במהלך שנות ה־90 נסלל כביש איילון שחצה למעשה בין חולון ובת ים, עם יוצאת מן הכלל אחת - שכונת קריית מיכה, שאמנם שייכת לחולון, אך נותרה לבדה בצדו המערבי של כביש 20, הצד הבת ימי. לטענת תושבי השכונה, המציאות הכפולה שנוצרה יצרה בשטח אפליה, שככל שנוקפות השנים רק מחריפה את מצבם.
2 צפייה בגלריה
תושבי קריית מיכה סמוך לגשר
תושבי קריית מיכה סמוך לגשר
תושבי קריית מיכה סמוך לגשר
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
כך למשל, כדי להגיע לחולון נדרשים דיירי השכונה לחצות את גשר "התנאים" המוזנח, שהפך עם השנים בית עבור דרי רחוב ונרקומנים. גם את השירותים העירוניים, סניפי דואר ושירותי טיפת חלב, מקבלים דיירי השכונה רק מעבר לגשר. ואחרי 30 שנה, ילדי השכונה עוד נדרשים לאישור מיוחד כדי ללמוד בבת ים.

תושבים סוג ב'

"אני במקור מבת ים, עברתי לכאן רק לפני חמש שנים, והופתעתי לגלות שאני פתאום תושב חולון", מספר דייר בשכונה, יבגני קוגנוב. "היחס של העירייה מורכב. אנחנו מרגישים מנותקים וכל רישום ממשלתי או עירוני מאלץ אותנו להגיע לצד השני".
כיצד חיי הקהילה בשכונה?
"יש לנו שכונה טובה אבל לילדים אין אפילו גן משחקים סביר. כל המתקנים בפארק שלנו ישנים ועשויים ממתכת, בקיץ הם חמים ובחורף קפואים. המגלשה שבורה ומסוכנת והדשא הסינתטי מלא בורות ונפיחות. כל הזמן נופלים כאן ילדים. רמת התחזוקה מזעזעת אבל העירייה מתעקשת להגדיר את הגן הזה כמקום משופץ. זה אבסורד".
2 צפייה בגלריה
הגשר
הגשר
הגשר
(צילום: קובי קואנקס)
דיירת השכונה ג'ני סורדין מספרת כיצד ילדיה נפצעו מספר פעמים בגן המדובר ובימים אלו היא מקדמת מחאה כדי ליזום שיפוץ במקום. "בימי חופשת הלידה שלי התקשרתי למוקד העירוני כל יום. את מטיילת עם העגלה ובכל פינה יש מפגע או ערימת זבל", היא אומרת. "לשמחתי כשמדובר בפסולת הכל מטופל מהר, אבל הפארק במצב מזעזע. בנוסף, כשהייתי צריכה ללכת לטיפת חלב נאלצתי להניע את הרכב עד לחולון, למרות שיש טיפת חלב במרחק של פחות מק"מ מביתי, אבל שם מקבלים רק תושבי בת ים. אמנם יכולתי לחצות את הגשר, אבל הוא כל כך מפחיד שחששתי לעבור שם. גם חבילות הדואר שלנו מגיעות לחולון ובאופן כללי אנחנו לא שייכים לאף אחד, לא בת ימים אבל גם לא חולונים. אנחנו תושבים סוג ב' ולא סופרים אותנו".

הפתרון: שינוי כתובת

חלק מהדיירים מספרים כי נאלצו לשנות כתובת כדי לקבל שירותים בעיר בת ים, נושא מורכב בעיקר כשמבקשים לרשום לבתי ספר בבת ים. "עושים מה שצריך לעשות", סיפרה אם שביקשה להישאר בעילום שם. "יש בתי ספר יותר פופולריים וכשאת תלמידת חוץ לא תמיד יש לך פריבילגיה לבחור, אז נעזרנו בקרובי משפחה שממילא גרים כמה רחובות מאיתנו ושינינו לילדים את כתובת המגורים כדי לפתור את עניין בית הספר. עם כל הכבוד לחולון, אני לא שולחת את הבת שלי על הגשר הזה בשביל ללמוד בבית ספר בג'סי כהן".
ענת מולמן: "אין לנו פה אפילו מתנ"ס, אז אי־אפשר לרשום ילדים לחוגים כי אני חוששת לאפשר להם לחצות את הגשר לבד. זה המקום הכי מפחיד באיזור"
"חולון היא עיר הילדים אך לא של הילדים שלנו", אומרת ענת מולמן, דיירת נוספת בשכונה. "יש לי שני ילדים, בני 4 ו־11, ואני מסתובבת בחולון, רואה איך הכל מושקע ויפה ולא מבינה למה לילדים שלי לא מגיע כל הטוב הזה".
כלומר?
"הבת שלי מתחנכת בגן בשכונה, בו לומדים בכיתה אחת ילדים מגיל שלוש ועד חמש פלוס. זה אומר שילדים אחרי גמילה וילדים בהכנה לכיתה א' נמצאים במקום אחד. זה פשוט לא הגיוני. והבן שלי לומד בבית ספר הנשיא בבת ים, אבל כתלמיד חוץ, וזה דורש אישורים מיוחדים. אין לנו אפילו מתנ"ס אז אי־אפשר לרשום ילדים לחוגים, כי אני חוששת לאפשר לו לחצות את הגשר לבד, זה המקום הכי מפחיד באיזור".

השיפוץ נעצר

המעליות של גשר "התנאים" לא עובדות כבר שנים רבות, קירותיו מלאים בגרפיטי ובכל פינה ניתן למצוא עדות למעשה ונדליזם. בשנת 2018 נחתם הסכם שיפוץ בין עיריית חולון לחברת איילון, ואף פורסם מכרז בנושא. העבודות התחילו רק לפני כשנה והחברה התחייבה להחליף את המעליות הישנות, ולהתקין תאורה חדשנית ומצלמות אבטחה מתקדמות, אך בשלב זה העבודות תקועות עקב מחלוקת בין הצדדים לגבי אחריות התחזוקה של המעליות.
בינתיים, הדיירים ממשיכים לעשות את מירב המאמצים כדי לא לחצות את הגשר המפוקפק. "אני נוהגת לרוץ ואחרי כמה מקרים לא נעימים שם החלטתי להימנע מהגשר", מספרת מולמן. "אם אני בעצמי לא מתקרבת לשם אז בוודאי שלא אשלח את ילדיי. רק לפני חודשיים ראיתי ילד כבן 10 יושב בשעת לילה על הגשר עם הרגליים תלויות באוויר, מעל נתיבי איילון. אין לי מילים להביע כמה המראה הזה זיעזע אותי. כבר שמענו שהגשר שימש כמה אנשים שביקשו לסיים את חייהם. חייבים להציב שם מעקה יותר בטיחותי".
סורדין מספרת כי היא ושכניה פנו לעיריית חולון אינספור פעמים אך לא קיבלו מענה לבעיות. "יאמר לזכותה של העירייה שהמוקד העירוני עובד מעולה ויש מענה מהיר בעיקר לבעיות תברואה נקודתיות. אך כל שאר הבעיות לא מקבלות פתרונות ולנו כבר נמאס לחכות".

העירייה: משקיעים משאבים רבים בכל השכונות

מעיריית חולון נמסר בתגובה לדברים: "העירייה משקיעה משאבים רבים בכל שכונות העיר, לרבות בקריית מיכה. הפארק בשכונה אינו מוזנח, ובכל מקרה, המתקנים ייבדקו שוב; לגבי לימוד במוסדות החינוך בבת ים - רוב הבקשות נענות בחיוב; גשר התנאים נמצא בשטח שבאחריות חברת נתיבי איילון, ועליה מוטלת האחריות לחזק אותו. לצערנו החברה מתנערת מאחריותה ולכן חל עיכוב בביצוע עד להסדרת הנושא".
מ'נתיבי איילון' נמסר: "על פי סיכום עם העירייה, החברה תפעל להחלפת המעליות והעירייה תשקם ותתחזק את הגשר".