בחודש הקרוב אמורה הרכבת הקלה סוף סוף להתחיל לנוע על מסלול הקו האדום מבת ים ועד פתח תקוה, אבל כמה תשלמו על כל נסיעה? תלוי מאיזה צד אתם מגיעים.
4 צפייה בגלריה
צמודים לתוואי הרכבת הקלה בבת ים
צמודים לתוואי הרכבת הקלה בבת ים
הרכבת הקלה, בת ימים ישלמו פחות
( צילום: קובי קואנקס)
לפני מספר ימים הודיעה שרת התחבורה, מירי רגב, על מהפכה חדשה בתחום התחבורה ברכבת הקלה - תשלום לפי מעמד סוציו-אקונומי, שנועד לסייע לתושבי הפריפריה. בפועל מה שצפוי לקרות הוא שעבור ישובים שמוגדרים במעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר, הנסיעה תהיה יקרה יותר.
מה קורה כאשר מדובר בפריפריה חברתית כפי שמוגדרת העיר בת ים? לבת ימים זו בשורה טובה, לחולונים פחות. הרפורמה החדשה במחירי הרכבת הקלה תכלול הנחות של 50% לכל היישובים שבדירוג סוציו אקונומי 1-5, להלן, העיר בת ים. עם זאת, בחולון המחיר יישאר מלא.

קראו גם:

כך לדוגמה, אם תושב חולון ותושב בת ים המתגוררים במרחק של בתים ספורים אחד מהאחר, ורק האיילון מפריד ביניהם, עולים יחד לרכבת הקלה בתחנת יוספטל, תושב חולון יצטרך לשלם פי שניים ממחיר הכרטיס מאשר שכנו מן הרחוב הסמוך. כיוון שתושבי העיר בת ים מתגוררים בעיר שמעמדה הסוציו אקונומי מוגדר 5, זאת לעומת תושבי חולון המדורגים 7 - מעמד סוציואקונומי בינוני.

4 צפייה בגלריה
תחנת יוספטל
תחנת יוספטל
בת ימי וחולוני יפגשו בתחנת יוספטל, כמה כל אחד ישלם?
(צילום: באדיבות נת"ע)

כמה תעלה הנסיעה ברכבת הקלה?


בעוד תושב בת ים ישלם כ-6 שקלים על נסיעה מבת ים לתל אביב (בדיוק כמו באוטובוס), תושב חולון ייאלץ לשלם 12 שקלים על אותה נסיעה בדיוק.
ההפרש יכול להיות מאוד משמעותי למי שנדרש לנסוע באופן תכוף לתל אביב או לפתח תקוה. תושב חולון שנוסע במסגרת עבודתו בכל יום לתל אביב, ישלם בממוצע 3,660 שקל לשנה יותר מתושב בת ים.
עבור תושבי בת ים מדובר בבשורה מצוינת. "אני נוסע מדי יום לרחוב המסגר בתל אביב. עד לפני שנים אחדות הייתי נוסע ברכב, אבל כבר אין חניה בשום מקום, וגם הדלק מאוד יקר", מספר הרצל אמסלם, תושב בת ים מזה 28 שנים, ומוסיף: "לפני שמונה שנים התחלתי לנסוע באוטובוס, אבל לפעמים הנסיעה יכולה לקחת שעה ויותר. הבנתי שברכבת הנסיעה תהיה 15 דקות בלבד – בהחלט שווה את הזמן. כל עוד זה 6 שקלים, בדיוק כמו באוטובוס – אני שמח על כך. אם היה עולה יותר, לא הייתי נוסע. אני שמח שהגברת מירי רגב מתחשבת בתושבי בת ים. סוף סוף עושים משהו גם עבור התושבים שקצת יותר קשה להם".

בשורה רעה לתושבי חולון


העיוות הכלכלי לרעת החולוניים, הוביל את מורן ישראל, המתמודד על ראשות עיריית חולון מטעם סיעת "צעירים פלוס", לכתיבת מכתב פנייה דחופה לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כדי שיפעל לעצור את מתווה הרפורמה במתכונתו הנוכחית. לטענתו, יש ליצור שוויון בתחבורה הציבורית וליישר קו במחירי התחבורה הציבורית לכולם ובאופן שווה, וזאת על מנת לעודד את השימוש ברכבת הקלה.

4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
הרכבת הקלה
(צילום: מתן דויטש)

במכתב אף מזכיר מורן ישראל: "איך ייתכן כי תושבי מגדלי היוקרה בבת ים ישלמו מחצית מהמחיר על שירותי התחבורה הציבורית משכניהם בחולון המתגוררים בבניינים שמעבר לכביש? או למשל, כיצד ייתכן כי תושבי הווילות באור יהודה ישלמו מחצית מתושבי השכונות בפתח תקוה?". עוד מוסיף ישראל: "תבחין זה יוצר עיוות במסגרתו תושבי רשות אחת ישלמו פי שניים על תעריפי התחבורה הציבורית מתושבי הרשות השכנה להם, בלי שום קשר למצבם הכלכלי האישי".

4 צפייה בגלריה
מורן ישראל
מורן ישראל
מורן ישראל. פנה לראש הממשלה
(צילום: אביגיל עוזי)

הערים שנכללות בין השאר באשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים ואמורות לפי התוכנית ליהנות מההנחות הן הערים בת ים, באר שבע, אשקלון, בני ברק, בית שמש, בית שמש ואשדוד. באשכולות סוציו-אקונומיים גבוהים נכללות בין השאר חולון, תל אביב, רחובות, כפר-סבא, נתניה וחיפה.
בחולון כבר נפתחה עצומה, והתושבים נקראים לחתום עליה ולשנות את המצב לפני שגלגלי הרכבת יחלו לנוע, רוצים לחתום? לחצו כאן
במשרד התחבורה סירבו להגיב על הדברים.