תמונה שצולמה מהאוויר בשנת 1938 תיעדה את שכונת אגרובנק בחולון. מדובר בצילום מדהים ובתולי שמראה מה היה כאן לפני שהכל השתנה. מגדל המים שבלב הצילום הוא מגדל המים של שכונת אגרובנק, המבנה הלבן שמתחתיו שחלק ממנו מוצג בצילום הוא בית החרושת לטקסטיל לג'יה שסיפק תעסוקה לרבים מתושבי האזור, היום עומדים בשטח זה בנייני צמרת.
המבנה הארוך בעל הגג משמאל למגדל המים הוא בית דפוס אומנות, מבנה שהיה קיים בשטח בו נמצא היום רחוב פרוג 6 ושימש האנגר להוצאת ספרים, צמוד אליו קיים בית שניצב עד היום ונבנה בימי המנדט הבריטי.
2 צפייה בגלריה
חולון של פעם
חולון של פעם
חולון של פעם
(צילום לארכיון עיריית חולון )
הכיכר העגולה שמעל מגדל המים היא כיכר השלושה, שהוקמה לזכר 3 יהודים שנהרגו בהתפרעות של חיילים בריטיים בליל 7 בפברואר שנת 1946. בשנות ה60 עם התפתחות התנועה באזור הכיכר בוטלה אך עד היום המקום מוכר בשם 'כיכר השלושה' ולמעשה מדובר בהצטלבות הרחובות חנקין פינת סוקולוב.
בבניינים הגבוהים שמאחורי הכיכר היו מגורי עובדים, שטח שהוא כיום רחוב שנקר 55- 57, שני הצירים המתעגלים הם רחוב ארלוזרוב מצד ימין ורחוב ביאליק מצד שמאל, המבנה שבתחילתם הוא בית הספר ביאליק שבזמנו רק נבנה.
ואם אתם מחפשים את הציר המרכזים ביותר, הרי הוא רחוב סוקולב שמתחיל מהכיכר ונמשך לכיוון העץ הבודד בצד שמאל של הצילום, שמסמן את הצטלבות הרחובות סוקולוב שנקר. קבוצת הבתים הבודדים בצד ימים למעלה הם בתי קריית העבודה והציר שלצידן הוא רחוב חומה ומגדל. בחולות שברקע נבנה לימים בניין עיריית חולון.
תודה לרמי אהרוני מעיריית חולון על העזרה בכתיבת הכתבה.
התמונה המלאה - חולון של 1938 >>
2 צפייה בגלריה
חולון 1938. מזהים
חולון 1938. מזהים
חולון 1938. מזהים
(צילום לארכיון עיריית חולון )

תולדות ארגון ההגנה - שזורים בעיר חולון

ארגון ההגנה הוקם בשנת 1920. בשנות ה-30 נשלחה מחלקה לאבטח את מפעל הבנייה בגדול "בחולות הדרום" (לימים העיר חולון). תולדות ההגנה בחולון שזורים בתולדות חמש השכונות הראשונות (גרין, מולדת, אגרובנק, קריית עבודה ושכונת עם), חולות חולון היו למקום אימון מרכזי של אנשי "ההגנה" במרחב תל אביב. צפו בוידאו שהופק לתיעוד הנושא >>
(באדיבות עיריית חולון)