בכלל ועם בעלי חיים בפרט עלה במאות אחוזים", היא מספרת. "גם ילדים בלי בעיות התנהגות פתאום פיתחו חרדות חברתיות, איבדו את הביטחון העצמי וזקוקים יותר חיזוקים".
קייטנה שלמה סביב סוסים?
"בוודאי. זה מעצים ומחזק את הילדים. בקיץ אנחנו עורכים מרתון כאשר כל מחזור פועל במשך שבועיים, משעה 8:00 בבוקר ועד 14:00 בצהריים. הילדים לומדים את כל עולם המושגים, לומדים לאכף, לטפל בסוסים ולעבוד איתם, הם הופכים למביני עניין בתחום. כמובן שיש לנו עוד בעלי חיים והילדים גם עוברים סדנאות לאילוף כלבים וטיפול בבעלי כנף. קייטנות היום זה כבר ממזמן לא רק שוקו, לחמנייה ובריכה, אלא הזדמנות להעניק לילדים ערך מוסף של כישורים חברתיים, ביטחון עצמי ותחושת הישגיות, בעיקר בימים כאלה שהם צמאים לחיזוקים".

"מגיע לו להתפנק"

אין ספק שלפינוקים האלה יש מחיר, וההפרש בין קייטנה עירונית עם שעות צהרון לבין קייטנה פרטית יכול לעמוד על פער של עד פי שניים לקייטנת קונספט כגון קייטנת אנגלית, ריקוד או בישול, ופי שלושה יותר עבור קייטנה שכוללת פעילויות־חוץ מרובות או שיעורי רכיבה על סוסים.
"זה משהו שכל הורה לוקח בחשבון", אומרת נטע ברששת מבת ים, אם לשניים בני ארבע ושבע, שמחפשת קייטנה פרטית. "עדיין לא רשמתי אותם, אבל המבחר ממש מדהים ויש היצע שעושה לי עצמי חשק ללכת לקייטנה. ברור לי שהשנה אשלם יותר מבשנים קודמות, כי אני לא מתכוונת לרשום את הגדול שלי לקייטנה עירונית. עברה על כולנו שנה מאוד קשה ומגיע לו להתפנק".
אחרי שנת קורונה יש כסף מיותר לקייטנות פרטיות?
"אני לא יכולה לענות 'כן' מוחלט, וגם לא 'לא' מוחלט. זה עניין של סדר עדיפויות. כולם מדברים על הטראומה של הילדים, אז במקום לשבת איתם לשיחות ולרוץ בין פסיכולוגים, עדיף פשוט לתת להם להשתחרר. השנה גם רשמתי אותו לחוג כדורגל, שאמנם נאלצנו להפסיק, אבל כל יום שם גרם לי להבין כמה הפעילות בחוץ עושה לבן שלי טוב בלב".

גם לתיכוניסטים

לא רק הגילאים הצעירים זקוקים לקצת טוב על הלב אחרי שנת קורונה מאתגרת, ולכן אין זה פלא שבמקומות שונים כבר זיהו את הפוטנציאל ומציעים קייטנות מיוחדות גם לתלמידי החטיבה והתיכון: בתיאטרון חולון מציעים קורס קיץ בין השעות 8:30‑13:00, המיועד לתלמידי כיתות ו'‑י"א, שאינו דורש ניסיון קודם באמנויות הבמה. הילדים יחוו במסגרתו סדנאות תיאטרון, משחק עם מסכות, שירה ופיתוח קול, וגם יפגשו אמנים ויוצרים פעילים.
"מדובר בקורס מקצועי לנוער, שמהווה צוהר לעולם הבמה, לפני ומאחורי הקלעים", אומרת מנהלת הקורס, דנה פייר. "הקורס מתאים לבני נוער שאוהבים את הבמה, רוצים להכיר ולהתנסות בעולם המשחק והשירה, ומעוניינים ללמוד, להעשיר את הידע וליהנות מהחוויה. אין צורך בניסיון מוקדם וכולם מוזמנים להצטרף".

עלויות:

קייטנה עירונית בחולון:
נרשמים בממוצע: 9,860
מסלול בוקר: 200 שקלים
מסלול צהרון: 750 שקלים
קייטנה עירונית בבת ים:
נרשמים בממוצע: 4,450
מסלול בוקר: 300 שקלים
מסלול צהרון: 970 שקלים