פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה בשבוע שעבר כי הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד הרב יוסף מוגרבי, שעמד בראש הישיבה "תפארת בנים" בשכונת קריית שרת. בכתב האישום נטען כי הרב ביצע מעשים מגונים בתלמידי הישיבה ובצעירים נוספים בטענה כי מדובר בטקס דתי.
2 צפייה בגלריה
"טראומה לכל החיים". הרב יוסף מוגרבי
"טראומה לכל החיים". הרב יוסף מוגרבי
"טראומה לכל החיים". הרב יוסף מוגרבי
(צילום: קובי קואנקס)
מכתב האישום שהוגש על ידי עו"ד מיטל מור, עולה כי בין השנים 2019-2010, בהזדמנויות שונות ובמקומות שונים, ביצע מוגרבי מעשים מגונים בתלמידי הישיבה ובצעירים נוספים מהקהילה שבראשותו, חלקם קטינים, תוך קבלת הסכמה במרמה לגבי מהות המעשה. בין היתר הנחה מוגרבי את תלמידיו לבצע פעולות שונות בטענה כי מדובר בטקס דתי, ובעת שהתלמידים מילאו אחר הוראותיו, צפה בהם מוגרבי ונגע בעצמו. מוגרבי טען בפני תלמידיו כי מטרתן של הפעולות האמורות היא דתית ורוחנית, כשלמעשה נועדו לשם סיפוקו המיני.
במסגרת הדיון בבקשה להטיל עליו תנאים מגבילים, אמרו עורכי הדין של הפרקליטות: "מעשיו של המשיב, טיבם, משכם והיקפם הרב, מצביעים על מסוכנותו כלפי תלמידי הישיבה, בפרט נוכח סמכותו ומעמדו הרם בישיבה ובקהילה".

"דברים יישארו קבורים"

תחילתה של הפרשה לפני כשנתיים, אז הופץ סרטון שבו נראה מוגרבי נוגע בעצמו בזמן שהוא צופה בתלמידיו מתאבקים ונותן להם הוראות שהם מבצעים.
הסרטון פתח תיבת פנדורה, ותוך זמן קצר נחשפו סיפורים רבים על אחד הרבנים הגדולים בחולון. בעבר כבר הופצו עליו שמועות, אך הן נדחקו על ידי מאות המאמינים שלו, שלא הסכימו לשמוע מילה נגד רבם. הפעם החליטו המאשימים כי הם לא בוחלים באמצעים. מאז חשיפת הסרטון התמלאה חולון בכתובות גרפיטי נגדו, ועלונים שהופצו קראו לציבור להתרחק ממנו.
"לכל רשע מגיע היום שלו", סיפר אדם שהיה בעבר חבר בקהילה. "מה שקרה לי ולאחרים לא נכנס לכתב האישום, ויש דברים שיישארו קבורים עוד הרבה שנים, אבל אני תמיד ידעתי שהיום שלו יגיע, תמיד אמרתי שלא לעולם חוסן. אין לי שום שלווה ושום נחת מהיום הזה. כמו מוגרבי יש עוד הרבה אנשים שמתחבאים בקהילה החרדית, במקוואות ובישיבות. מכעיס אותי שלקח כל כך הרבה זמן, מכעיס אותי שמאות מאמינים שלו עדיין בטוחים שעושים לו עוול, בזמן שהוא הרשע האמיתי. אחרי מה שהעיניים שלי ראו והאוזניים שלי שמעו, שום דבר לא יכול לרפא את הנפש שלי".

2 צפייה בגלריה
הרב יוסף מוגרבי וצילום מהסרטון שהופץ
הרב יוסף מוגרבי וצילום מהסרטון שהופץ
הרב יוסף מוגרבי וצילום מהסרטון שהופץ
(צילומים: פרטי)

25 שנות פגיעה

אנשים נוספים שפעלו לקדם את האישום נגד מוגרבי מודים כי מבחינתם המאבק לא הסתיים. "כתב אישום זה לא כלא. רק בית המשפט יכול להחליט מה יקרה לו, ולצערי למוגרבי יש קשרים בכל מקום. אני מקווה שייעשה משפט צדק".
אך לא מדובר רק בבית המשפט. גם בתי דין פנימיים של העדה החרדית עסקו בסוגיה, ובצעד חסר תקדים החליטו גדולי הרבנים בחולון ובארץ להוקיע את מוגרבי.
"התעללות סדיסטית בגוף ובנפש שנעשתה על ידו למעלה מ־25 שנים", נכתב בהודעה לציבור, בה הודו הרבנים כי בעבר כבר הפצירו במוגרבי לקבל עזרה, אך הוא לא עשה זאת. על המכתב חתמו הרב הראשי של חולון, הרב אליהו יוחנן גור אריה; רב שכונת תל גיבורים, הרב חיים רבי, ורבנים גדולים נוספים.
במכתב הדגישו הרבנים כי אין חולק על כך שהאיש סייע לרבים, וכי אביו היה צדיק גדול, אך בשל מעשיו הוא נדרש לעזוב את העיר ועל הציבור להתרחק ממנו.
אולם למרות הדברים הקשים, מאמיניו התעלמו מהמכתב והוא המשיך להעביר שיעורי תורה בבית הכנסת הסמוך לישיבה. כעת נראה כי גם כתב האישום לא משנה את דעתם.
"מכעיס אותי שלקח כל כך הרבה זמן, מכעיס אותי שמאות מאמינים שלו עדיין בטוחים שעושים לו עוול, בזמן שהוא הרשע האמיתי"
"אתם תמשיכו לדבר ואנחנו נמשיך לעשות", אומר חבר בקהילתו של מוגרבי. "מישהו יכול להתחרות בעשייה של הרב? בכל החסד? העזרה? ילדים במצוקה שהציל, משפחות שהאכיל, אנשים שכל העולם הפנה להם את הגב ורק הרב נתן להם בית. איך אפשר לזרוק לפח חיים שלמים של עשייה? זאת כפיות טובה, ואם היו יודעים כמה כסף ניסו ה'עאלק' קורבנות האלה לסחוט, לא היו מעיזים לדבר על הרב והיו מבינים שזה הכל פוליטיקה ואינטרסים".
"רק בית המשפט יכול להחליט מה יקרה לו, ולצערי למוגרבי יש קשרים בכל מקום. אני מקווה שייעשה משפט צדק"

החסידים בשלהם

נראה כי מי שנותרו מאחור הן דווקא המשפחות של חסידיו. מרבית מקהילתו הם חוזרים בתשובה, וכבר שנתיים הם מתמודדים עם בני משפחה וחברים שמפצירים בהם לעזוב את הקהילה.
"מה שמוגרבי עשה זה טראומה לכל החיים. לדעת שהבן שלך נמצא במקום כזה זה פחד שאני לא מאחלת לשום אמא", סיפרה אם לחסיד של מוגרבי.

קראו גם:

"לבן שלי יש שם משפחה שלמה. הם חלק מהקהילה שלו והם לא רואים שום דבר חוץ ממנו. עד היום, אפילו שהגישו כתב אישום, אני לא מעיזה לומר לו מילה וחצי מילה נגד מוגרבי. מבחינתו הוא קדוש ואם אני אגיד משהו רע הוא יעיף אותי מהחיים שלו. פעם הוא כבר עשה לי את זה וגם החסידים שלו דיברו אליי בתוקפנות. מאז החלטתי שאני מעלימה עין, אין לי ברירה. הסיפור הזה ירדוף אותי כל חיי וכך גם עדת המאמינים שלו. זה אדם שקיבל את כל הכוח שבעולם והשתמש בזה לדבר הכי טמא שיש".