האם יקום האיש שיקרא תיגר על מעמדו הבלתי מעורער כמעט של מוטי ששון כראש עיריית חולון?
להרבה גורמים פוליטיים בעיר יש ביקורת על ששון, אחרים חושבים שהוא כבר יותר מדי זמן בתפקיד, אבל השאלה היא האם זה יספיק כדי להחליף אותו.
בדרך לניו יורק
המתמודד הצפוי ביותר מול ששון, יו"ר סיעת 'חולון מתעוררת לחיים', עו"ד שמעון חזן, ניהל קמפיין אגרסיבי וססגוני בבחירות 2013. הוא צילם קליפ עם זומבים מהלכים, תלה בכל העיר תמונות של גופה ולא היסס לתקוף את חייו האישים של ששון.
במהלך השנים האחרונות הבטיח חזן כי יתמודד שוב בבחירות הקרובות, אך לאחרונה חזר בו ואף הודיע כי בכוונתו להתפטר מתפקידו כחבר מועצה.
"אני מרגיש שהגיע הזמן להשקיע יותר בבית, בעבודה ובנכדים היקרים שלי. הגיע הזמן שלי לנוח ולהפנות אנרגיות למשהו אחר, כמו המשרד לעורכי דין שאני מתכנן לפתוח בניו יורק. לכן אתפטר בקרוב מתפקידי כחבר מועצה".
למה להתפטר בעתיד ולא עכשיו, או לחלופין לסיים את הקדנציה?
"אני לא מתפטר עכשיו כיוון שכיו"ר ועדת בריאות יש כמה נושאים שאני מטפל בהם וחשוב לי לסיים אותם. אני לא מסיים את הקדנציה כיוון שכך מספר שתיים שלי, עו"ד ניסן זכריה, יוכל להתמודד בבחירות הבאות אם יחליט לעשות זאת, עם כל הכלים שמקבלת סיעה קיימת".
אל אל ישראל
עם פרישתו של חזן מהמרוץ נראה כי המועמד הבטוח היחיד מול ששון הוא יו"ר סיעת צעירים, מורן ישראל. הוא אמנם לא הכריז באופן רשמי, אך סיעתו מקדמת בשטח את התמודדותו בכל מישור אפשרי, בין היתר על ידי הקמת מפלגה בשם 'זה מקומי'. ההכרזה היא ככל הנראה רק עניין של זמן.
לאחרונה עזב ישראל את תפקידו כחבר בוועדת הכספים של הסוכנות היהודית, מהלך שככל הנראה נועד לפנות את זמנו לקמפיין המתוכנן לראשות העיר. בימים אלה הוא מרצה במשרד הביטחון ובמשרד החינוך ומייסד מיזם חברתי שעוסק בשיפור הדמוקרטיה ופיתוח קהילות בישראל.
4 צפייה בגלריה
מורן ישראל: ההכרזה היא ככל הנראה רק עניין של זמן
מורן ישראל: ההכרזה היא ככל הנראה רק עניין של זמן
מורן ישראל: ההכרזה היא ככל הנראה רק עניין של זמן
סיעת צעירים מונה שני חברי מועצה, ישראל ואיתי זילבר. הרכב הרשימה לא צפוי להשתנות, מה שאומר שיו"ר מרצ בחולון, בר שי, יהיה במקום השלישי והריאלי ברשימה. בבחירות הקודמות זילבר ושי סיכמו על רוטציה, כאשר כל אחד מהם היה אמור להיות חבר מועצה בחצי קדנציה. בסופו של דבר הם החליטו שזילבר ימשיך בתפקידו לאור פעילותו הרבה, אך בר נשאר מעורב ופועל רבות בתחום התחבורה בעיר במסגרת ועדת התחבורה.
חברי סיעת צעירים נאבקים בקדנציה הנוכחית עבור דיור לצעירים, מרכז צעירים ודרשו יותר שקיפות במוסדות העירייה. היבט זה אילץ אותם לא פעם להתעמת עם ששון ועם היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד יונת דיין.
קינן וסיטון בספק
למעט ישראל, אף מועמד לא התחיל עדיין לפעול. סניף הליכוד המקומי צפוי אמנם להציג מועמד, כפי שהוא נוהג בכל בחירות, אבל לא נראה שהמפלגה באמת תנהל קמפיין נגד ששון ולא באמת תקדם את המועמד אלא תעשה זאת רק למען הרקורד. בכל אופן, בשלב זה קיימים שני מועמדים אפשריים מהליכוד ששוקלים להתמודד מול ששון: שי קינן ועזרא סיטון.
קינן הוא פעיל ליכוד מוכר שמקושר היטב בכנסת, אך ספק אם הוא יחליט להתמודד במסגרת הסניף המקומי. בבחירות הקודמות הוא התמודד כמספר שתיים של יוליה מלינובסקי מטעם סיעת 'חולון ביתנו'. בשלב מסוים הם הפרידו כוחות, היא נשארה באופוזיציה וקינן עבר לקואליציה ואף שימש כסגן ראש העירייה.
4 צפייה בגלריה
שי קינן: מקושר היטב בכנסת
שי קינן: מקושר היטב בכנסת
שי קינן: מקושר היטב בכנסת
לפני כשנה עבר חתול שחור בין קינן לששון. קינן טוען כי הוא דרש מהעירייה למצוא דרך להוזיל את העלויות של הקייטנות והצהרונים שמפעילה החברה העירונית (רשת קהילה ופנאי) אך לא קיבל התייחסות ופרש מהקואליציה. עם שובו לאופוזיציה המשיך קינן להגיש שאילתות והצעות לסדר, תוך התמקדות בנושא סבסוד הפעילות לילדים.
"אני עדיין שוקל את צעדיי", אמר קינן השבוע. "הסדקים בתמיכה בששון מעודדים אותי". כשנשאל אם ישקול לתמוך במועמד מוביל, כפי שהצטרף בעבר לששון, השיב: "תשאלי את ששון אם הוא מתכוון לתמוך בי".
גם יו"ר 'מצטיינים בחינוך', עזרא סיטון, טרם הודיע אם יתמודד בבחירות. מקורביו מספרים שהוא מתקשה לקבל החלטה בגלל משפחתו.
4 צפייה בגלריה
שי קינן: מקושר היטב בכנסת
שי קינן: מקושר היטב בכנסת
שי קינן: מקושר היטב בכנסת
"הרבה שנים הוא פועל בעיר וחלם להתמודד, אבל היום הוא איש משפחה, אב לילדים ומאוד מעורב בבית", אומר מקורבו. "נראה לי שקשה לו לראות את עצמו עובד כל כך הרבה שעות, קודם כל במסגרת קמפיין בחירות, ואם ייבחר אז כראש עירייה שבכלל לא רואה את הבית. מצד שני, עזרא הוא איש חינוך וככזה הוא מאוד רוצה לשמש מודל חיובי לחיקוי".
אם סיטון יחליט להתמודד, לא מעט פעילים חברתיים מוכרים בעיר הבטיחו לתמוך בו ואף לוותר על מועמדויות ברשימות אחרות כדי לחזק אותו.
למה לי פוליטיקה?
מלבד הפוליטיקאים המוכרים והוותיקים יש שם נוסף שעולה בכל פעם שרשימת המועמדים נפתחת לדיון: הפעיל החברתי מיקי בוזגלו, שמככב ברשתות החברתיות. כמה מועמדים הציעו לו להצטרף לרשימתם, אך בשלב זה דבר לא נסגר.
4 צפייה בגלריה
מקי בוזגלו: כמה מתמודדים הציעו לו להצטרף לרשימתם
מקי בוזגלו: כמה מתמודדים הציעו לו להצטרף לרשימתם
מקי בוזגלו: כמה מתמודדים הציעו לו להצטרף לרשימתם
"אני עושה את מה שאני עושה מתוך אכפתיות אמיתית", אומר בוזגלו. "אני לא רגיל לכל הלכלוכים שיש בפוליטיקה, אבל אשקול להצטרף למועמד שישים את התושב במרכז. אף אחד לא יכול לקחת ממוטי ששון את כל הדברים הטובים שעשה, אבל אחרי רבע מאה צריך לדעת גם לקום וללכת".
את התחושה שששון צריך לפנות את מקומו, בעיקר בגלל שכבר כיהן חמש קדנציות, חולקים גם חברי הכנסת אילן גילאון ויוליה מלינובסקי. השניים מקדמים חוק להגבלת כהונת ראשי ערים ומועצות מקומיות. ליוזמה שלהם הצטרפה גם תנועת אומ"ץ. המשמר החברתי אף שלח מכתבים לכל חברי הכנסת בדרישה לחוקק חוק בנושא, ולראיה הציגו ראשי ערים ותיקים שסרחו.
התמיכה של מלינובסקי בחוק אינה מקרית - היא שימשה כחברת מועצה בעיר במשך שלוש קדנציות, בכולן ישבה באופוזיציה ולא פעם העלתה את הטענה כי על ששון לפרוש. "החוק להגבלת הכהונה אינו נוגע לגופו של איש או ראש עירייה כזה או אחר", אומרת חברת הכנסת. "שינוי בשיטת המשילות של הרשויות המקומיות נדרש והכרחי לטובת ייעול והתחדשות המערכת המוניציפלית. כאשר המערכת אינה מתחדשת היא נוטה לקפוא על שמריה, ובולמת התחדשות ודינמיות של גוף שמטבעו הוא דינמי ומשתנה בקצב מהיר.
"דו"ח מבקר המדינה האחרון שהתפרסם בימים אלה מצביע בדיוק על בעיה זו, שהיא כלל ארצית ונוגעת ספציפית גם לחולון", טוענת מלינובסקי. "כדי ליצור יחס שוויוני בין נושאי התפקידים הציבוריים שמתמנים ונבחרים, יש לפעול על פי עיקרון של תקופת כהונה קצובה ומוגבלת בזמן".📷-
למרות הטיעונים של מלינובסקי, ספק אם החוק הזה אכן יעבור בסופו של דבר. "מרבית חברי הכנסת לא יעזו לחתום על חוק שעלול לפגוע בהם", אומר גורם בכיר המעורב בפוליטיקה המקומית. "ראשית, בגלל שלראשי ערים יש הרבה כוח, השפעה ותמיכה והם צריכים אותם ביום הבחירות לכנסת. שנית, בגלל שמחר החוק הזה יתגלגל לפתחם והם יידרשו להגביל את הקדנציות של חברי הכנסת או של ראשי ממשלה. זה מקרה קלאסי של חוק שלעולם לא יצא לפועל".