"אני מתגעגע לעשות שמח לאנשים", אומר מנהל מערך התרבות בעיריית חולון, חיים מסיקה, שראה כבר בשנה שעברה כיצד העדלאידע המסורתית של חולון נגנזת ברגע האחרון בגלל הקורונה.
2 צפייה בגלריה
חגיגות עדלאידע
חגיגות עדלאידע
חגיגות עדלאידע
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
זו השנה השנייה שבה לא תיחגג העדלאידע. בשנה שעברה היא בוטלה ארבעה ימים בלבד לפני התאריך המיועד. ההחלטה התקבלה בעקבות הנחיה של משרד הבריאות לאסור התכנסות של מעל 5,000 איש, הנחיה שהיום נשמעת ברורה מאליה, אך לפני שנה היתה חריגה ומפתיעה. במסדרונות העירייה עוד תכננו לדחות את האירוע לחגיגות ל"ג בעומר, ושמרו את המיצגים בסימן יום הולדת 80 שנה לעיר הילדים, אבל מהר מאוד הבינו כי עולם התרבות לא יחזור לעצמו בזמן הקרוב. גם חיים מסיקה, שמנהל את מערך התרבות בעיר בשלוש השנים האחרונות, התקשה להפנים את השינוי הדרמטי בחיינו.
"אני חושב שהקורונה יכלה ללמד אותנו שיעור חשוב על ערבות הדדית בין ישראלים, ובמקום זה לקחנו אותה למקום של מלחמות והשוואות בין קבוצות שונות. אני מתגעגע לעשות שמח לאנשים. בסופו של יום זה מה שאנחנו יודעים לעשות וזה מה שכולנו רוצים בחזרה".
"היינו ממש נאיביים", הוא אומר. "אני זוכר שבבוקר עוד ניפחנו באוויר מיצג של עוגה בגובה שמונה מטרים ובצהריים כבר ביטלו. לא האמנו שזה יקרה. מבחינתי התאריך בו היתה אמורה להתקיים העדלאידע - 8 במרץ 2020, נחקק לכל החיים, כי זה היה תרחיש הזוי, ואפילו יותר הזוי שגם השנה זה קורה, ממש בלתי נתפס".
מה עלה בגורל המיצגים ופעילות המחלקה?
"בהתחלה עוד חשבנו שנספיק לחגוג איתם, כי העיר חגגה 80 שנה להקמתה וכולנו חיכינו לזה בכליון עיניים. אלה מיצגים שמייצרים במיוחד עבורנו, אך הם שכורים, לכן היום הם במחסני החברות המייצרות. רק לקראת מה שמכונה אצלנו אירועי האביב, שזה יום הזיכרון ויום השואה, כששוב לא יכולנו לקיים טקסים, הפנמנו ששום דבר לא יחזור לעצמו בזמן הקרוב.
בקיץ כבר ארגנו אירועי רחוב במרכזים המסחריים ובאוויר הפתוח. זאת היתה הצלחה מדהימה וגם הצלחנו להחיות את העסקים המקומיים, אבל לקראת ספטמבר כבר היה ברור שמחכה לנו עוד שנה קשה, לכן אני וסגני, קובי קרקשון, התנדבנו לנהל את החמ"ל העירוני לחקירות אפידמיולוגיות".
2 צפייה בגלריה
(עדלאידע (צילום: מוטי קמחי))
כיצד עושים שינוי מעולם התרבות לעולם הקורונה?
"בסוף זאת עבודה ניהולית, רק שכשמדובר בקורונה העבודה מאוד שונה ברמת התוכן. נחשפתי לעובדי עירייה שלא הכרתי, וזה היה תענוג גדול. אנשים חדורים בתחושת שליחות ומסירות למטרה. זה אולי נראה פשוט, לשאול שאלות וזהו, אבל זה הרבה יותר מורכב. יש ימים טובים ויש ימים פחות טובים. בסופו של יום לפעמים צריך להרים עובדים מהקרשים, אבל אנחנו מחזקים אחד את השני ומבינים שזה מה יש ועם זה ננצח. בסופו של דבר המטרה שלנו היא להוריד את התחלואה. לצערי זה עדיין לא קורה, אבל אני מקווה שבקרוב המצב ישתנה".
אתה מאמין שבקרוב עולם התרבות יחזור לעצמו?
"זאת שאלת מיליון הדולר, האם עולם התרבות יחזור לעצמו. בכנות אני לא רואה בשלוש השנים הקרובות אירועי ענק. אולי בלחץ יעשו הופעות מצומצמות במקומות גדולים ופתוחים. אני חושב שגם הקהל יחשוש לחזור לאירועים כל כך המוניים. אני שומע קולגות מערים אחרות שכבר סוגרים אמנים ליום העצמאות ואני מנסה להבין מה הם יודעים ואני לא. האם מישהו מסוגל לדמיין במת יום עצמאות בחודשים הקרובים? לגבי פורים אנחנו ממתינים להנחיות הממשלה. אני צופה שיהיו מקסימום משאיות שמחה. כמובן שיש לי תוכנית גיבוי עם אירועי רחוב במרכזים המסחריים ברחבי העיר, וכולם משוריינים לזה, אך לצערי בשלב הזה אני פחות אופטימי".
מה דעתך על מקומות בעולם שבהם עולם התרבות חזר לפעילות?
"כישראלי גאה אני יודע להודות שמה שעבד במקומות אחרים לא יעבוד כאן. במסגרת העבודה בחמ"ל אני נחשף לחוצפה הישראלית במלוא הדרה. אין טעם שננסה לשכנע את עצמנו שנצליח לעמוד בהנחיות קפדניות באירועי ענק. ההוכחה הכי טובה היא החקירות שאני מבצע.
לעדכונים - חדשות חולון