התקדמות משמעותית בפיתוח רשת המסילות הארצית נרשמה היום כאשר הממשלה אישרה את פרויקט הכפלת מסילות החוף. עם השלמת הפרויקט יתקצר זמן הנסיעה מתל אביב לחיפה ל-30 דקות בלבד, כאשר בשעות השיא תצא מהתחנה רכבת בכל חמש דקות. תושבי חולון יוכלו להגיע ברכבת בתוך 10 דקות לתל אביב, וסך הנסיעה שלהם לחיפה תארך כ-40 דקות בלבד.
3 צפייה בגלריה
רכבת ישראל. הזמן יתקצר
רכבת ישראל. הזמן יתקצר
רכבת ישראל. הזמן יתקצר
(הדמייה: רכבת ישראל)

אישור התכנית התאפשר לאחר שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ורכבת ישראל השלימו את הליך התכנון הסטטוטורי להכפלת מסילות החוף בין חיפה חוף הכרמל ושפיים, בהתאם לתוכנית הלאומית תת"ל 65א'.
התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כך שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

קראו גם:

עם סיום הפרויקט, יעמוד זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב על כ-30 דקות בלבד, ומחולון לחיפה: 40 דקות. בשלב הבא, עם הפעלתו המלאה, תעלה תדירות הרכבות בשעות השיא עד 14 רכבות בשעה לכל כיוון. מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסיעה בתוואי זה צפויה לגדול לכ-30 אלף נוסעים בשעת שיא בשני הכיוונים.

3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת יוספטל. הנסיעה תהיה קצרה יותר
תחנת רכבת יוספטל. הנסיעה תהיה קצרה יותר
תחנת רכבת יוספטל. הנסיעה תהיה קצרה יותר
(צילום: קובי קואנקס)

מספר הנסיעות השנתיות ברכבת ישראל צפוי לנסוק מ-70 מיליון היום, ל-105 מיליון בשנת 2025, 200 מיליון בשנת 2030 וכ-300 מיליון בשנת 2040. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר ברשת המסילות הוא מסילת החוף, עורק תחבורה מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ, ומקצר את זמני הנסיעה בין המרכז לפריפריה.
כיום, התוואי כולל שתי מסילות בלבד, ומהווה "צוואר בקבוק" המגביל את מספר הרכבות שניתן להפעיל. התוצאה: רכבות עמוסות וצפופות בשעות השיא, תדירות מוגבלת וזמן נסיעה ארוך. פתיחת אותו "צוואר בקבוק", לצד הוספת מסילות בשדרת האיילון, יאפשרו את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית כדי שתעמוד בביקושים הצפויים.
חזון התחבורה הציבורית העתידי מושתת על חיבור רציף בתדירות גבוהה בין המטרופולינים הגדולים לתל אביב, כך שכל נוסע מחיפה יוכל להגיע לתחנה ולעלות תוך דקות ספורות על רכבת מהירה למחוז חפצו. לשם כך נדרשת הכפלת מסילת החוף והוספת שתי מסילות מהירות בין חיפה וגוש דן.
המסילות החדשות יאפשרו קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.
הכפלת מסילת החוף היא חלק מתוכנית אסטרטגית הכוללת פיתוח מסילתי והוספת קווים ותחנות, יחד עם פיתוח של מתחמי דיור, מסחר ותעסוקה בסמוך לתחנות והקמת מסופי מטענים ומעברי גבול מסילתיים לנוסעים ומטענים.

3 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: יואב דודקביץ')

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "התחבורה הציבורית עומדת במרכז העשייה שלי, ועמוד השידרה של התחבורה הציבורית היא הרכבת. עם כניסתי לתפקיד הצבתי חזון של חיבור כל מדינת ישראל ברשת של רכבות מהירות, ואת החזון הזה אנחנו מממשים כאן שלב אחר שלב, מסילה אחר מסילה. ההחלטה, שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות והיום גם בממשלה, מוסיפה נדבך חשוב לפיתוח רשת המסילות, ותאפשר לפתוח את 'צוואר הבקבוק' במקטע העמוס ביותר בישראל, קו חיפה-תל אביב".
מנכ"ל רכבת ישראל שיקו זנה: "חיבור המטרופולינים הגדולים באמצעות שדרת מסילות מתקדמת בה תסענה רכבות מהירות המגיעות עד 250 קמ"ש הוא חוליה מרכזית בתוכנית הפיתוח האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל. מיד עם סיום כל ההליכים התכנוניים נצא לשלב הביצוע, אשר בסיומו תעמוד רכבת ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות ביותר בעולם מבחינת שירות רכבתי".