לא משנה איפה אתם אוהבים לערוך את הקניות שלכם בחולון, בחודשים הקרובים מלאי התוצרת החקלאית המקומית הטרייה יפחת. מומחי משרד החקלאות ערכו סקירה כוללת של כלל ענפי החקלאות ומצבם לאור המלחמה, בהיבטים של זריעה, שתילה, טיפול וקטיף, ועל סמך הסקירה המקיפה התקבלה תמונת המצב: כנראה שאין מספיק ירקות ופירות על המדף.
3 צפייה בגלריה
פרגנו לעצמכם סלט בריאות מושקע
פרגנו לעצמכם סלט בריאות מושקע
סלט ירקות עם פחות ירקות
(צילום: shutterstock)

מנתוני משרד החקלאות עולה, כי צפוי מחסור בתוצרת מקומית בחודשי החורף בהיקף של מעל ל-30% מהממוצע לעונה. אוהבים עגבניות? הקטיף השנה יספק פחות מ-50% מהממוצע הרגיל לעונה.

מה מצב הפירות והירקות?


פלפל: בחודשים נובמבר-דצמבר לא צפויה בעיה בהספקה, כיוון שכל ה-10,000 דונם של פלפל שמגדלים בערבה ובבקעת הירדן יהיו בשיא. אזור שדות נגב והבשור נשתלים בדרך כלל רק בסוף דצמבר עד מרס, ומיועדים להניב בחודשי יוני עד נובמבר. ההערכה במשרד החקלאות היא שרוב המגדלים יזמינו שתילים וישתלו בזמן לשיווק הקיצי. הערכה: אין צפי למחסור.

קראו גם:

מלפפון: אזורי הגידול העיקריים: אזור וואדי ערה, אחיטוב, השרון והנגב. שתילות החורף מבוצעות כמעט במלואן. הערכה היא כי 10% מהשטחים לא ישתלו בעונת החורף, ולכן ההערכה כי יהיה מחסור נקודתי בתוצרת מקומי בהיקף נמוך של כ-10% בחודש הקרוב, שככל הנראה יושלם בייבוא.

3 צפייה בגלריה
חסה. ירידה בהיקפי הגידול
חסה. ירידה בהיקפי הגידול
חסה. ירידה בהיקפי הגידול
(צילום המחשה: canva)

חסה: מגדלים בכל הארץ לפי החלוקה הבאה - בחבל הבשור כ-5,000 דונם, לכיש ומרכז כ-4,000 דונם, אזור העמקים כ-2,000 דונם, ברמת הגולן וגליל מערבי כ-1,000 דונם, בבית שאן ובבקעה כ-1,000 דונם נוספים. שותלים כל השנה במחזורים של כל שבוע. קיימת פגיעה בהיקף השתילות של כ-30% בגלל מחסור בעובדים. באזור העוטף הפגיעה מגיעה לכ-40%. יש לציין שחקלאים אחרים מאזורים שונים שתלו בהיקפים גדולים יותר, ולכן כיסו על חלק מהחוסר. מחזור גידול חסה בחורף לוקח כ-70-80 ימים. לחסה אין "חיי שדה" והיא חייבת להיקטף במועד, אחרת הצמח מפריג (פורח), ולכן זמינות העובדים בזמן הקטיף חשובה מאוד. הערכה: הירידה בהיקפי הגידול מתקרבת ל-25%.
כרוב: היקף גידול הכרוב בישראל הוא כ-25 אלף דונם כרוב לבן ו-5,000 דונם כרוב אדום. הכרוב גדל בכל האזורים, בעיקר בנגב המערבי בהיקף של כ-10 אלף דונם, לכיש ומרכז כ-6 אלף דונם, אזור הבשור כ-2.5 אלף דונם, אזור החוף כ-5 אלף דונם, עמקים כ-3 אלף דונם, גליל עליון וגולן כ-2 אלף דונם, בקעה ובית שאן כ-1.5 אלף דונם. החקלאים נוהגים לשתול במחזורים של כל שבוע. היקף השתילות הארצי פחת בסדר גודל של כ-25% בגלל מחסור בעובדים. מחזורי החורף ארוכים יותר ויכולים להגיע ל 90 – 110 ימים לאסיף. חשוב לציין, שלכרוב יש "חיי שדה" וניתן לעכב את האסיף בכשבועיים. הערכה: כמויות נמוכות ב-20% מהממוצע בעונה הרגילה.
תפו"א, גזר ובטטה: ביישובי חבל מעון נזרעו 17,000 דונם במקום 20,000 המתוכננים. בשאר האזורים זריעות ממוצעות לעונה. הערכה: לא צפוי חוסר בתפו"א בחודש הקרוב. לגבי הגזר, חלק גדול מהחלקות ממערב לכביש 232 ננטשו. לשמחתנו המגדלים הצליחו להגדיל את הזריעות ממזרח לכביש 232, כך שהיקף השטחים נשאר דומה למתוכנן. הערכה: לא צפוי שינוי בכמויות. בנוגע לבטטה רוב שטחי הבטטה נאספו ונכנסו לאחסון. מעט שטחים בעוטף לא טופלו בשל המלחמה. הערכה: לא צפוי חוסר.
בצל: אספקת בצל יבש לתקופת החורף מתבצעת בעיקר משטחים שנשתלו מבצלצולים (חומר ריבוי). השתילה החלה בתחילת ספטמבר ונמשכה עד אמצע אוקטובר. סך הכול נשתלו כ-5,800 דונם בצלצולים. עקב בעיות גידול של חומר ריבוי במשתלות נשתלו העונה 700-1,000 דונם פחות מהמתוכנן. זריעת המשתלות בשטחים פתוחים מתוכננת לאמצע ינואר - אמצע פברואר.

3 צפייה בגלריה
שוק איכרים ירקות
שוק איכרים ירקות
יש ירקות שתמצאו בצמצום
(צילום המחשה: Shutterstock)

זריעה ישירה של הזנים המוקדמים הייתה מאמצע אוקטובר עד תחילת נובמבר. סך הכול נזרעו מעל 1,900 דונם, כ-400 דונם יותר מאשר בעונה ממוצעת. האסיף צפוי להתחיל מתחילת אפריל. כיום הספקת הבצל היא מאחסון של הזנים הקיציים. הערכה: בשל בעיות בחומר הריבוי בזריעת בצל בספטמבר צפוי מחסור של כ-20% מהכמויות לאורך כל החורף עד אפריל 2024.
תות שדה: בעונת הגידול הנוכחית הייתה הגדלה מסוימת של שטחי הגידול בכל שיטות הגידול הקיימות. ההערכה שיש מעל 4,500 דונם תות שדה. רוב המגדלים בשטח הפתוח סיימו את הפעולות האגרוטכניות ההכרחיות (חיפוי קרקע וכיסוי המנהרות ביריעות פוליאיתילן), חלק מהמגדלים לא הספיקו לסיים את הפעולות האלה ויש חלקות שנמצאות בשלבים שונים של הפעולות הנדרשות. יש גם חלקות שיינטשו.
האתגר העיקרי של הענף הוא ידיים עובדות מקצועיות, קשה מאוד להגיע לכמות היבול והאיכות שאנו רגילים אליהם, לכן הצפי הוא ליבולים נמוכים יחסית לעונה בגלל הבעיות שנוצרו בעונה זו, וגם לגריעה של חלק משטח הייצור. הערכה: העונה היבול יהיה נמוך יותר. ההיקף תלוי בזמינות עובדים פלסטינים לקטיף.