זה קרה לפני שנה. נועה זליבנסקי, שחקנית אליצור חולון, רצתה להנגיש את ספורט הנשים - שכל כך קרוב לליבה - לציבור. אז היא הקימה את "Wsp הקול של הספורטאיות בישראל" - מיזם שנולד לקידום ספורט הנשים, שכולל גם פודקאסט שדרכו שומעים - תרתי משמע - את קולן של הספורטאיות.
2 צפייה בגלריה
 ליד המיקרופון. "יש לי צוות שלם שעובד איתי"
 ליד המיקרופון. "יש לי צוות שלם שעובד איתי"
זליבנסקי בשידור. "יש לי צוות שלם שעובד איתי"
(יסמין אוטוצ'קין)
"הבנתי שיש צורך להסביר את החשיבות הגדולה שיש לספורט הנשים בקרב הציבור", מספרת זליבנסקי. "הרעיון הגיע מתוך המחשבה שכאשר ישמעו אותנו - את קול הספורטאיות – זה ייתן חשיפה אמיתית לספורט הנשים בישראל. כך אולי יחבר אנשים לספורט הנשים, וזה כשלעצמו יצור שינוי תודעתי בכל ההסתכלות על ספורטאיות בישראל".
"שברגע שספורט הנשים יהיה חשוף, אז יותר ילדות יעסקו בספורט. כמו שילדים לוקחים כדור והולכים למגרש בגלל ערן זהבי כי ראו אותו בטלוויזיה, אז שיום אחד זה יקרה בגלל כרמית דור שחקנית טניס שולחן או עמית איזק שחקנית הכדוריד. יש לי צוות שלם שעובד איתי. הוא כולל כתבות שטח וכתבות כתובות, משאלי רחוב, פודקאסט ועוד הרבה הפתעות".
ואיך התגובות עד כה?
"מדהימות. אני כל הזמן מקבלת הודעות ופניות של אנשים שאומרים לי: 'את עושה דבר מדהים - תודה על זה'. התחלתי להבין שהמיזם הזה גדול הרבה יותר ממני, שיש פה קול נשי שמחויב להישמע, שסוף-סוף יש לו מקום. אנשים באמת מתרגשים מהמיזם הזה, מהפודקאסט. נהנים לשמוע ספורטאיות מצטיינות עם מסרים ואמירה חזקה. ככל שהמיזם יותר התפרסם - הבנתי כמה הספורטאיות עצמן צמאות לחשיפה, לבמה ולביטוי. ספורטאיות שמגיעות אלי מתלהבות ומתרגשות להגיע לצילומים, מתלהבות לשתף ובעיקר להתחיל להשמיע את קולן ועמדותיהן לנושאים מסוימים ולהעביר מסר".
חשבת לדבר בפודקאסט גם עם ספורטאים גברים?
"מהות המיזם הוא ספורט נשים. לגברים יש היום יותר פלטפורמות לביטוי ורוב הערוצים מתמקדים בהם. לכן כרגע חשוב לנו לתת את הבמה כולה לספורט הנשים".

מייחלות לשינוי


הרכזת בת ה-27 חזרה הקיץ לקדנציה נוספת בחולון. זליבנסקי מגיעה לקבוצה מבנות הרצליה שם כיכבה בחצי העונה האחרונה, כשלפני זה שיחקה גם בליגה היוונית במדי אלפתריה מושקאטו. זליבנסקי שיחקה בליגת העל במכבי אשדוד וזכתה עימה באליפות המדינה בעונת 2014/15, וכן שיחקה בא.ס. רמה"ש, בני יהודה ואליצור ת"א.
"כשאתה אומר ספורט נשים, במילים אחרות אתה מדבר עליי", היא מחייכת. "אני ספורטאית בעצמי וחווה כל יום את חוסר השוויון בין ספורט נשים לגברים. הן בחשיפה, בתקציבים, במתקנים. בסוף זה מתנקז לאיכות הליגות ולכמות הקהל. רוב האנשים טוענים שספורט נשים לא מעניין, אך מעולם לא צפו בו. האם אתה יכול לא לאהוב גלידה לפני שטעמת אותה? אנחנו - בספורט הנשים - משחקות כמעט בלי קהל במגרשים. לא כי אנחנו לא מעניינות - כי אנחנו לא חשופות ולא צפו בנו מעולם".
ספורט הנשים בעלייה בכל העולם. מה צריך שזה יקרה גם בארץ?
"יותר ספורטאיות בעולם מתחילות להשמיע את קולן, לדרוש, לקבל תקציבים ראויים וכך מתחילות לקבל במה ראויה. תקציבי מדינה מחויבים להיות שווים בין נשים לגברים, מה שלא קורה עכשיו - זה באמת הבסיס. אני מרגישה ששינוי יתחיל כאשר נתחיל לספר, לדון על הדברים, לדרוש. מקווה שהמיזם שנותן את המקום הזה יום אחד יהווה את השינוי".

המטרות בחולון


את כל כך הרבה שנים בליגת העל. עדיין מתרגשת לפני כל עונה?
"זו תהיה שנה עשירית שלי בליגת העל, אני מתרגשת כמו בעונה הראשונה. חולון בשבילי הוא בית. שיחקתי שתי עונות פה ובשתיהן הגענו לגמר הגביע ולפיינל-פור. נותנים לי את המפתחות בחולון ומאמינים בי - ואני רוצה להחזיר למועדון על כך".

2 צפייה בגלריה
מאחלת לעמיר ולי בהצלחה". זליבנסקי
מאחלת לעמיר ולי בהצלחה". זליבנסקי
"מאחלת לעוזי המאמן ולי בהצלחה". זליבנסקי
(באדיבות מינהלת הליגה)

עושה רושם שהשנה הסגל באליצור חולון פחות נוצץ. מה המטרות?
"זה מדהים בעיניי שמועדון כמו אליצור חולון מצהיר שהוא כאן לגדל צעירות ולתת להן במה. אני מאמינה מאוד בדרך הזו ואני חושבת שאם בכל אירופה היא מביאה תוצאות, גם בישראל היא יכולה והייתי רוצה לראות יותר קבוצות בונות קבוצות עם שחקניות צעירות. העבר הוכיח שבשביל תארים לא חייב רק ניסיון. דניאל אדאמס, למשל, היא החתמה נוצצת בכל שנה. כששמעתי שהיא חתמה - ההחלטה הייתה מאוד קלה. יש לי חיבור מדהים איתה".

קראו גם:

עמיר עוזי, שמעולם לא אימן בכדורסל הנשים, ידריך את הקבוצה.
"כמה כיף לראות מאמן מהגברים שמגיע לתת לנו לטעום טעם חדש. יש לו המון מה לתרום והלוואי שנראה עוד מאמנים מהגברים מגיעים אלינו. כמו ששחקניות מתחלפות, אין סיבה שמאמנים גם לא יתחלפו ויתנו אוויר חדש לליגה. זה מראה על ליגה בריאה. אני מאחלת לעמיר ולי ובהצלחה. יש לנו משימה להביא תארים לעיר חולון ונעשה הכל בשביל שזה יקרה".
טעמת מעט את הכדורסל האירופי. איך את מסכמת את החוויה הקצרה?
"הייתה לי חוויה מדהימה לשחק באירופה. לגלות תרבויות חדשות ולעבוד קשה. עובדים שם מאוד קשה באימונים, אין הנחות לאף אחד ובמשחקים האולמות מפוצצים. זה השאיר לי טעם גדול של עוד, ובעיקר נתן לי מוטיבציה לחלום שיום אחד, זה גם יכול לקרות פה".