כבר שנתיים שגלית כהן־קדם, רבה של הקהילה הרפורמית בחולון, מפעילה עם מתנדבות בוטיק יד שנייה שבו נמסרים פריטים לנזקקים ונמכרים במחירים סמליים לחובבי הווינטג'. בניגוד לחנויות יד שנייה רבות, הבוטיק של כהן־קדם במתנ"ס בן גוריון מעוצב כמו חנות בוטיק איכותית, עם חלון ראווה מושקע והפרדה לפי גוונים.
ב־11 בנובמבר, יום הרווקים הסיני, כשכל המדינה קנתה בטירוף באתרי האינטרנט, הבוטיק ערך מכירת שקל ומסר אלפי פריטים, חלקם ללא תשלום. בחודשים האחרונים מפעילה הרבה את מיזם 'רבה סטייל', במסגרתו היא מסייעת למשפחות לארגן את ביתן ללא רכישות נוספות ולהיפטר ממה שלא צריך, בסיוע אנשי מקצוע מתנדבים כמו נגרית, מעצבת ואיש תחזוקה. בתמורה מעניקות המשפחות שעות התנדבות לקהילה.
1 צפייה בגלריה
הרבה כהן־קדם והשותפות לדרך בבוטיק | צילום: קובי קואנקס
הרבה כהן־קדם והשותפות לדרך בבוטיק | צילום: קובי קואנקס
הרבה כהן־קדם והשותפות לדרך בבוטיק | צילום: קובי קואנקס
אך למרות כל הפעילות, כהן־קדם החליטה שצריך לקחת את הגישה הזאת צעד נוסף והכריזה על חודש ינואר כחודש מינימליזם. "הכל התחיל כשהבנתי שאנשים בקהילה משתמשים בבוטיק כדי למרק את רגשות האשם. הם קונים כדי להרגיש טוב ואז תורמים, אבל אף אחד לא צריך את כל הדברים האלה.
"פתחתי קבוצה ובה החלטנו לשחק משחק שלמדתי מבלוגרים אוסטרלים שעוסקים במינימליזם: בכל יום נמסור פריטים כמניין הימים. התחלנו בפריט אחד ביום הראשון והרעיון הוא לסיים ב־31 פריטים ביום האחרון של החודש. בפועל, הצטרפו עשרות משפחות שמוסרות כל יום עשרות פריטים, הרבה יותר מהמתוכנן. לקנות משהו שאתה לא צריך זה כמו לגנוב מעצמך. הגיע הזמן שנוותר על התפיסה של מי שאנחנו חולמים להיות ונקבל את עצמנו כמו שאנחנו".
על מה לך היה הכי קשה לוותר?
"על סיר לבישול איטי, למה? כי בראש שלי פנטזתי שאני אמא שתבשל נזיד שעועית מונבטת טבעוני ומזין לילדיי, בפועל בחיים לא השתמשתי בו. אז הפנמתי שכאשת קריירה אין לי זמן לבישול שאורך 72 שעות ונפרדנו כידידים. זאת עמדה רוחנית. כשרואים כמה הבוטיק שלנו מפוצץ מבינים שהגיע זמן לשינוי והוא מתחיל בנו. רק מבחוץ אפשר להבין שחוויית הקנייה היא לרוב מיותרת והגיע הזמן שנעצור את ההתאבדות האקולוגית הזאת ונלמד למחזר ולשחרר".