ההמלצה להקפיא את תוכניות התמ"א 38 במבנים הסמוכים לתחנות הרכבת הקלה והמטרו נפלה על תושבים רבים המייחלים לפרויקטים של התחדשות עירונית בחולון ובת ים כרעם ביום בהיר, וכעת הם חוששים לשלום בתיהם.
4 צפייה בגלריה
"קורת הגג שלהם בסכנה קיומית". הדיירים מרחוב סוקולוב בחולון
"קורת הגג שלהם בסכנה קיומית". הדיירים מרחוב סוקולוב בחולון
"קורת הגג שלהם בסכנה קיומית". הדיירים מרחוב סוקולוב בחולון
(צילום: יריב כץ)
קראו גם:
זאת לאחר שוועדת המשנה לתכנון ובנייה המליצה בשבוע שעבר למועצה הארצית לתכנון ובנייה שלא להעניק היתרי תמ"א 38 למבנים שנמצאים סביב התחנות של הרכבת הקלה והמטרו, במטרה לאפשר לתכנון שנוגע לתחבורה הציבורית להתקדם ללא הגבלות ואילוצים.
המתווה, המכונה תמ"א 70, ישפיע על מאות פרויקטים קיימים ומאות שתוכננו לקום לכל אורך התוואי, רבים מהם בחולון ובת ים.
מדובר ב־109 תחנות בכל גוש דן ואלפי בתי אב שבשנים הקרובות לא יוכלו להתקדם לבית ממוגן מטילים ורעידות אדמה.

"סכנת חיים"

פליקס גנדייניק מתגורר ברחוב סוקולוב 91 בחולון, בבניין שכבר שנים רבות מנסים לקדם בו תוכנית התחדשות עירונית. ההמלצה החדשה, במידה ותאושר, תקבור עמוק את כל החלומות שלו ושל שכניו לדיור טוב יותר.
4 צפייה בגלריה
איציק סימון
איציק סימון
איציק סימון
( צילום: דני שביט)
"במתחם שלנו יש בניינים בני 80 שנה", הוא אומר. "מפחיד לחיות כאן. כל הבניינים מציבים אותנו בסכנת חיים של ממש. אנחנו לא רוצים להיות שידור חוזר של הבניין ברחוב סרלין (הבניין שקרס בחולון בספטמבר 2021 ‑ חכ"א). אנחנו לא רוצים להיות הבניין הבא שיקרוס וכולם יצטערו בדיעבד. יש כאן בניינים עם יסודות קורסים ובניינים בלי יסודות בכלל. סוקולוב הוא רחוב נמוך יחסית לרחובות הסמוכים. זה אומר שכל מי התהום מתנקזים לכאן, ולכן יש בניינים רבים שהיסודות שלהם מתפוררים. כך בדיוק בניין קורס. תוסיפי לזה את כל הרעידות ותנועות האדמה שגורמות העבודות על הרכבת הקלה ותביני כמה המצב חמור".

"בין הפטיש לסדן"

גנדייניק הוא מהנדס בניין בעל ניסיון עתיר שנים, שכבר בעבר פנה לרשויות וטען כי כל סלילת המסילות איננה מתנהלת נכון, וכעת לטענתו המצב רק יחמיר.
"הרשויות חייבות לסייע לנו. אנחנו בין הפטיש לסדן. אנחנו מקריבים כל כך הרבה. נת"ע מבטלת כאלף מקומות חניה, מצמצמת את המדרכה, וכבר תקופה ארוכה שאנחנו סובלים מהבנייה. הכל כאן אבק ורעש. ידענו שנשלם מחיר כבד עבור הרכבת, אבל לצערי אנחנו לא מקבלים שום דבר בחזרה. אם מסילת הרכבת היא פרויקט לאומי, אז מדוע התחדשות כל המבנים הישנים על הציר לא הופכת גם היא לפרויקט לאומי? הרי אם הם ישלבו את זה יחד, הכל ייראה אחרת. התחדשות עירונית תוסיף חניות ותפצה על אלה שבוטלו. היא תאפשר להכניס את הבניינים לעומק הרחוב, וכך להגדיל את המדרכות, והכי חשוב ‑ היא תמגן את כולנו מרעידות אדמה וטילים. זה אינטרס של כולם, אז למה לאפשר עוד הפעם לביורוקרטיה לרמוס את האזרח הקטן? שיתכבדו כל חברי הוועדה להגיע לבניינים שלנו ולומר לנו אם הם היו מרגישים בטוחים לחיות בבניין כזה".

"מפחדים שהוא יפול"

"הבניין שלנו נבנה בשנות השישים. הוא מתוחזק, אבל אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו מפחדים שהוא יפול", אומרת גם אסתר אבל, שגרה בבניין ברחוב סוקולוב 85. "זה הזמן שלנו לפעול, לפני שיהיה גרוע יותר. אני גרה כאן מעל 40 שנה ומאוד רוצה לראות את הבית שלי מממש את הפוטנציאל שלו, והתחדשות עירונית זו הדרך היחידה שלנו".
4 צפייה בגלריה
עו"ד יוסי אומיד
עו"ד יוסי אומיד
עו"ד יוסי אומיד
(צילום: קובי קואנקס)
גם סופי בן סימון שמתגוררת ברחוב סוקולוב 93 מאמינה שהרחוב ישלם מחיר כבד אם לא יקבל את האישורים הרלוונטיים.
"הבניין שלי בן כמעט 70 שנה, מאוד ישן, מאוד מוזנח ומלוכלך. למטה יש עכברושים, לכלוך וסדקים. לרוב הדיירים כאן אין יכולת לשדרג אותו מכיסם. אתה לא יכול לשלם לבד על שיפוץ של בניין שלם וגם אין טעם. התחדשות עירונית זו הדרך היחידה והטובה ביותר לשפר את חייהם של אלפי תושבים. אנחנו ובניינים נוספים בעיר חייבים את זה".

"מכה שתקבור הכל"

עו"ד יוסי אומיד נאבק בימים אלה לקדם תוכניות של תמ"א 38 בנקודות שונות בחולון ובבת ים, רבות מהן על קו המסילות ובסמוך לתחנות. השבוע הוא נשמע מודאג במיוחד.
"כל תוכניות התמ"א ממילא נמרחות זמן רב. בחולון לדוגמא תוכנית ח/619 שהתעכבה מרחה אותנו זמן רב. כל פעם שביקשת היתר או להתקדם, אמרו לחכות לתוכנית. עכשיו היא עברה את שלב ההתנגדויות ורגע לפני שהיא מאושרת שוב תוקעים לנו מקל בגלגלים. אם ח/619 לא הרגה אותנו, אז עכשיו הביאו מכה שתקבור הכל, והגרוע ביותר ‑ שאלפי משפחות בחולון, בת ים ובארץ, לא יודעות איזה מחיר כבד הן עומדות לשלם. רק כשיגיע רגע האמת הן יבינו כמה ההמלצה הזאת פוגעת בהם. בזמן שבוועדות משנים את דעתם ודנים בעוד החלטה, בניינים פשוט קורסים. זה קרה בסרלין בחולון, זה קרה במסריק בבת ים וזה קרה ממש לא מזמן ברמת גן. בניין שעשר שנים נמצא בתהליך תמ"א 38 פונה באישון לילה. לדיירים נתנו חמש דקות לארוז. למה להגיע למצבים כאלה?".
4 צפייה בגלריה
רוני מזרחי
רוני מזרחי
רוני מזרחי
(צילום: קובי קואנקס)
כיצד אתה מעריך שההמלצה תשפיע על האפשרות להתחדשות עירונית בסביבה?
"היא תקבור כל סיכוי. הבנייה תיעצר כי כולם ימתינו לרגולטור, לראות כיצד הדברים מתקדמים. הרי כבר היום, כשיזם מבין לאן זה מתקדם, הוא מסרב להשקיע שקל. למה להביא עורך דין, לשלם לאדריכל, לרוץ להחתים ולקדם היתרים אם ברור לך ששום דבר לא יזוז בשנים הקרובות? הם מבהילים את היזמים, ואני לא מכיר אף משוגע שישקיע בעסק אבוד מראש. הגרוע ביותר זה שלא מעכבים אותנו רק בגלל תחנות הרכבת, שהן עובדה מוגמרת, אלא בגלל תחנות המטרו, תוכנית שממילא טרם אושרה בממשלה ושעם הבחירות המתקרבות גם לא תאושר בזמן הקרוב".
על פי עו"ד אומיד, ייתכן כי כבר עכשיו תושבים רבים יתחילו לשלם מכיסם על ההמלצה החדשה.
"אנשים נלחמים על מחיר הלחם או החשמל. כאן מדובר בקורת הגג שלהם. היא בסכנת קיום והם בכלל לא יודעים זאת.
"כבר היום אני מלווה מספר בניינים בחלק הצפוני של רחוב בלפור בבת ים, שהוגש נגדם כתב תביעה כיוון שהם אינם מתוחזקים כראוי. הרי שמונים אחוז מהעיר צריכה התחדשות עירונית. אלה בניינים שקרובים גם לרכבת הקלה וגם לצירים המתוכננים של המטרו, אז מצד אחד תובעים אותם ומצד שני לא מאפשרים להם למצוא מקורות אחרים שיממנו את השיפוצים במסגרת תמ"א 38. משאירים אנשים בלי תקווה. אין שום גוף שלוקח אחריות. הכל תוהו ובוהו, יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה ולהיפך, ומי משלם על זה? כרגיל האזרח הקטן שאף אחד לא סופר אותו".

"שני צעדים אחורה"

לא רק תביעות אישיות מרחפות מעל ראשי התושבים בבניינים בהם תוקפא האפשרות להתחדשות עירונית, אלא גם עלויות גבוהות של ביטוחים, כפי שמסביר איציק סימון, בעליה של סוכנות מובילה לביטוחי בנייה: "כל נושא ביטוח מבנים בהתחדשות עירונית, כולל פרוייקטים של תמ"א 38, נמצא על כרעי תרנגולת גם בגלל מדיניות חברות הביטוח על רקע מצבם הרעוע של מבנים רבים בתוואי, וגם לאור החמרת ההפסדים בתחום ביטוח העבודות הקבלניות.
"ברור שהחלטה זו רק תשמר את בעיית המבנים האלה לטווח ארוך ותדרבן עוד יותר את העלאת תעריפי הביטוח בשל הזרקור על בעיית מצב המבנים לאורך תוואי המטרו וסביבותיו. לא פעם דנו בצורך להאיץ את התהליכים של התחדשות עירונית לצורך היערכות לרעידת האדמה הצפויה לצערנו לפי אנשי המקצוע בעתיד הלא רחוק, לכן ראוי ללכת צעד קדימה ולא שני צעדים אחורה. כולי תקווה שההחלטה תתבטל לאלתר משום שאין בה כל הגיון".

"תמתינו בסבלנות ותקבלו מתנות"

נשיא לשכת הקבלנים והבעלים של קבוצת "מזרחי ובניו", רוני מזרחי, קורא בדרך כלל לרשויות להקל את הביורוקרטיה ועל היזמים, אבל דווקא הוא מציג עמדה מפתיעה לגבי ההחלטה הצפויה.
"התחדשות עירונית תוסיף חניות ותפצה על אלה שבוטלו. היא תאפשר להכניס את הבניינים לעומק הרחוב, וכך להגדיל את המדרכות"
"למרות שאני תמיד בעד להתקדם, הפעם אני מסכים איתם", אומר מזרחי. "הם מקפיאים את ההתפתחות כי הם מצפים לאישור של התוואי על ידי הממשלה, וצריכים לקחת את זה בחשבון. הרעיון הוא שהם יקפיאו את ההתפתחות לשלוש שנים כאקט של 'סוף מעשה במחשבה תחילה'. אין טעם לאשר פרויקטים שאולי לא יתאימו למטרו. מצד אחד רוצים להעצים בנייה סביב תחנות המטרו, כי היטלי ההשבחה שלהם גדולים, ומצד שני רוצים שזה יהיה מסודר. הם בעצם אומרים לתושבים: תמתינו בסבלנות ותקבלו מתנות. הבעיה הגדולה היא שכולנו יודעים איך נראה לו"ז במדינת ישראל.
"אני לא סומך על פקידים. פרויקט של שלוש שנים עלול לקחת 30 שנה, ואז סתם תוקעים את ההתפתחות. זה בעייתי אפילו יותר כשאנחנו לקראת בחירות, ואז ראשי הוועדות מתחלפים, כל אחד מגיע עם דעה אחרת ובהתאם דעת המהנדסים. יש 60 אלף בניינים במדינת ישראל שגרים בהם מעל שני מיליון תושבים שאינם מוגנים מפני רעידות אדמה, אלפים מהם בחולון ובבת ים. מה יעשו האנשים האלה?
אני מניח שלזוגות צעירים שווה להתאפק, כי זו השקעה לעתיד, אבל אנשים מבוגרים שממילא לא בטוח יראו את ההשבחה, יעדיפו לעזוב. הבעיה היא שלא כולם יכולים להרשות לעצמם.
אני יכול לומר שלמרות ההקפאה, אנשים כבר מגלמים במחיר את הפוטנציאל העתידי, את היתרונות של הרכבת הקלה והמטרו. הם מעלים את המחיר בגלל הקרבה וההנחה שתתקיים בסופו של דבר תוכנית תמ"א שתשפר את הדירה".