ועדות הכנסת, שאישרו לאחרונה שורת רפורמות בתחבורה, הגיעו גם אל הפריבילגיה הנוחה שממנה נהנים כיום נהגים רבים בעיר מגוריהם: חניה חינם בכחול־לבן לתושבי העיר. אם וכאשר תיכנס הרפורמה לתוקף, החניה החינמית תהיה רלוונטית – בהתאם להחלטת העירייה – אך ורק באיזור המגורים (או באזורים מיוחדים שיוקצו לכך) ולא בכל רחבי העיר.
2 צפייה בגלריה
היעד להחלת הרפורמה: שנת 2024
היעד להחלת הרפורמה: שנת 2024
היעד להחלת הרפורמה: שנת 2024
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
גם מחיר המקסימום שנהוג היום לשעת חניה – כשישה שקלים, לא יוגבל עוד: הרשות המקומית תהיה רשאית לקבוע את התעריף, ובכך לצמצם את הפער בין עלות החניה בחניונים – לבין העלות בשטחים הציבוריים ברחבי העיר.
התוכנית, שאמורה לצאת לפועל בעוד כשלוש שנים, בעיקר בערים שמונות 40 אלף תושבים ויותר, תשפיע על כולנו: מצד אחד נרוויח פחות פקקים ועומס ופחות זיהום אוויר. מצד שני, כל נהג יצטרך לחשב מסלול מחדש לגבי האופן שבו הוא משתמש ברכב.

חולון: גם תושבי החוץ חוגגים

בחודש אוקטובר תוכננה ישיבה של מועצת העיר חולון, כדי לדון בנושא החניות בכחול־לבן, כשהרעיון היה להנפיק תווי חניה לתושבים באזורים קבועים. מדובר במהלך דרמטי, כיוון שכיום מותר לכל תושב לחנות ללא תשלום בכל מקום המסומן בכחול־לבן. מטרת המהלך נועדה לשפר את מצוקת החניות החמורה בחולון, בפרט באזורים הצפופים והישנים. אחת הבעיות שנוצרו בעיר נובעת ממדיניות החניה בחינם, שאיננה מבחינה בין תושבי העיר לתושבי חוץ. כתוצאה מכך לא פעם מגיעים לעיר תושבי חוץ ומשאירים רכבים למכירה או רכבים שאין בהם שימוש למשך תקופה ארוכה.
כשנודע שוועדת הכלכלה דנה בנושא, החליטו בעיריית חולון להמתין וביטלו את הישיבה. נראה כי ההחלטה היתה מדויקת, כיוון שהחקיקה החדשה, שעברה בקריאה שנייה ושלישית, מבטלת את האפשרות להעניק תווי חניה אזוריים לתושבי העיר. על כן בחולון הוחלט להמשיך כרגיל, לא לקבוע תווי תושב ולא להגביל אזורי חנייה.
עם זאת, העירייה עדיין יכולה לקבל החלטה לגבות תשלום בכחול־לבן וכך למעשה להצטרף לחקיקה החדשה, אך על פי גורמים בעירייה זה לא צפוי לקרות.
"חניה בתשלום - לא בבית ספרנו", אומר המשנה לראש העירייה ויו"ר סיעת הליכוד במועצה, מאיר חלבי. "למרות החלטת ועדת הכלכלה להטיל גזירה של תשלום חניה על האזרחים, בחולון תושבי העיר לא ישלמו. הרי לא מתקבל על הדעת שדווקא כעת, לאחר למעלה משנתיים של מגיפת קורונה, שפגעה כלכלית ונפשית בתושבים רבים, ודווקא כשכל העיר בשיפוצים, פתאום יחליטו להטיל תשלום על חניה. עם זאת, אף אחד לא שולל את האפשרות לדון בנושא שוב בעוד שלוש שנים, בסיום עבודות הרכבת הקלה".

בת ים: חניה זה חלק מהשירות

בבת ים אמנם הונהגה במשך שנים מדיניות של תשלום בכחול־לבן, אך עם כניסתו לתפקיד הודיע ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, שתושבי העיר יוכלו לקבל תו תושב ללא תשלום ולחנות בחינם בכל חניוני העיר. ההחלטה כמובן מנוגדת לחקיקה החדשה, אך גורם בכיר בעירייה מסביר שעיריית בת ים לוקחת על עצמה את הסמכות בנושא.
2 צפייה בגלריה
המטרה: לדלל את תנועת הרכבים בעיר
המטרה: לדלל את תנועת הרכבים בעיר
המטרה: לדלל את תנועת הרכבים בעיר
(צילום: אבי מועלם)
"פשוט לא יגבו תשלום. החקיקה לא תשנה בבת ים שום דבר, זה חלק מהשירות שרוצים לתת לתושבי העיר, ודווקא בעיר כמו בת ים, עם מצוקת חניה והמון תושבי חוץ שמגיעים לחופים לבלות, זה חיוני. תושב העיר בת ים לא צריך לשלם ביוקר רק בגלל שהעיר שלו הופכת ליותר אטרקטיבית. זה קריטי בעיקר כשמבינים שכל העיר נמצאת בתנופת בנייה מטורפת וכל מבנה חדש ייצור מרחב חניה משלו לדיירים. אנחנו צופים שמצוקת החניה בעיר תשתפר פלאים ולא ניתן לחקיקה חיצונית לפגוע בתהליך".

שאלות ותשובות

האם העלות לשעת חניה תהיה אחידה בכל הרשויות?
לא. לפי החוק החדש כל עירייה תוכל להחליט על המחיר בהתאם לשיקוליה ולאיזור
האם לכל תושב תהיה חניה חינם ליד הבית?
כל עירייה תקצה איזור חניה חינמי בהתאם לקריטריונים שהיא תקבע
על אילו רשויות מקומיות חל החוק?
כל יישוב שיש בו למעלה מ–40 אלף תושבים, וגם יישובים נוספים שנכללו ברשימה
האם הרשות יכולה להתחיל להחיל את החוק כבר מעכשיו?
לא, עד שנת 2024 המצב בכל רשות יישאר כפי שהוא