הקריירה של עו"ד ונוטריון דינה סרי מוכיחה שאף פעם לא מאוחר להתחיל בקריירה חדשה ולסייע לאנשים במשבר. היא נולדה בבת ים לפני 71 שנים ולמדה כימיה. אלא שבאותה תקופה היו רבים שבעזרת מסמכים לא רשמיים השתלבו בתחום. הדבר חסם את דרכם של צעירים רבים, שבחרו ללמוד באוניברסיטה, ובהם דינה. לכן היא התמקדה בגידול ארבעת ילדיה, ובהמשך בחרה לעבוד עם אחיה הצעיר - אורי בן עטיה, עורך דין במקצועו, שעסק בנדל"ן וגם כיהן תקופה מסוימת כסגן ראש עיריית בת ים.
2 צפייה בגלריה
עו"ד דינה סרי
עו"ד דינה סרי
עו"ד דינה סרי
(צילום: פרטי)
"בגיל 46 הרגשתי שאני צריכה ללמוד ובחרתי במשפטים", היא מספרת. "אחי דחף אותי לזה וכך גם עורכי דין רבים שהכרתי. חשבתי שזה יהיה קוריוז, כי זה נושא מרתק שצריך ללמוד אותו גם בבתי הספר. אבל באותה תקופה כל הסטודנטים למשפטים היו צעירים ואני הייתי מבוגרת. קצת התביישתי אבל הרגשתי שניסיון החיים והידע הכללי עוזרים לי בלימודים".
בתום הלימודים, כאשר רבים מחבריה בחרו לייצג נאשמים בפלילים או להתמקצע בדיני משפחה היא בחרה לעסוק ב"חדלות פירעון", כלומר אנשים וחברות שצברו חובות ועומדים בפני פשיטת רגל.
"באותה תקופה פתיחת תיק עלתה 2,600 שקל", היא מספרת, "וזה כמובן הזוי לדרוש סכום כזה מאנשים שלא יכולים לפרוע את החובות שלהם".
אז מה עשית?
הפניתי אותם אל לשכת הסיוע המשפטי של משרד המשפטים. באותו זמן, הטיפול בתיקים כאלה בהוצאה לפועל התמקד בעיקר בהליך שנקרא 'חקירת יכולת', אבל לאט לאט הרשמים הגיעו למסקנה שאין ברירה, וחייבים להפנות את האנשים האלה להליך של פשיטת רגל, אחרת הם אף פעם לא יסיימו עם זה. עם השנים הנושא התמסד. אני זוכרת שכאשר ביקשתי עבור הלקוח הראשון שלי 'הפטר מחובות' אמרו לי שזה כמעט בלתי אפשרי".
מה ההמלצות שלך לאנשים שנקלעים לחובות גדולים?
"קודם כל לא למהר ולהכריז על 'חדלות פירעון'. יש לזה כמו למשל הגבלות בעתיד על קבלת הלוואות, הנפקת המחאות ועוד. דבר ראשון צריך לגשת לכלכלן שיעזור לבחון את כל ההוצאות וההכנסות. צריך לתעד כל שקל שמוציאים ולראות איך אפשר לחסוך. אסור גם להתפתות לפרסומים על הלוואות בקלות. מדובר בהלוואות מהשוק האפור, עם ריבית עצומה ואף פעם לא יוצאים מזה".
2 צפייה בגלריה
עו"ד דינה סרי
עו"ד דינה סרי
עו"ד דינה סרי
(צילום: פרטי)
עו"ד ונוטריון סרי, שגם מוסמכת לעשות ייפוי כח מתמשך מסבירה כי חייבים שנמצאים בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון, יכולים לקבל מבית המשפט "צו הפטר" שמאפשר מחיקה של חובות ופתיחה של דף חדש מבחינה כלכלית. "אסור להתבייש - צריך להכיר בבעיה, להתמודד ולבקש מחילה של חובות. היום המערכת יותר קשובה".
נשמע פשוט.
"זה לא הליך קל. בעבר אכן היו מקרים של חייבים שאחרי צו כינוס שילמו רק 150-200 שקל בחודש, אבל ב-2018 שינו את החוק. כיום, מי שמבקש 'צו פתיחת הליכים' נכנס להליך ארוך של כשנה וחצי שבו בוחנים כל שקל שנכנס ויוצא. בודקים את כל ההכנסות, החסכונות ולפעמים פוסקים החזרים גבוהים של 2,000-3,000 שקל בחודש.
"חשוב לדעת שאין פתרונות קסם - אסור להאמין למי שמבטיחים פיתרון תוך פחות משנה. אסור גם להאמין לסיפורים על אנשים שמבטיחים שההחזר החודשי יהיה זעום. מה שבאמת חשוב לדעת זה שמי שבאמת רוצים עזרה - יקבל אותה. צריכים לדעת שיש תקווה ויש אור בקצה המנהרה".
כאשר בנות גילה נמצאות זמן רב בפנסיה, היא ממשיכה לעסוק בתחום, ממשרדה שבבת ים. גם כאשר הקורונה השתוללה בשנה האחרונה, דינה המשיכה לסייע מרחוק, ב"זום", כולל התנדבות דרך גופים כמו "יד ריבה" ושי"ל המעניק לקשישים סיוע משפטי.
"אני חייבת להיות פעילה, כולל הרבה מאוד תיקי 'פרו בונו', כלומר ללא תשלום. שולחים אלי ומבקשים שאעזור. אני פשוט לא יכולה לסרב. אני תמיד משתדלת לעזור, אבל צריך להבין שיש גם מגבלות לרצון הטוב", היא מסיימת בחיוך.
טל' 03-6598202
רוטשילד 53 בת ים