רעש האדמה שהורגש במהלך הלילה בחולון הזכיר לתושבים רבים שבעיר קיימים מאות מבנים מסוכנים, מרביתם בבעלות פרטית של תושבים שידם אינה משגת לשפץ את המבנה לבד, ולכן הם זקוקים להתחדשות עירונית. אך מה לגבי מוסדות החינוך שנמצאים בבעלות עירונית? גם כאן הרשימה מדאיגה.
2 צפייה בגלריה
רעידת אדמה
רעידת אדמה
רעידת אדמה
(צילום המחשה: shutterstock)
אירוע קריסת הבניין ברחוב סרלין לפני כשנה, גרם לתושבים רבים לנסות לקדם את חיזוק המבנים, אבל בפועל בניינים רבים בעיר עדיין מוגדרים כמסוכנים. לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ופורסם בנובמבר 2022, 30 אחוז מהמבנים בחולון הם בני שלוש קומות ומעלה ונבנו לפני 1975, ולכן מוגדרים כמסוכנים בעת רעידת אדמה.
"אני גרה בבניין כזה שנים", מספרת דיירת מרחוב דב הוז ומוסיפה: "זו תחושה איומה, פחד תמידי. אני באמת חושבת פעמיים לפני שאני מניחה דברים במרפסת הגג, אף אחד לא צריך לחיות בפחד שהבית שלו יקרוס עליו".
אך לא רק המבנים הפרטיים נמצאים בסכנה. לפני כחודשיים העלה חבר מועצת העיר מסיעת צעירים, שחר הס, שאילתא בפני המועצה על מנת לברר כמה מוסדות חינוך בעיר פועלים מתוך מבנים מסוכנים והמענה צריך להדאיג הורים רבים.

2 צפייה בגלריה
הבניין שקרס ברחוב סרלין
הבניין שקרס ברחוב סרלין
הבניין שקרס ברחוב סרלין בשנה שעברה
(צילום: קובי קואנקס)

על פי עיריית חולון, בעיר פועלים תשעה מוסדות חינוך וציבור מתוך מבנים מסוכנים, ולמרות שלא מדובר בסכנה מיידית הרי שרעידת אדמה אחת יכולה לשנות את המצב.
"אני לא יודעת מה נעשה בבית הספר שלנו אבל מדאיג להיות חלק מרשימה כל כך מפוקפקת", אמרה ל"מיינט חולון", אם לתלמיד מבית הספר "הס". "אני יודעת שהיו מהנדסים ונעשו עבודות בקיץ, אבל אם באמצע שנת הלימודים המבנה עדיין מוגדר מסוכן אז כנראה שלא עשו מספיק. אני מאוד מקווה שאחרי רעידת האדמה בודקים שוב את המבנה, כי כל פעם שהאדמה רועדת זה מקרב את בית הספר שלנו לקריסה".
מוסדות החינוך והציבור בחולון שפועלים במבנים מסוכנים:
גן ילדים ברחוב יעל 6 חולון
גן צבי ברחוב הרב מימון 5 חולון
גן צוקית ברחוב שנקר 38
בית ספר ישעיהו ברחוב אחד במאי 58
בית ספר עלומים ברחוב פילדלפיה 6 חולון
בית ספר הס ברחוב משה הס 37
בית ספר דינור ברחוב זלמן ארן 4
מתנ"ס נאות שושנים ברחוב סיגלון 20
מרכז שטרודל ברחוב מסילת העולים 2
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "מחלקת מבנים מסוכנים באגף הפיקוח על הבנייה של עיריית חולון פועלת בנושא מבנים מסוכנים בעיר בהתאם לחוק העזר למבנים מסוכנים. נכון להיום קיימים בעיר 98 מבנים מסוכנים פרטיים ו-12 מבני ציבור שהוכרזו מסוכנים. כלל המבנים המסוכנים קיבלו דרישות והנחיות לטיפול, כאשר מבנה אשר לא מבוצעות בו עבודות להסרת סכנה, מטופל ע״י המחלקה כדי להניע את בעליו לעשות כן. כאשר נמצא כי מבנה הוא מסוכן ברמה מיידית, המבנה בדרך כלל מפונה מדיירים/ממשתמשים ונדרש מבעליו לבצע פעולות מיידיות להסרת הסכנה".