מבצע "שומר החומות" הבהיר לכולם כי בעזה יש מספיק תחמושת שיכולה בקלות להגיע גם לאיזור השפלה. בחולון ספג אוטובוס ברחוב סוקולוב פגיעה ישירה ותושבים רבים נפצעו, ביניהם ילדה בת ארבע, ובבת ים רסיסים פגעו לאורך שטחי העבודה של הרכבת הקלה וגרמו נזק רב.
1 צפייה בגלריה
חלון בממ"ד
חלון בממ"ד
חלון בממ"ד
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
לראשונה הפכו חולון ובת ים למטרה קבועה, כך שבכל פעם שנשמעו אזעקות הרעידו היירוטים את שמי הערים ולא מעט רסיסים נמצאו פזורים ברחבי חולון ובת ים, חלקם יכלו בקלות לפצוע אנושות עוברי אורח.
למרות שבחולון ובבת ים יש לתושבים כמעט פי שלושה יותר זמן מאשר לתושבי עוטף עזה להגיע למרחב מוגן, לרבים אין מקום להימלט אליו, ועל כן בשעת אזעקה הם נפגשים עם השכנים בחדרי מדרגות או עם חברים במקלט שכונתי. מדובר במענה חלקי בלבד ובעקבות האירועים האחרונים החלו תושבים רבים לברר כיצד יוכלו להצטייד בחדר ממוגן שימנע מהם לרוץ באמצע הלילה למקלט או לחדר המדרגות.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2020 רק ב־50 אחוז מהבתים בארץ יש ממ"ד, אך בחולון ובבת ים המצב גרוע בהרבה. בחולון יש ממ"ד רק ל־29 אחוז מ־67,585 דירות מגורים. בבת ים המצב אפילו חמור יותר, רק ב־14 אחוז מתוך 52,262 דירות מגורים יש ממ"ד.

מבררים איך להוסיף ממ"ד

בעקבות הנתונים אין פלא שתושבים רבים פועלים ללא לאות כדי לבצע התחדשות עירונית בדירות מגוריהם במטרה בין היתר לחזק את המבנה ולבנות ממ"ד למבצע הצבאי הבא, שאין ספק שעוד יגיע. בערים רבות הבינו די מהר את הצורך וכבר במבצע שומר החומות פעלו כדי להקל על התושבים להקים ממ"דים. כך למשל, עיריית רחובות פרסמה מדריך לתושבים להליך הרישוי המקוצר לממ"ד והודיעה כי היא מקצרת עבור התושבים את הליכי הטיפול בבקשת היתר עבור ממ"ד בבית פרטי ובבתים משותפים, מהלך שהתחיל כבר בזמן המבצע ותפס תאוצה בשבועות האחרונים.
"מאז המבצע הצבאי יש ביקוש גובר לממ"דים, כמו גם לתיקונים והחלפת חלונות בממ"דים קיימים בהתאם לתקן החדש לאחר האסון בו נהרג הילד בשדרות", אומר עומר זהרי מחברת יוני קיט הנדסה. "בעל דירה שרוצה ממ"ד צריך קודם כל לפנות לרשות המקומית ולהסדיר את ההיתרים והאישורים הנדרשים. לבעלי בתים פרטיים זה יותר פשוט והעלות עומדת על 120 אלף שקל בממוצע. לבעלי דירות בבניין יש אפשרות לעשות זאת לבדם, אבל אין בזה הרבה היגיון כלכלי ולכן עדיף שתהיה היענות של כלל דיירי הבניין והקמה של נציגות שתטפל בנושא. עבור בניין זה אומנם קצת יותר זול כי הכל עומד על אותה תשתית אבל מדובר בהוזלה קטנה, לדייר בניין סטנדרטי זה יעלה בסביבות 110 אלף שקלים, תלוי בתנאי המבנה".

מחכים לתמ"א

עיקר הבעיה בחולון ובבת ים היא שרבים מהבניינים ישנים ונבנו עוד בטרם החובה לבנות ממ"דים. הפתרון שבפני הדיירים הם פרויקטים של תמ"א 38 שבמסגרתם מתווספים לדירות חדרי ממ"ד, אלא שרבים מהם תקועים בסבך הבירוקרטיה. כך למשל במתחם הבניינים מספר 5 עד 23 ברחוב ראש פינה בחולון נמשך תהליך הגשת התוכניות לפינוי־בינוי כבר זמן רב והדיירים מיואשים, "בזמן אזעקה אנחנו כמו תרנגולות במשחטה, כולם רצים ומחפשים להתחבא כשבפועל ברור לנו שאנחנו לא באמת בטוחים", מספרת דיירת במתחם. "רובנו מסתפקים בחדר מדרגות, בודדים יורדים למרחב מוגן ציבורי ויש גם לא מעט שכנים מבוגרים ונכים שבכלל לא יוצאים מהבית. יש אישה קשישה שהדירה שלה ממש לכיוון דרום, היא לא יוצאת כי היא סיעודית וגם המטפלת שלה נשארת איתה. כל אזעקה התפללתי עליהן, כי אם טיל יפגע להן בבית שום דבר לא יציל אותן. אני לא יודעת למה זה מתעכב, לא ברור אם זה בגלל שאין כאן השבחה או שזה פרויקט גדול מדי אבל זה לוקח יותר מדי זמן".
תושב בת ים: "בכל אזעקה אנשים כאן שקשקו מפחד, כי באמת לא היה לאן לברוח. כבר שנים רבות אנחנו ממש מתאמצים לקדם תוכנית לקראת התחדשות עירונית ומקווים שבקרוב נקטוף את הפירות"
גם בבניין מספר 20 ברחוב הרצוג בבת ים חוששים מפני מתקפת הטילים הבאה, "בזמן האזעקה לא היה לדיירים היכן להסתתר", אומר בעל דירה בבניין, מאיר רוטמן. "בכל אזעקה אנשים כאן שקשקו מפחד, כי באמת לא היה לאן לברוח. כבר שנים רבות אנחנו ממש מתאמצים לקדם תוכנית לקראת התחדשות עירונית ומקווים שבקרוב נקטוף את הפירות. בשבוע הבא יש לנו פגישה עם מהנדסת העירייה ויש תחושה שדווקא האזעקות טרפו את הקלפים".
מדוע המבצע שינה את המצב?
"כי עכשיו מבינים שבת ים היא מטרה לטילים כמו כל עיר אחרת בארץ, דווקא אחרי כל האזעקות שהיו כאן וכל היירוטים נראה לי שהבינו בעירייה כמה זה דחוף. אין לנו ספק שבישראל ממ"ד זה דבר הכרחי והמבצע הזה הדגיש כמה זה בהול. לכן אני באמת מאמין שבעירייה יפעלו לסייע לנו ובאופן כללי יש תחושה שעכשיו מבינים כמה זה חשוב".

"מסלול מקוצר להקמת ממ"ד"

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "אגף ההנדסה של עיריית בת ים הציע עוד טרם מבצע 'שומר החומות' מסלול של הליך מקוצר להקמת ממ"ד. בנוסף, אנחנו פועלים לקידום אפשרות להנגשת מידע למיגון באמצעים נוספים - זולים ומהירים יותר, זמניים וקבועים כאחד, כגון: מיגון חדרים (שיפור מיגון), מיגון חדרי מדרגות והקמת מרחבים מוגנים משותפים בקומות העמודים בכניסה למבנים".
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "מאז מבצע שומר חומות חלה עלייה במספר הפניות לעירייה בנוגע להקמת ממ"ד. ביוזמת מהנדסת העיר וצוותה הוחלט על הכנת מדריך לתושב המסביר ומבאר את הליך הרישוי לצורך הוצאת היתר בנייה לממ"ד ו/או שיפור המיגון. כמו כן, יו"ר ועדת המשנה לתכנון ולבנייה יקים צוות חשיבה מקצועי לקיצור ההליכים וקביעת מדיניות לאפשרות למתן קדימות בטיפול בנושא".