קניית דירה היא לא עניין פשוט, היא כרוכה בהרבה מאוד כסף, היערכות ומחשבה, במיוחד בימי מלחמה. לכן חשוב לעשות את הצעד החשוב הזה לאחר מחשבה מעמיקה, לשים לב לכל הפרטים, לשאול את כל השאלות ולא לפעול בפזיזות. איך עושים את הצעד הזה כששוק הנדל"ן הפכפך מתמיד? קבלו כמה טיפים שמציעה לכם גלי אפל קסטל, שמאית מקרקעין ומנכ"לית סוכנות הנדל"ן "דיור פלוס", ששווה לכם לאמץ.
2 צפייה בגלריה
שירותי מעבר דירה
שירותי מעבר דירה
קונים דירה בחולון? תעשו את זה בחוכמה
(צילום: קאנבה)

משכנתא


חשוב לקבל אישור עקרוני לנטילת המשכנתא לפני שיוצאים לדרך כדי לא להגיע למצב שבו תחתמו על ההסכם לרכישת הדירה ולא תוכלו לממן אותה.
לאור השינויים בריביות חשוב לערוך סקר מקיף בבנקים השונים, להתמקח כמה שרק ניתן, ולהיעזר באיש מקצוע אם יש צורך. וודאו שאתם יודעים כמה תידרשו לשלם בכל חודש, ושימו לב שאתם אכן יכולים לעמוד בהחזרים. שימו לב לנושא הריביות המשתנות, שרשמו זינוק משמעותי בשנתיים האחרונות, ולא ברור מתי יתחילו לרדת.

קראו גם:

סקר שוק ומחירים


ערכו סקר שוק מקיף באזור בו הנכם מעוניינים לרכוש. בדקו את המחירים בהם נמכרו דירות באזור בתקופה האחרונה ועשו השוואה. הדבר נכון תמיד, ונכון שבעתיים בתקופה שבה אנחנו נמצאים. לא אחת תגלו שהמחיר המבוקש על הדירה האופציונלית גבוה משמעותית מהשוק, ותשקלו את צעדיכם. חשוב לזכור שמגמת המחירים נמצאת בימים אלה בעלייה, ולכן אל תתמהמהו מדי אבל גם אל תמהרו מבלי לבדוק לעומק את המחירים. מומלץ שתתייעצו עם איש מקצוע בנושא, שמכיר את המחירים באזור, את המגמות ואת ההזדמנויות שאולי פספסתם.

זכרון דברים


אל תחתמו לעולם על זכרון דברים ללא ייעוץ משפטי. זיכרון דברים הוא חוזה לכל דבר. ברגע שחתמתם על זיכרון דברים, הדבר מצמצם את כוח המיקוח שלכם על החוזה. לכן, אנו ממליצים להעביר את טיוטת החוזה ולבצע את התהליך כולו עם עו"ד מטעמכם, מומחה בדיני מקרקעין, אשר יתמקח על הפרטים.

2 צפייה בגלריה
גילי אפל קסטל
גילי אפל קסטל
גילי אפל קסטל
(צילום: ליאת אולמרט)

כמה תשלמו מס רכישה?


שימו לב שעלות זו היא חלק מההוצאות הנלוות לרכישת דירה, אבל שווה להתעכב עליה גם בנפרד. קיימות מדרגות שונות למס הרכישה עבור דירה ראשונה ועבור דירה שניה ואלה משתנות כמעט מדי שנה בהוראת המדינה.
אלה מדרגות המס ברכישת דירה ראשונה/יחידה, נכון לימים אלה (יוני 2024)
עד מחיר דירה של 1,978,745 ש"ח: לא ישולם מס רכישה.
החל ממחיר דירה של 1,978,745 ש"ח ועד 2,347,040 שקל: מס רכישה של 3.5%.
החל ממחיר דירה של 2,347,040 שקל ועד 6,055,070 שקל: מס רכישה של 5%.
החל ממחיר דירה של 6,055,070 שקל ועד 20,183,565 שקל: מס רכישה של 8%.
מעל מחיר דירה של 20,183,565 שקל: מס רכישה של 10%.

המפרט הטכני


קראו בתשומת לב את המפרט הטכני ו-וודאו שכל האבזרים הנחוצים והבסיסיים קיימים ונמצאים בדירה כגון: נקודות מים ונקודת גז במרפסת השמש ובחדר הכביסה, קיבולת דוד, סוג וכמות שקעים מתגים חשמליים וכו'. בדירות יד שנייה, ודאו אם יש בדירה את כל האבזרים שיענו על הצרכים כגון כיריים, ברז מקלחת, ריצוף וכו', אל תהססו לבדוק מי היצרן, כמה שנים הם מותקנים בדירה ומאיפה הגיעו, כדי שתוכלו להיערך לעלויות צפויות בהמשך.

רכישת מכשירי חשמל ורהיטים


הימנעו מרכישת ציוד לפני המעבר. אחרי שחתמתם על החוזה והגעתם שוב לדירה כדי למדוד אותה, אל תתפתו לקנות ריהוט חדש לפני שעברתם לגור. דברים שרואים משם לא רואים מכאן, ולכן רק לאחר שכל הציוד מסודר וחיים אתו לפחות שבוע, אפשר לראות מה באמת חסר ובמה אין באמת צורך.