"אני הייתי רוצה לבקש סליחה קודם כל מעצמי", אומרת עינב בכר, פעילה עבור זכויות עובדים מחולון. "האופן בו אנו שופטים אחרים נובע לפני הכל מהאופן בו אנו רואים את עצמנו.
6 צפייה בגלריה
עינב בכר
עינב בכר
עינב בכר
(צילום: קובי קואנקס)
רגשות שיש בתוכנו כמו אשמה, בושה, סלידה ופחד מהדהדים בסופו של דבר לסביבתנו הקרובה והרחוקה, ומעצבים את מערכות היחסים שלנו ואת האירועים שסביבנו לטוב ולרע. כשאין חמלה כלפי עצמנו אין חמלה כלפי אחרים".
מי צריך לבקש ממך סליחה?
"אני לא מרגישה צורך בהתנצלות אישית, אבל כפעילה למען זכויות עובדים אני חושבת שהמדינה בהחלט צריכה להתנצל בפנינו, כל העובדים השכירים והעצמאיים במשק, שהמדינה הפקירה. הקורונה רק גילתה את עומק ההפקרות שהיתה שם תמיד".
***
יסמין כהן סופרת ובלוגרית מחולון: "לפעמים הלקיתי את עצמי על בחירות לא מדויקות.
6 צפייה בגלריה
יסמין כהן
יסמין כהן
יסמין כהן
(צילום: קובי קואנקס)
סליחה על הציפייה שלי להיות אמא, בת זוג ובת יותר טובה להורים. סליחה על הרצון להיות אחת שלא עושה טעויות, ועל שאני דוחקת בעצמי להגיע להישגים בלי לנוח. הייתי רוצה יותר אהבה וחמלה עצמית. ובכל הנוגע לסליחה שאני מבקשת: אני מאמינה בכל לבי שההחלטה להיעלב או להיפגע תלויה רק בי. כבר כמה שנים שאני מתאמנת בלא לקחת דברים באופן אישי. ולמרות שאין לי ציפיות מאף אדם לבקש ממני סליחה, הייתי רוצה שהסינים יתנצלו על התרומה הנוראית שלהם לעולם - הקורונה"
***
"השנה ארגנו מיזם ענק שחילק למעלה מ־200 סלי מזון אך לצערי בגלל הקורונה הביקוש היה עצום ולמרות ההירתמות המדהימה לא הצלחנו לתת מענה לכולם", אומר חבר מועצת העיר חולון, מיקי בוזגלו, "לכן אני מרגיש צורך לבקש סליחה מאותם תושבים שפנו אלינו לסיוע באוכל ולא הצלחנו להגיע לכולם.
6 צפייה בגלריה
מיקאל בוזגלו
מיקאל בוזגלו
מיקאל בוזגלו
(צילום: קובי קואנקס)
"ובכל הנוגע אלי, אני לא צריך שיבקשו ממני סליחה, כל אחד שיעשה את חשבון הנפש האמיתי שלו בינו לבין המקום. בגלל שאתם מתעקשים - עולה לי לראש אדם אחד, פוליטיקאי מוכר בעיר שפיו וליבו אינם שווים ולא אמר לי את האמת"
***
"אני מאמינה שאם יש מישהו שנפגע במהלך השנה, הוא לא מחכה עד ליום הכיפורים כדי להעמיד את הפוגע על טעותו", אומרת יו"ר והמייסדת של הקהילה הרפורמית בבת ים, שרונה בוטנרו, "אני גם לא נוהגת לחכות ליום כיפור כדי להגיד למי שפגע בי שנפגעתי, זה לא בריא להחזיק דברים כאלה בבטן.
6 צפייה בגלריה
שרונה בוטנרו
שרונה בוטנרו
שרונה בוטנרו
(צילום: קובי קואנקס)
ועם כל זה אני חושבת שעשרת ימי תשובה ובמיוחד יום הכיפורים הוא זמן להתכנסות, מחשבה וחשבון נפש. אבל מה שכן, הייתי שמחה ליותר זמן איכות עם המשפחה הגרעינית והמורחבת בחיי היום־יום המטורפים שאני מנהלת, ועל כך אני מבקשת מהם סליחה".
ומי את חושבת שצריך לבקש ממך סליחה?
"בעיניי הקורונה צריכה לבקש מאיתנו סליחה ומחילה".
***
עו"ד ולשעבר חבר מועצת העיר, ג'קי בובליל: "ביום כיפור השנה אני מבקש סליחה מהיושב במרומים שלא הקדשתי מספיק זמן ללימוד ולקיום מצוות, סליחה נוספת שאני רוצה לבקש זה ממשפחתי, אשתי וילדיי שלצערי אני לא מקדיש להם מספיק זמן וכך גם מחבריי ואוהביי שאיני מוצא מספיק זמן להקדיש להם בלו"ז העמוס והצפוף שאני מנהל.
6 צפייה בגלריה
ג'קי בובליל
ג'קי בובליל
ג'קי בובליל
(צילום פרטי)
ומי צריך לבקש סליחה ממני? אני חושב שכל אלו שלא העריכו מספיק את מה שאני עושה ועשיתי למענם פעמים רבות, על חשבון הזמן המצומצם שיש בידיי".
***
"את חשבון הנפש שלי אני עושה מדי יום ביומו", מבהירה יו"ר האגודה למלחמה בסרטן בת ים, יהודית מנצור.
6 צפייה בגלריה
יהודית מנצור
יהודית מנצור
יהודית מנצור
(צילום פרטי)
"יום הכיפורים דורש מאיתנו נבירה עמוקה יותר בנפש והשנה הגעתי למסקנה שמי שצריך לבקש ממני סליחה ובגדול זה הסרטן, שלאורך כל חיי פקד את משפחתי והסובבים אותי ולקח אליו את היקרים ביותר לליבי, ולאחרונה פקד גם אותי באופן אישי, אך לאחר שנה מאתגרת של התמודדות החלמתי. ובכל הנוגע אלי - אני מבקשת סליחה מעצמי, שמרוב עיסוקיי בעבודה ובהתנדבויות השונות, לא הקדשתי את הזמן הראוי לעצמי, לגופי, לבריאותי, למנוחה ולתחביבים".