בישראל ישנן כיום עשרות כנופיות פשע, המעורבות בסמים, זנות, חטיפה ואף רצח. המשטרה עושה ככל שביכולתה לתפוס רשתות עבריינים אלה, אך היא מוגבלת בכמות הציוד, בגבולותיה על פי החוק ובעיקר בכוח האדם. ואף על פי כן, מדי פעם בפעם נרשמת הצלחה שיכולה למחוק כנופית פשע שלמה.
3 צפייה בגלריה
העבריין מניח את המטען ונלכד
העבריין מניח את המטען ונלכד
העבריין מניח את המטען ונלכד
(צילום: דוברות המשטרה)

רפ"ק ערן דותן, בן 43, משמש כיום כקצין אגף החקירות ומודיעין בחולון, וזאת לאחר ששימש כמפקד היחידה ללוחמה בפשיעה במרחב איילון ולפני כן כ-18 שנה ביחידה המרכזית בתל אביב. במרוצת השנים הצליח למחוק לחלוטין כמה ארגוני פשע, אבל בתיק אחד הוא גאה במיוחד: "ממש לאחרונה סיימנו תיק 'וואו'", הוא מספר ל"ידיעות תקשורת", "עם צוות קטנטן הבאנו יכולות של יחידה ענקית, וזה בהחלט משהו שמותיר חותם".
"זה סיפור שהתפתח במרחב איילון, וחצה תחנות משטרה בכל הארץ: אם זה בשכונת התקווה, התחנה המרכזית בתל אביב, עבר לחולון, אור יהודה ואפילו הגיע לצפון הארץ. יש פה אירוע ירי, זריקות רימונים, ניסיון רצח, חטיפת חשודים, סוחרי סמים, המשך בעדי תביעה וכמובן הצלחה עם מעצרים ממושכים", מסביר רפ"ק דותן.

הירי באשת העבריין


הכל החל בירי שהתרחש ברחוב יצחק שדה בתל אביב בליל שישי של נובמבר 2022. המשטרה קיבלה דיווח כי אישה בשנות ה-30 לחייה נפצעה מירי ברגלה, והכוחות הוזעקו למקום. רפ"ק דותן מפרט: "מיד שהגענו, זיהינו שהירי כוון לעבר בעלה שהיה איתה, שמעון רביבו - עבריין מוכר, אך לא עם פרופיל גבוה. אותו אדם היה ראש ארגון פשע קטן שסחר בסמים וכנראה התערבב לא טוב עם גורמים עברייניים נוספים.

3 צפייה בגלריה
רפ"ק ערן דותן
רפ"ק ערן דותן
רפ"ק ערן דותן
(צילום: דוברות המשטרה)

"שמעון הגיע עם אשתו ושני ילדיו לבקר את ההורים ברחוב יצחק שדה. בזמן שהם יוצאים מהרכב, עוצרת לידם מרצדס, יורדים שניים ויורים לעבר המשפחה. כשאנו מגיעים לזירה, ורואים שאשתו נפגעה - זה מדליק אצלנו נורה אדומה, בשל הרצון והלהט לפתור תיק שבו נפגעה אזרחית תמימה. כלומר, למרות שהיא נשואה לעבריין ומכירה את עולם הפשע, בסופו של דבר - היא חפה מפשע. היא הובלה לבית החולים איכילוב במצב בינוני, טופלה, ולאחר תקופה עברה שיקום ושוחררה".
בעלה סיפר מי ירה בו?
"בחקירות העבריינים אף פעם לא משתפים פעולה. הם טוענים שאין להן סכסוכים, כולם חיים בשלווה ומופתעים מי יכול לירות בהם. למרות שאשתו נפגעה – זה עדיין לא עניין אותו, והוא לא היה מסוגל להגיד לי – ולכן טען שזו כנראה טעות בזיהוי".
במשטרה החליטו להתקדם למרות חוסר הנכונות מצד הבעל. "אנחנו מתחילים לנהל חקירה, במהלכה עולה שלרביבו ולילדיו יש כמה פיצוציות בתל אביב, ולאט לאט אוספים את המידע ומבינים שזה לא האירוע הראשון. בעבר הייתה זריקת רימונים לעבר אחד העסקים שלו, פעם אחרת ירי לאחת הפיצוציות, מה שנקרא – הוא לא שה תמים. באמצעים טכנולוגיים ויכולות של המשטרה אנו מגבשים איזו תמונה, ומגלים שגם 'הקורבנות' שלנו (שמעון ובניו, ש.ש.) מבצעים בעצמם עבירות. כך למשל, יום אחד הם מגיעים וחוטפים את אחד החשודים שלנו, שהיה מעורב בירי על אשתו של רביבו. במילים אחרות, רביבו שכר 'חיילים' והם חוטפים את היורה שלנו ועוד מעורבים לאיזור המשולש בג'לג'וליה".
"באותו הרגע התחיל להתחבר לנו המידע, והבנו שיש פה שתי כנופיות, כלומר זה סיפור הרבה יותר גדול ורחב. הנושא של החטיפה לקחה על עצמה היחידה המרכזית תל אביב, ואילו אנחנו המשכנו לטפל בירי על אשתו, לצד הסמים בפיצוציות והירי והרימונים על העסקים של רביבו בתל אביב".

פריצת הדרך


"יום אחד מגיע אלינו מידע, שתחנת משטרת מסובים עצרה בחור צעיר למדי, שניסה לירות על הבית שרביבו שכר באור יהודה, וכנראה גם היה מעורב בהנחת מטען סמוך לבית ספר באחת השכונות בעיר. הם אמנם עצרו אותו, אבל אנחנו התחלנו לחקור אותו – והבן אדם מתחיל לדבר, להיפתח ומספר את כל הסיפור. זה בחור צעיר עם עבר פלילי דל, והוא חשש, פחד והבין פתאום לאיזה עולם פשע נכנס ובאיזה מצב הוא נמצא.

3 צפייה בגלריה
העבריין רפאל חסין
העבריין רפאל חסין
העבריין רפאל חסין
(צילום: פייסבוק)

"מבין דבריו הבנו שרביבו הסתכסך בנושא עסקאות סמים עם עבריין מצפון הארץ ששמו רפאל חסין. אותו חסין הביא חבורה של צעירים מעפולה, טירת הכרמל, קרית ביאליק ועוד - שלא מכירים טוב את המרכז, על מנת לבצע את העבירות בשמו – כמו למשל הרימונים על הפיצוציות, ירי על אשתו וכדומה. הוא שכר להם דירה באיזור חולון, סיפק להם מרצדס, והיה להם קטנוע לברוח במהירות בזמן שהם מבצעים עבירות, נוסעים לשים ראש בדירה בחולון ואחרי זה חוזרים לצפון".
הצלחתם להביא הוכחות פיזיות להכל?
"בהחלט. רק לדוגמה, באירוע על הירי של אשתו של רביבו – רואים את אותה מרצדס עוזבת את המקום ונוסעת לצפון, ויכולנו לעקוב אחריה גם לאורך כביש 6. יש לנו וידאו של זריקת הרימונים על הפיצוציות, כך כשהעד מתחיל לספר, אנו מתחילים לבנות תשתית ראייתית טובה על כל הכנופיה, ומתחילים להכניס למעצרים. סך הכל הבאנו 8 עצורים, ובמהלך החקירות הצלחנו לשבור אחד מהם – והוא הופך לעד מדינה, כך שהוא מחבר לנו כל מה שהצעיר לפני כן סיפר, מוסיף מידע, מסדר את ההיררכיה של הכנופיות, מי אחראי על גיוס האנשים, מי מביא את האמל"ח, מי זרק את הרימון וכן הלאה".
זה למעשה תיק גדול נגד ארגון פשע קטן יחסית?
"תיק כזה נחשב להצלחה כבירה. היחידה ללוחמה בפשיעה לא מורכבת מ-30-40 בלשים, כמו שרואים בסדרות טלוויזיה. זו יחידה פצפונת עם שוטרים בודדים, וזה די תקדים שמצליחים למחוק ארגון פשיעה קטן כגדול, להבין את כל ההיררכיה וכל השחקנים המשתתפים, ובעיקר להסיר מהשטח עברייני אלימות קשה וסמים".

קראו גם:

במרץ 2023 הוגשו כתבי האישום נגד כל המעורבים בפרשות השונות: רפאל חסין (27) נאשם יחד עם אנשיו - אדהם אבו אלרוב (21), אופק גרמאי (20) ואושר אטיאס (21) מעפולה, אלון ניר (26) מחולון, פימה סמירנוב (29) ותום גלמן (29) מטירת הכרמל, ואביאל קיפניס (21) מקרית ביאליק בירי לעבר יריביהם, בתי מגורים ועסקים, ואף הנחת מטען חבלה בסמוך למבנים ציבוריים בשכונת מגורים. בית המשפט הרשיע את חברי הכנופייה, ופרקליטות תל אביב מבקשת לגזור עליהם מאסרים ממושכים – כאשר הדיונים בעונשים שעשויים לנוע בין 3-8 שנים בכלא, יתחילו בחודש הקרוב.
שמעון רביבו עצמו נרצח בסוף 2023 באור יהודה על ידי הפעלת מטען שהוטמן באופנוע שלו. המשטרה מעדכנת, כי מעשה זה בוצע על ידי ארגון פשיעה שונה לחלוטין, ועל כך מתקיימת חקירה נפרדת.