יותר ויותר עסקים בחולון הצטרפו לכשרות החדשה שהשיקה המועצה הדתית בשם בד"ץ חולון. בדיקה מעלה כי הכשרות החדשה והמהודרת היא למעשה איגוד של מספר כשרויות שבעבר כמעט ולא פעלו בעיר: הרב לנדאו, הרב רובין והעדה החרדית. אלה אמנם העניקו כשרויות למוצרים שנמכרים בעיר, אך לא לעסקים.
1 צפייה בגלריה
הרב אברהם יוסף. נשאר דמות רוחנית משמעותית
הרב אברהם יוסף. נשאר דמות רוחנית משמעותית
הרב אברהם יוסף. נשאר דמות רוחנית משמעותית
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
למי שלא מכיר את דקויות הכשרות נסביר כי מדובר במהלך שנרקם במשך זמן רב ומה שעומד מאחוריו הוא שלראשונה יכולים בעלי עסקים בעיר לקבל השגחה מהודרת שאיננה של בד"ץ בית יוסף, וזאת מבלי לשלם תוספת כספית על ההשגחה הרגילה שמעניקה הרבנות.
כדי להבין את מורכבות המהלך יש לציין כי באפריל 2017 הורשע הרב הראשי של העיר אברהם יוסף בהפרת אמונים, זאת לאחר שהואשם בקידום השגחת הבד"ץ "בית יוסף" שבבעלות משפחתו בעיר בחולון וכן באור יהודה, בה שימש כרב ראשי לתקופה קצרה. על פי כתב האישום, נשלל רישיון הכשרות של כל עסק שסירב לעבוד עם "בית יוסף".
עוד לפני ההרשעה, כל עוד המשפט בעניינו נמשך, השעה עצמו הרב יוסף מהתעסקות בתחום הכשרות בחולון. בעסקה בין נציגי הרב יוסף לפרקליטות הוסכם כי הרב יוסף יתפטר מתפקידו כרב הראשי ומתפקידו כחבר במועצת הרבנות הראשית. בנוסף, הוא התחייב שלא להתמודד לתפקיד ציבורי במשך שבע שנים ולשלם קנס על סך 75 אלף שקל. כמו כן הוטל עליו מאסר על תנאי.
בעל עסק: "הבנתי שדווקא הכשרות המהודרת יכולה להבליט אותי, בעיקר כשמדובר בהזמנות גדולות לארגונים שרוצים לתת מענה גם לעובד המחמיר ביותר"
למרות זאת, הרב יוסף ממשיך להיות דמות רוחנית משמעותית בעיר. הוא מצטרף לרב הראשי האשכנזי, הרב יוחנן גור־אריה בפעילויות רשמיות תחת התואר "מרא דאתרא", שאין לו תוקף חוקי אך יש לו משמעות דתית. אז כיצד בכל זאת הצליחה כשרות חדשה להסתנן לעיר? "מדובר בכשרות מהודרת יותר שבעלי העסקים שמחים לקבל בלי חשש", מסביר משגיח כשרות שמפקח על הבד"ץ החדש. "אנחנו כמובן מקפידים על כל הנחיות הבד"ץ בנוגע להכשרת ירק וכדומה, אבל לא גובים שקל נוסף מבעל העסק. המשמעות היא שבעל עסק שעד היום הסתפק בכשרות רגילה יכול לקבל בד"ץ מבלי להוסיף כסף, רק להקפיד על ההנחיות תחת פיקוח משגיחי הכשרות".
האם יש היענות חיובית?
"מאוד. הרבה בעלי עסקים פונים אלינו ומצטרפים. אלה אנשים שאולי כן רצו לעצמם וללקוחותיהם כשרות מהודרת יותר, אבל חששו להתעסק בבד"ץ".
"אני מחזיק הרבה שנים עסק עם הכשר רבנות", מספר בעל עסק שהצטרף לאחרונה, "בד"ץ זה משהו שמרתיע בעלי עסקים כי מפחדים מכל מיני עסקנים שיתערבו לך בעסק או יעשו עליך שרירים. משגיחי כשרות ובעלי עסקי מזון הם לא תמיד חברים טובים. בחולון בד"ץ היה נושא רגיש בגלל הרבה האשמות שבעלי עסקים ממש נדחקו לפינה כדי לקבל מרות של השגחות מסוימות".
מדוע בכל זאת רצית כשרות בד"ץ?
"בעבר לא חשבתי שאני צריך יותר מהשגחת רבנות, אבל המציאות בחולון משתנה. הרבה עסקים שהיו לא כשרים הפכו לכשרים, כי מבינים שזה משהו שחלק גדול מהציבור מבקש, לא רק דתיים אלא גם כאלה שגדלו בבית מסורתי ועל פי רוב יעדיפו אוכל כשר. עם הזמן הבנתי שדווקא הכשרות המהודרת יכולה להבליט אותי, בעיקר כשמדובר בהזמנות גדולות לארגונים שרוצים לתת מענה גם לעובד המחמיר ביותר".
נציגי המועצה הדתית העדיפו שלא להתייחס לפניות בעניין בד"ץ בית יוסף, אך ציינו כי כל בעל עסק מוזמן לפנות אליהם ולקבל הסבר מקיף.