שבוע אחרי שנחשפה פרשת הריגול לטובת סוכן איראני, והקהילה הגדולה של יוצאי איראן בחולון סוערת, בין היתר אחרי שהתברר שבין חמשת הישראלים החשודים בפרשה נמצאים גם בני זוג שמוכרים מאוד בקהילה המקומית. לפי הנטען, האישה שלחה למפעיל בשם ראמבוד נמדר, תמונות של קניון חולון, ובעלה לקח אותה לצלם תמונות של שגרירויות שונות בישראל שלאחר מכן נשלחו למפעיל.
5 צפייה בגלריה
כמאל פנחסי. ההאקר האיראני כמעט הרס את החיים
כמאל פנחסי. ההאקר האיראני כמעט הרס את החיים
כמאל פנחסי. ההאקר האיראני כמעט הרס את החיים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:

"לרבים יש עדיין חברים באיראן"

למרות ששמם של בני הזוג, הורים לשלושה, נאסר בשלב זה לפרסום, קשה לטעון כי מדובר באנשים אנונימיים, בעיקר בקרב יוצאי איראן בישראל: בני הזוג נהגו לשדר מתחנות רדיו שונות של הציבור הפרסי והאישה אף התראיינה בתקשורת הישראלית בעבר וסיפרה על הסתייגותה ממשטר האייתולות ואף טענה כי פרטיה פורסמו באיראן והיא הוגדרה כ"אויבת המדינה" רק בגלל שהיא מסייעת ליהודים איראנים ובני מיעוטים.
5 צפייה בגלריה
הכתבה שטענה שפנחסי הוא סוכן מוסד. "יודעים לנפח בשביל רייטינג"
הכתבה שטענה שפנחסי הוא סוכן מוסד. "יודעים לנפח בשביל רייטינג"
הכתבה שטענה שפנחסי הוא סוכן מוסד. "יודעים לנפח בשביל רייטינג"
( צילום מסך)
בקהילה בחולון, בכל אופן, מתקשים לקבל את הטענות ולא מאמינים שהשניים פעלו כדי לסייע למשטר השנוא, "קשה להגדיר זוג כזה כסוכנים סמויים", טוענת חברה בקהילה בחולון שמכירה את בני הזוג, "כולם יודעים שיש להם עדיין חברים וקשרים באיראן, בדיוק כמו רבים אחרים שעלו לארץ והשאירו מאחוריהם משפחה וחברים. המחשבה שדווקא הם יעשו דבר כזה היא ממש מגוחכת, אני מרגישה שזאת מתיחה לא מוצלחת".

המסמך קבע

אז איך בכל זאת זוג השדרנים שלא פעם דיברו בגנות הממשל בארץ הולדתם הסתבכו בפרשה? אחת מהתחנות בהן שידרו היתה "רדיו רן" של השדרן רני עמרני, שלו קרבה משפחתית לבני הזוג. בשיחה עימו השבוע הוא מנסה לשפוך אור על ההתנהלות של השניים. "עם התפרצות הקורונה היינו חייבים לפרק את האולפן המרכזי שלנו וחיפשתי שדרנים מקצועיים שיכולים לעבוד מהבית. שניהם התאימו כי ידעתי שהם שידרו בתחנות אחרות. אחרי שהעברתי להם ציוד ותוכנות, הם שידרו אצלנו למשך תקופה של מספר חודשים, ולאחר מכן הקשר הופסק".
5 צפייה בגלריה
עמרני באולפן הרדיו
עמרני באולפן הרדיו
עמרני באולפן הרדיו
(צילום פרטי)
מדוע הם הפסיקו לשדר אצלך?
"הבעל היה ממש אנטי המשטר האיראני, הוא היה משתמש בביטויים תוקפניים, לעתים היה מפנה אותם לכל מיני כיוונים ואחרי שזה הוביל להסתבכות משפטית פה בארץ, החלטתי שייפרדו דרכנו. מאז שניהם שידרו באופן עצמאי נגד המשטר. אני חושב שהאישה פשוט חלמה להיות עיתונאית. אני באמת מאמין שהיא חשבה שהיא מבצעת תחקיר עיתונאי מעמיק ושבקרוב היא תמצא את הסקופ הגדול שלה. המפעיל ידע את זה והוא שיחק על הנקודות הרגישות שלה, הוא אפילו העביר לה מסמך שכביכול חתום עליו בכיר איראני מוכר שמגדיר אותה כאישיות המהווה איום, עם חותמת והכל. היא הראתה לי את המסמך. בדיעבד אני מבין שזה כנראה היה חלק מהטקטיקה שלו, כדי לתת לה תחושה שהיא מתקדמת".

שיחות נפש עם פרופיל פיקטיבי

עמרני מסביר כי השם ראמבוד מוכר לעולים רבים מאיראן המתגוררים בארץ, "לאיראן קשה לגייס מרגלים כי רוב האנשים נגד הממשל שם. ראמבוד זה חשבון פיקטיבי, הוא הציע חברות גם לי ולרעייתי. לנו יש שיטה לבדוק אנשים שפונים אלינו מאיראן ומיד הבנו שזה לא אדם אמיתי כי יש לו רק כמה תמונות בודדות, בלי משפחה ובלי סטורי, זה הדליק מיד נורה אדומה. הוא גם ניסה להתחיל עם אשתי ועם הרבה מחברותיה וכמעט כולן חסמו אותו. אגב, חברה אחת לא עשתה זאת והיא כעת חשודה שהעבירה לו מידע. לדעתי גם במקרה שלה מדובר בתמימות, הוא ניצל רגע של משבר והיה נכנס איתה לשיחות נפש. הוא סיפר לה שהוא יהודי ציוני ורוצה תמונות כי הוא מתגעגע לישראל.
5 צפייה בגלריה
הודעה של ראמבוד נמדר. שם מוכר בקהילה הפרסית
הודעה של ראמבוד נמדר. שם מוכר בקהילה הפרסית
הודעה של ראמבוד נמדר. שם מוכר בקהילה הפרסית
( צילום מסך)
"לא אתפלא אם את החשבון הזה מפעילים מספר אנשים שונים", מוסיף עמרני, "כי הוא השקיע המון שעות בשיחות והתכתבויות עימה (ראו צילום מסך) ואני מתקשה להאמין שלאדם אחד יש מספיק זמן לשוחח עם כולן. לדעתי רוב הנאשמים עשו זאת בתמימות, ולראיה הם מואשמים רק במגע עם סוכן זר, עבירה שהעונש עליה הוא שבע שנים, ולא בריגול, עבירה שהעונש עליה הוא 20 שנה".

הודעות חשודות ברשת

חברים נוספים בקהילה מאשרים את דבריו של עמרני וטוענים כי הניסיונות של איראן לגייס סוכנים ישראלים אינם מהלך חדש, "הופתעתי לשמוע שמאשימים אותם בזה, אבל לא הופתעתי מהמעשים של השלטון באיראן", אומר תושב חולון, כמאל פנחסי, שעוסק בהוצאה לאור של ספרים בפרסית ומעביר הרצאות על איראן, "ידוע שהמשטר האיראני מנסה בכל יום לשלוף קלף חדש. אני ורבים אחרים מקבלים כל הזמן הודעות חשודות והצעות חברות ברשתות החברתיות שברור לנו שיש מאחוריהן כוונת זדון. כך לדוגמה קיבלתי הודעה כביכול מחברת פייסבוק שמבקשת ממני לאשר מידע בלינק בגלל תוכן שפרסמתי, או בחורות צעירות ויפות ששולחות הודעות ומתעניינות. אנחנו לא תמימים, מה מחפשת בחורה כל כך צעירה ויפה אצל אדם בן 58 ממדינה אחרת? חייבים להיזהר".
פנחסי מדבר מניסיון, בשנת 2012 כמעט איבד את כל מפעל חייו כשהאקר איראני השתלט על המייל האישי והעסקי שלו והפיל את אתר האינטרנט שלו שריכז את כל תכניו, "הוא גרם לי נזק רציני, הפיל את האתר של העיתון שלי וזמן קצר לאחר מכן עברתי אירוע לב מרוב לחץ. הוא השתלט כמעט על כל מה שיש לי ברשת וזמן קצר לאחר מכן פורסמה כתבה באתר של העיתון שהיאד באיראן (ראו תמונה) שמדובר בהאקר צעיר מהעיר בוקר ובלי לחשוב פעמיים תיארו אותי שם כסוכן מוסד שלמעשה חי בזהות שאולה ורק מתחזה לעיתונאי. מסתבר שגם באיראן התקשורת יודעת לנפח כשרוצים רייטינג. לפי הכתבה, המנהיג הרוחני העניק לו פטור משירות צבאי כאות תודה.
"אני חייב להודות שברמה האישית זה מאוד פגע בי", מוסיף פנחסי, "אני תמיד אומר שאנחנו נגד הממשל, שכל דבר רע באיראן מתרחש בגלל הפוליטיקאים, אבל הנה בחור צעיר ומשכיל, שאמור לייצג משהו אחר, והוא בוחר לפגוע בי, אדם מתוך העם שאני אוהב ורוצה בטובתו ראה בי אויב והזיק לי".
כיצד פרשת הריגול משפיעה על הקהילה הפרסית בחולון?
"אין ספק שזה גרם למועקה בלב, פתאום כולם מסתכלים עלינו ורואים אותנו כמרגלים בפוטנציה".
5 צפייה בגלריה
תהלוכה באיראן
תהלוכה באיראן
תהלוכה באיראן
(צילום: AP)
האם לא ייתכן שבישראל חיים בתוכנו מרגלים?
"ברור שעם כל המהגרים שחיים כאן יכול להיות שמישהו הסתנן אבל זה לא קשור לפרסים, זה יכול להגיע מכל מקום. דווקא בקהילה שלנו יש המון מודעות וזהירות. בעיניי אנשים שעושים מעשים כאלו מתחלקים לשתי קבוצות: אלו שרוצים כסף וטובות הנאה או טיפשים שעושים את זה בשוגג, שניהם עלולים לפגוע בביטחון המדינה שחשוב לנו יותר מכל דבר. אחת הנשים שנעצרו תמיד דיברה בגנות הממשל, ולכן כל הסיפור לא מסתדר לי, אי־אפשר להתעלם מהעובדה שהוא ביקש ממנה דברים שכל אדם יכול למצוא בגוגל. הרי אחרי שפורסם שהיא שלחה תמונות של קניון חולון עמדו כל הכתבים ושידרו מול הקניון במשך שעה, אז למה שיטרח להפעיל 'מרגלת' בשביל דבר כזה? זה לא שהוא ביקש צילום של מערכת האבטחה בקניון או משהו בסגנון. אני חושב שהמסר הכי חשוב הוא לא לסמוך בקלות על אנשים ברשת, תהיו זהירים ואל תשוחחו עם אנשים שאתם לא מכירים, בוודאי לא ממדינות אחרות".