העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה החלו החודש ברחוב לוי אשכול בחולון והן מתקדמות בצעדי ענק לכיוון רחוב סוקולוב - הנקודה הרגישה ביותר בתוואי. ברחוב שוכנים בצפיפות בנייני מגורים משנות ה־50, עסקים שממילא נפגעו בגלל הקורונה ותשתיות ישנות מאוד.
2 צפייה בגלריה
עו"ד אומיד (משמאל) ודיירים
עו"ד אומיד (משמאל) ודיירים
עו"ד אומיד (משמאל) ודיירים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בעוד שבצד העירוני, מי שיקמה ועיריית חולון מצליחות לקדם פרויקטים שייטיבו עם העיר כולה, התושבים ובעלי העסקים ברחוב חוששים להישאר מאחור ולחוות פגיעה קשה בחייהם ואולי אף סיכון של ביטחונם, "אנחנו לא רוצים להיות כאן כשזה יקרה, תוכנית פינוי־בינוי במקביל לעבודות יכולה להציל עשרות בתי אב".

"לא ראוי למגורים"

השטח המדובר נמצא ברחוב קראוזה לכיוון שדרות ירושלים. בנקודה זו המסילה של הקו הירוק מתפצלת, אחת פונה ימינה ברחוב שנקר והשנייה ממשיכה לכיוון שדרות ירושלים, חוצה את כביש תל אביב־אשדוד ומסתיימת בראשון לציון. המסילה האחרונה עוברת בלב רחוב סוקולוב ועתידה לשנות את הרחוב המרכזי של חולון, בין היתר יופקעו שטחים מבניינים ומדרכות. אחת התוצאות היא הצרה משמעותית של המדרכה, זאת למרות שברחוב דוכנים רבים שמולם רגילים הלקוחות לעמוד. תוצאה נוספת של העבודות היא פגיעה באיכות חיי הדיירים שייאלצו להתמודד עם רעש, אבק ובעיות גישה.
"כל משאית שעוברת כאן מרעידה את כל הבניין. אנחנו פוחדים שהכל יקרוס כשהשופלים יכנסו", אומרת לאה חיימוב (55) המתגוררת ברחוב סוקולוב, אשר דירתה מעידה יותר מכל כמה רעועים המבנים הישנים, "אני לא מסוגלת לדמיין מה יעשו עבודות חפירה. הכל כאן ישן, אם דופקים מסמר בקיר יוצא חול, כי הקיר מתפורר, כל חודש יש בעיה חדשה באינסטלציה וכל התקרות בבניין מלאות בעובש ופטריות שמסכנות את הבריאות שלנו. אנחנו המשפחה הכי צעירה כאן אז אנחנו מנסים לארגן ועד, אבל בכל פעם שצריך לאסוף תשלום חודשי או כסף לתיקון מתחיל בלגן כי כל הדיירים קשישים ואין להם מאיפה לתת. מאוד קשה להחזיק ככה בניין ואפילו ניקיון שוטף אין לנו.
"אנחנו רואים בתוכנית פינוי־בינוי הצלת חיים אמיתית, אחרת אבוד לנו. הבניין הזה לא יהיה ראוי למגורים בשנים הקרובות, בטח עם כל העבודות מסביב".
גם בעלי העסקים מבינים כי הסכנה הקרבה תחמיר את מצבם, "אם הקורונה הרגה אותנו, העבודות יקברו אותנו סופית", אומר בעל חנות ותיקה לכלי בית ברחוב. "אני לא יודע איך בעל עסק יכול להשתלב בהתחדשות עירונית, אבל אני מבין שכשמדובר בתוכנית לאומית, כל אחד לעצמו, אם לא נמצא דרך להגן על עצמנו זה יהיה הסוף של המסחר ברחוב".
2 צפייה בגלריה
רחוב סוקולוב
רחוב סוקולוב
רחוב סוקולוב
(צילום: קובי קואנקס)
לא רק מי שמתגורר או מפעיל עסק ברחוב חושש, אלא גם בעלי הדירות שמשכירים נכסים ולטענתם כבר חווים את נזקי הבנייה. "הדיירים כבר מריחים את העבודות ודורשים הנחה משמעותית בשכירות", אומר מוטי ברגיל, בעל דירה ברחוב. "רכשתי את הדירה לפני 30 שנה, בניין ישן בקומה רביעית בלי מעלית, וכבר אז לא הרגשתי בנוח להתגורר במקום כל כך מוזנח. סוקולוב הוא רחוב כל כך לא אסתטי וזה רק החמיר עם השנים, לכן תמיד היה לי קשה למצוא שוכרים, ועם תחילת העבודות אין לי ספק שזה יהיה אפילו יותר מאתגר. מי לא רוצה מעלית, קירות חזקים ונקיים ונוף קצת יותר נעים? מגיע לנו לחיות בסביבה נעימה וכרגע רק התחדשות עירונית יכולה להציל את הרחוב".

כולם ירוויחו

כדי לקדם את המיזם פנו הדיירים לפעיל החברתי מחולון, עו"ד יוסי אומיד, אותו הדיירים פגשו כבר במסגרת פרויקט פינוי־בינוי בחנקין שהסתיים בהצלחה ונחשב לפרויקט הגדול ביותר בגוש דן עד כה. כעת הם מקווים שהוא יצליח לעזור להם לשחזר את ההצלחה גם בסוקולוב, "רבים מהדיירים כלל לא מודעים למצב, כבר חודשיים אנחנו עוברים דירה־דירה ויותר מ־40 אחוז כבר חתמו לנו אך רובם בכלל לא יודעים מה עומד לקרות. הם חושבים שהעבודות יתחילו רק בעוד עשר שנים ובכלל לא מודעים לעובדה שהפקעת השטח של הבניין שלהם על מנת להרחיב את הכביש כבר רשומה בטאבו. חלקם בהכחשה וחלקם ניזונים ממר שמועתי וזה הכי מסוכן".
אז מה בעצם עומד לקרות?
"אנחנו קוראים לזה 'תופעת תל אביב', ברגע שיתחילו העבודות ולא משנה כמה כולם ישתדלו להתחשב, סוקולוב יהפוך לרחוב רפאים, בתל אביב דיירים נטשו דירות כי הערך שלהן צנח וגם שוכרים לא הצליחו למצוא, כמעט כל בעלי העסקים תלו שלטי מכירה וזה עוד לפני הקורונה. אין מתנות חינם, אנשים ימשיכו לשלם ארנונה ובעלי עסקים שמשלמים ארנונה גבוהה יותר ייאלצו לשלם גם שכירות, זה מצב בלתי נסבל.
"העבודות מביאות איתן לכלוך, אבק, רעש, מזיקים שיוצאים מהחפירות וסירחון שנובע מהחלפת קווי ביוב", מוסיף עו"ד אומיד. "יהיו עבודות בלילה והרבה בלגן, זה בלתי נמנע אבל התושבים לא חייבים להיות כאן כשזה קורה. הרי לא מדובר בשכונת פנחס איילון. רוב המבנים כאן הם משנות ה־50, יסודות רעועים, תשתיות קורסות והרבה אי־סדר והזנחה, הם ממילא זקוקים לשיפוץ רציני אז למה לא לעשות את זה במקביל? למעשה כולם ירוויחו: הדיירים לא ייאלצו להתמודד עם שנים של עבודות ויקבלו דירות חדשות, העירייה תקבל את המבנים הציבוריים שכל קבלן של התחדשות עירונית מתחייב לספק ונת"ע תוכל לעבוד בשקט, בלי מתנגדים להפקעות, בלי תלונות על רעש ולכלוך, בלי דרכי גישה מאולתרות ועם אפשרות לעבוד בלילות ולקדם את העבודות באופן יותר מהיר ונוח".
בעל דירה: "סוקולוב הוא רחוב כל כך לא אסתטי וזה רק החמיר עם השנים, לכן תמיד היה לי קשה למצוא שוכרים ועם תחילת העבודות אין לי ספק שזה יהיה אפילו יותר מאתגר"
יש כאן דיירים מבוגרים ובעלי עסקים ותיקים, קשה להאמין שהם יסכימו לעזוב למשך כמה שנים.
"הם יסכימו אם נצליח לקדם תוכנית טובה. בעלי הדירות יקבלו את המקסימום תמורות שניתן בחוק, בתוספת מרפסת שמש, חניה בטאבו, מחסן לכל דירה וממ"ד. בעלי העסקים יקבלו שטח גדול יותר, חניה בטאבו ומחסן תת־קרקעי, ובין לבין הקבלן מתחייב להקמת משרדים ותעסוקה שיפריחו חיים ברחוב. גם את המבוגרים לקחנו בחשבון, כל דייר יקבל דירה חדשה ואפשרות לילדים לרכוש דירה במחיר מוזל וללא הון עצמי ודיירים מעל גיל 75 יקבלו צ'ק על שווי הדירה החדשה ביום שהם יפנו את דירתם. יש לי דיירת בת 92 שרכשה כאן דירה בשנות ה־50, ברור לי ולה שלא בטוח שהיא תהיה איתנו עד שהפרויקט הזה יסתיים, לכן סוכם שקשישים מקבלים את כספם והם יכולים לרכוש דירה במקום אחר ומהיתרה ליהנות, כי כרגע הדירות החדשות מוערכות בכ־2.5 מיליון שקל".
בימים אלה מקדם עו"ד אומיד את התוכנית מול העירייה, אך רק אישור מהיר יצליח לקדם את התוכנית, "המטרה היא להתמקד בפינוי־בינוי כי עד סוף השנה תמ"א 38 תבוטל והיא גם לא רלוונטית כאן. עיריית חולון מעודדת התחדשות עירונית וכבר בימים אלה אנחנו במגעים ואין לי ספק שנצליח להביא בשורה גדולה לסוקולוב".
מהעירייה נמסר: "לא ידוע לנו על היוזמה. בכל מקרה עיריית חולון מכינה תוכנית אב לקידום מתחמים להתחדשות לאורך רחוב סוקולוב. תוכנית זו מקבלת ביטוי בתוכנית ההתחדשות העירונית ח-619 שנמצאת ערב הפקדה. קידום פינוי־בינוי במתחם כזה או אחר נתון להתארגנות ולהחלטת בעלי הדירות, העירייה מצידה מניחה את התשתית התכנונית".