שמתם לב לעבודות הבנייה הרבות המתבצעות ברחבי חולון וגוררות איתן מפגעים כמו פקקים ורעש? כנראה שיהיה קשה מאוד שלא לשים לב. שלושה פרויקטים גדולים מתבצעים בימים אלה בעיר ‑ הקמת הרכבת הקלה, הקצאת נתיבי "מהיר לעיר" והקמת מסלולי "אופנידן", ונראה כי לתושבי העיר כבר נמאס לשמוע תירוצים והם רוצים תוצאות: "זה מרגיש שאין לאן לברוח".
3 צפייה בגלריה
עבודות ברחוב שפרינצק, השבוע
עבודות ברחוב שפרינצק, השבוע
עבודות ברחוב שפרינצק, השבוע
(צילום: יריב כץ)
קראו גם:

העבודות לא זזות

כתוצאה מהעבודות המתבצעות בכל רחבי העיר, הצירים המרכזיים ביותר אינם נגישים, פקוקים ויוצרים מטרדים רבים לתושבים ובעלי העסקים. בין האזורים הפקוקים ביותר נכללים הרחובות סוקולוב, ההסתדרות, שפרינצק, ביאליק, אילת, שדרות ירושלים והמרכבה. באזורים רבים העבודות מתארכות למעלה מהמצופה ותושבים מדווחים כי על פי הנראה העבודות כלל לא מתקיימות באופן רציף.
ברחוב אילת החלו עבודות לנתיב מהיר לעיר בחודש אוקטובר, ולמרות שלציבור נמסר כי מדובר בפרויקט שיסתיים בתוך זמן קצר, הסוף לא נראה באופק.
"יש לי ברחוב שני עסקים, מאפייה וירקנייה", מספר משה ברבי, בעל עסקים ברחוב אילת, "אני מגיע לכאן בארבע וחצי בבוקר ואין כאן נפש חיה במהלך כל היום. כשרק התחילו, עדכנו אותנו. זה היה באוקטובר ואמרו שזה ייקח חודשיים. אמרנו תודה רבה, כי אנחנו באמת לא רוצים להתלונן. ברור לנו שחייבים לעבוד על התשתיות ולבצע פרויקטים לקידום המקום, זה מובן ומקובל, אבל שיעבדו. עברה חצי שנה מאז תחילת העבודות ושום דבר לא זז, פרודוקטים שמביאים עומדים שבועות ארוכים בלי שנוגעים בהם. אתה נמצא יום שלם בעסק ולא רואה נפש חיה, אין עובדים, אין התקדמות, שום דבר לא זז. אין גישה לרחוב. כתושב חולון שמתגורר ליד שדרות ירושלים, אני יוצא לאיילון כדי להגיע לעסק שלי ברחוב אילת. זה לא הגיוני, אבל אין לי ברירה כי אחרי אינסוף ניסיונות הבנתי שזו הדרך הכי קצרה. חולון נכנסה לשלושה פרויקטים גדולים במקביל ואנחנו משלמים את המחיר".

ירידה בהכנסה

כשברבי אומר "אנחנו", הוא מתכוון גם לתושבים וגם לבעלי העסקים שסופגים הפסדים גדולים. "אין כאן עסק אחד שלא מתמודד עם 35 אחוז ירידה בהכנסה היומית. אני סוגר קופה של 4,000 שקלים פחות ביום, אבל הקבלן חוסך על העובדים. הכי הכעיס אותי כשאחד המנהלים שם אמר לי: 'זה פרויקט של מיליונים, נראה לך שאתם מעניינים אותם? אתם כסף קטן'. הם לא ממהרים כי הם לא סופרים אותנו. אנחנו מאוד חוששים כי אנחנו כבר יודעים מה יגידו לנו ‑ יאשימו את המצב הביטחוני או את הרמדאן, אבל עם כל הכבוד, אם אין לך עובדים כי לא מכניסים שב"חים או סגרו חור בגדר, אז תעשה חשבון נפש, והרמדאן לא הגיע בהפתעה. אמרו לנו חודשיים, עברה חצי שנה ולפי המצב זה לא ייגמר בחודשים הקרובים".

"הכל שבור והרוס"

עם ההפרעות הרבות מתמודדים גם התושבים. ירדנה כהן, שמתגוררת ברחוב, מספרת כי עקב העבודות מתפרץ בו ביוב באופן קבוע.
3 צפייה בגלריה
חפירות ברחוב אילת
חפירות ברחוב אילת
חפירות ברחוב אילת
(צילום: יריב כץ)
"כל כמה זמן יש הצפה וריח נוראי, שכמובן מביא זבובים וברחשים. כשאנשים מתלוננים, מתקשרים למוקד ומפרסמים בפייסבוק, העירייה שולחת משאית ושואבים הכל, אבל זה לא פתרון. אם יש אתר בנייה בלב העיר, מישהו צריך לקחת עליו אחריות ולוודא שהדברים מתנהלים כראוי".
אבל גם כשהפועלים מגיעים לעבודה, סובלים הדיירים ובעלי העסקים מהתקדמות העבודות.
"אנשים חוששים להתקרב לכאן", אומר סרגיי אילייג'נוב, בעל מעדנייה ברחוב. "הכל שבור והרוס, מפחיד לעבור כאן. הרבה פעמים אין בכלל עבודות, כמו עכשיו שהכל ריק. אומרים שהם עובדים במקצה אחר אבל זה שטויות. אנחנו מכירים את העיר שלנו. אבל גם כשהם באים זה לא קל. הם שוטפים ידיים, רגליים וכלים בחדרי האשפה שלנו, לפעמים גם עושים שם צרכים ועושים סתימות וריח רע. אנשים חוששים לעבור כאן כי הכל רועש ומלוכלך ויש המון בלגן. לקוחות עם רכבים לא יכולים להגיע כי אין גישה, ואלה שהולכים ברגל חוששים להיכנס לבלגן הזה, אז הרבה אנשים כבר לא מגיעים אלינו. אני גם גר ברחוב הזה אז עבורי זה מטרד של 24 שעות. אני לא יכול לקחת את הבן שלי לגן כי אין גישה, והבת שלי לא יכולה ללכת ברחוב כי זה אתר בנייה שלם באמצע הכביש".

עדיף להישאר בבית

גם ברחובות שפרינצק וביאליק המקבילים מתקיימות עבודות של הרכבת הקלה החל מספטמבר 2021. חלק מהרחובות נחסמו לתנועה ולחניה, דבר שמערער את חיי התושבים.
"בשגרה, באיזור הזה אין טיפת חניה", מספר צעיר ששוכר דירה ברחוב שפרינצק. "מאז שהתחילו לסגור אותו אין לך בכלל סיכוי להתקרב עם הרכב. אני באופן אישי מתכנן לעזוב את הרחוב. עברתי לכאן כי זה איזור שקל להגיע ממנו לכיוון איילון, אבל מה הטעם ביציאה כביכול נוחה וקלה, כשאין לך מקום לחנות את הרכב וכל בוקר הכל פקוק? החיים שלנו הפכו לסיוט. כל פעם סוגרים קטע אחר ואתה כל בוקר מופתע מחדש לגלות מאיפה מותר ומאיפה אסור לך להיכנס לרחוב שלך. מספטמבר כל פעם אומרים חודשיים, אז תוך חודשיים כבר לא יסיימו את זה ובינתיים כל הקטעים שבין שנקר לביל"ו על הצירים של שפרינצק וביאליק הפכו למלכודת, לפעמים אתה אשכרה חושב פעמיים אם בכלל שווה לך לצאת מהבית".

בעיה בהסעה

גם ברחוב שנקר עולות טענות רבות על שינוי הנתיבים, כאשר בתקופה האחרונה הכניסה לרחוב מותרת רק לתחבורה ציבורית, ועל כן נאלצים נהגים לבצע עיקופים רבים. ומה קורה כשהנהג מסרב להגיע? א', אם לילד מהחינוך המיוחד שנעזר בהסעה, מספרת כי מאז סגירת הרחוב היא נאלצת ללכת עם בנה ברגל כדי להגיע להסעה.
"מתחילת החודש הכביש בין רחוב סוקולוב לרחוב ההסתדרות נסגר", היא אומרת. "אומרים שהוא ייפתח שוב בחודש יוני, אבל אחרי כל הבלגן שאנחנו שומעים אנחנו יודעים שהכל בעירבון מוגבל מאוד. בגלל שההסעה של הבן שלי זה לא רכב ציבורי, אלא הסעה ברכב פרטי שאני משלמת עליו, לא נותנים לו להיכנס והוא לא מוכן לעשות עיקוף, כי זה מבזבז לו הרבה זמן. בהתחלה אמרנו שנחצה לכיוון שלו ברגל, אבל ככל שהעבודות יהיו יותר מורכבות כך גם לנו יהיה יותר קשה. הבן שלי בן תשע, הבקרים ממילא מאתגרים איתו, ועכשיו כשצריך ללכת זה בכלל מסובך".

"הרחוב המקולל"

במסגרת העבודות על פרויקט אופנידן נסללים 100 ק"מ של נתיבי אופניים בחולון. הם יצרו שלושה נתיבים ‑ שביל חולות, שביל אריאל ושביל איילון. בימים אלה מתבצעות עבודות לילה ברחוב המרכבה, במקטע שבין המשביר לבין שדרות ירושלים, שם כבר רגילים לרעש.
3 צפייה בגלריה
קשה לנסוע ברחוב שנקר
קשה לנסוע ברחוב שנקר
קשה לנסוע ברחוב שנקר
(צילום: יריב כץ)
"שדרות ירושלים הפך לרחוב הכי מקולל בעיר", אומרת לבנה כהן שמתגוררת ברחוב. "יש לנו רעש מכל כיוון, גם העבודות על הרכבת הקלה ועכשיו גם מסלולי האופניים מתקרבים אלינו. אין לנו יום ואין לילה, כל הזמן רעש, אבק וגם הורסים עצים. אני מבינה שבשנקר והסביבה הם בהלם, הם לא רגילים, אבל אנחנו סובלים כבר שנים. כל חולון הפכה לאתר בנייה אחד גדול וזה מרגיש שאין לאן לברוח".
מנת"ע, שמבצעת את העבודות לרכבת הקלה, נמסר: "בימים אלה נעשות עבודות הכנה לקו הירוק ברחובות פיכמן ושנקר ובהתאם לכך נערכים שינויים גיאומטריים גם ברחובות שפרינצק וביאליק. נת"ע עושה הכל על מנת לזרז את העבודות כדי לצמצם את ההפרעה.
קיימות ברחובות אלה תשתיות רבות מאוד, רובן ישנות, חלקן אף אינן מופיעות בתוכניות המקוריות, ויש להחליפן ולחדשן. כיום נלקחים בחשבון גם הצרכים העתידיים לגידול האוכלוסייה הצפוי. ביצוע תוכניות מחדש והעתקת התשתיות הן משימות מורכבות, והטענה כי היו אמורות להסתיים תוך חודש וחצי הן טענות שאינן מקצועיות ואינן נסמכות על עובדות. עוד ראוי לציין כי על אף כל אלה, נדרש הקבלן לתכנן הסדרי תנועה שיגרמו לפגיעה מינימלית באורך חייהם של התושבים ובתי העסק ברחובות המדוברים. דרישות אלה מקשות עוד יותר על ביצוע העבודות בפרויקט. נת"ע משקיעה משאבים רבים גם בחידוש מראה הרחובות. בכלל זה, מדרכות וקירות בעלי מראה ייחודי, תאורת לד חדשה, גינון ופיתוח נופי. כל אלה יעלו את קרנם של הרחובות וישוו להם מראה חדש ועדכני. אנו מצרים על הקושי הזמני הנוצר עקב העבודות ועושים כל מאמץ להשלימן בהקדם האפשרי".

הרחובות שנפגעו מהבנייה:

סוקולוב
ההסתדרות
שפרינצק
ביאליק
אילת
שדרות ירושלים
המרכבה

מעיריית חולון ונתיבי איילון נמסר בתגובה:

"חברת נתיבי איילון, משרד התחבורה ועיריית חולון ממשיכים את העבודות בפרויקט הרשת המטרופולינית- מהיר לעיר לשדרוג המרחב העירוני וקידום תחבורה ציבורית בת קיימא ברחובות: המעפילים, אילת ויוספטל על מנת שמשתמשי הדרך יוכלו לבחור בתחבורה ציבורית נוחה, יעילה, עוקפת פקקים ומתקדמת יותר. בשלביים הסופיים, ברחובות המעפילים, אילת ויוספטל, תוצבנה תחנות אוטובוס חדשות ומתקדמות שתחלפנה את הקיימות, ישודרגו המרחב העירוני והתשתיות הקיימות ויפתחו לתנועה נתיבי תחבורה ציבורית.
"כלל העבודות מבוצעות בתוואי העירוני, ולכן הן מחולקות למס' מקטעים ונעשות במס' שלבים על מנת להקל ולמזער את ההפרעה לתושבים, לבעלי העסקים, למשתמשי הדרך ולתנועת המכוניות. בכל שלב העבודות מבוצע יידוע והסברה לכל תושבות ותושבי האזור ובעלי העסקים הממוקמים בתוואי העבודות לצד קשרי קהילה אשר מנסים למצוא פתרונות במידת הצורך גם בזמן הביצוע.
"העבודות ברחוב אילת החלו בסוף אוקטובר והמועד הראשוני לסיום העבודות היה בסוף חודש פברואר. עם זאת, בתחילת ביצוע עבודות תשתית תת הקרקע (קווי ביוב וניקוז), החלה גלישת קרקע במסגרת ההסדרים שהונחו לביצוע עבודות הביוב. גלישה זו היוותה סכנה בטיחותית למשתמשי הדרך ולפועלים. סכנה זו, הובילה לתיקון גלישת הקרקע ואישור הסדרים חדשים, אשר הצריכו עבודות לילה בסגירה הרמטית של הרחוב בלבד, אשר באופן טבעי מצמצמים את שעות הפעילות וגורמים להארכת המשך העבודות בתוואי. חברת נתיבי איילון עושה מאמצים למזער כמה שיותר את ההפרעות לתושבות והתושבים ובעלי העסקים בתוואי העבודות וסיום המשוער החדש לסיום העבודות ברחוב אילת הוא בסוף חודש מאי.
"העבודות ברחוב אילת מבוצעות בשעות הלילה ממס' סיבות מרכזיות. ראשית, בעלי העסקים ממוקמים על התוואי ולא ניתן לעבוד בצמוד אליהם בשעות היום. שנית, תאי הביוב נמצאים בקו המפרדה, ולכן הנחת תאי ביוב מצריכה סגירה הרמטית של המקטע מפאת השמירה על ביטחונם של משתמשי הדרך העוברים בתוואי העבודות. בנוסף לכך, החודש הוא חג הרמדאן, רוב הפועלים שמבצעים את העבודות צמים במהלך היום.
"הרשת המטרופולינית-מהיר לעיר הוא פרויקט לשדרוג המרחב העירוני וקידום תחבורה ציבורית בת קיימא והעבודות התשתית המבוצעות בו אינן סטריליות, ולכן נעשה מאמץ לרכז את מירב העבודות הרועשות לשעות הערב המוקדמות.
"העובדים שמבצעים את העבודות בפרויקט עוברים בתחילת כל משמרת תדריכי בטיחות ומקבלים הנחיות ברורות לגבי התנהלותם במקום לצד איסור גורף לשימוש בשטחי העסקים בתוואי. לאחר בירור מעמיק, היה מקרה בודד שקשור לשימוש בברז מים, והוא טופל באופן נקודתי ומיידי מול אותו עובד. חברת נתיבי איילון מעמידה נציגי קשרי קהילה הזמינים בכל שלבי הפרויקט וזמינים עבור תושבות ותושבי העסקים ובעלי העסקים הממוקמים בתוואי העבודות.
"כחלק מהעבודות בפרויקט משודרג המרחב העירוני והוא כולל שדרוג מערכת ביוב הרחוב לצד הנחת קו ביוב חדש וגדול יותר שיחל לפעול בזמן הקרוב. כחלק מבירור מעמיק, הסתימה נוצרה בקו הביוב הישן וטופלה ע"י תאגיד מי שיקמה"