א' הוא תושב חולון שסביב הבית שלו מותקנות מספר מצלמות וידאו. "בפסח האחרון", הוא מספר, "הגנבים הגיעו מראש עם סולם די גבוה. הם כבר ידעו מראש איך להיכנס לחלון בקומה השנייה, ורוקנו את הבית". לדבריו, הוא ומשפחתו חוו לא פחות מ-4 פריצות בשנים האחרונות ודווקא בתקופת הפסח: "זה תחושה של חוסר ביטחון, חרדה, פחד נוראי".
3 צפייה בגלריה
פריצה לבית בירושלים
פריצה לבית בירושלים
פריצה לבית בירושלים
(צילום רפרודוקציה" שלומי כהן)

ליל הסדר נחשב לאחת התקופות "העמוסות" ביותר עבור גנבים ופורצים. הם יודעים שמרבית האנשים עוזבים את דירתם כדי להתארח בארוחת חג אצל קרובי משפחה, ולכן רוב הדירות בארץ נותרות ריקות, ללא השגחה, כאשר גם כוחות המשטרה מצומצמים יותר.
הגנבים אף יודעים, כי גם אם המשפחה תשוב לביתה באותו ערב – זה יהיה בשעת מאוחרת, לאחר קריאת ההגדה, והאנשים שחוזרים כבר הספיקו לבלוס לשובע את ארוחת החג, ללגום כמה כוסות יין, ועל כן כל מה שירצו כשהם שבים הביתה זה ללכת לישון, וסביר כי אף לא ישימו לב שרכושם נגנב עד יום למחרת, כך שאפילו האבק שנותר מן הגנבים כבר הספיק להתפזר לכל עבר.

זינוק בפריצות בכל שנה


חג החירות מסומן ביומני המשטרה כמועד לפורענות, כשהפורצים מנצלים את הנסיעות של משפחות רבות לארוחת חג או לחו"ל, ומרוקנים את הבתים. בכל שנה ישנה עלייה בכמות הפריצות, ובמשטרה מתקשים להתמודד עם התופעה.
ההוראה שיצאה במשטרה לפני שנתיים, שלפיה יש מחסור בכוח אדם וכוחות הסיור יצמצמו את הטיפול בגניבות למעט מקרים חריגים, רק מוסיפה לתופעה המדאיגה כבר שנים: "בכל פעם שמגיע רגע של חגים, ערב חג או ימי חג, אתה תופס את הראש מה לעשות, מספר משה מתל אביב, שביתו נפרץ לאחרונה, "איך אפשר לשמור על הרכוש שלך? מה עוד אפשר לעשות לשמור על הבית ושלא יכנסו לך הביתה?".
לשם השוואה, וכדי להבין את ממדי התופעה, לפי נתוני מוקד אמון: בשנת 2018 חלה עלייה של כ-92% בפריצות בשבוע של פסח ביחס לשנה שעברה, בשנת 2019 עלייה של 129%, בשנת 2022 עוד עלייה של 171%, ובשנת 2023 כבר עמדנו על עוד עלייה של 198% ביחס לשנה קודמת.

3 צפייה בגלריה
עו"ד לילך סויד ירקוני
עו"ד לילך סויד ירקוני
עו"ד לילך סויד ירקוני
(צילום: יח"צ מוקד אמון)

עו"ד לילך סויד ירקוני, מנכ"לית חטיבת המוקד בקבוצת מוקד "אמון" מספרת: "תמיד בחגים יש יותר פיקים של פריצות. אם בשוטף, יש כ-70% פריצות לעסקים והשאר לבתים פרטיים, בערב חג הפסח הבתים הפרטיים נוסק. רוב הפריצות הן כמובן בשעות הלילה ועד 5 לפנות בוקר. הגנבים תופסים אומץ משנה לשנה, הם לא מפחדים כבר משום דבר".

קראו גם:

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "שוטרי משטרת ישראל נמצאים 24 שעות בכל ימות השנה למען האזרחים. אך חשוב לא פחות, שיתוף הפעולה של האזרחים כאשר נתקלים במשהו חשוד ולא תקין לדווח למוקד 100".

7 טיפים לשמירה על הבית


אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי למנוע את הפריצה הבאה? סגן ניצב אליעד אנקרי, מפקד תחנת צפון תל אביב, אומר כי "אנו נערכים כדי למנוע את העניין גם במישור הגלוי וגם במישור הסמוי, אם זה בתגבורים, מחסומים, שילוב יחידות עירוניות. המשטרה עובדת 24/7 ושמה דגש על ערב פסח. אנחנו נפעל בחומרה לכל מי שינסה לנצל את ערב החג או התקופה בכלל".

3 צפייה בגלריה
סגן ניצב אליעד אנקרי, מפקד תחנת צפון תל אביב
סגן ניצב אליעד אנקרי, מפקד תחנת צפון תל אביב
סגן ניצב אליעד אנקרי, מפקד תחנת צפון תל אביב
(צילום: דוברות המשטרה)

לדבריו, ישנם מספר אמצעים שניתן להשתמש בהם:
  1. הפעילו את מערכת האזעקה: קרוב לוודאי שהימצאות מערכת אזעקה המחוברת למוקד בקרה וסיור ומצלמות אבטחה יהוו את המכשול העיקרי בפניו יעמוד הפורץ. כיום קיימות מצלמות איכותיות שאינן יקרות, המסוגלות להתריע כאשר מישהו נמצא בבית, וכן צפייה בזמן אמת דרך הטלפון הניייד.
  2. השאירו אורות דולקים, טלוויזיה ומוזיקה: למרות הרצון לחסוך בחשמל, השארת אורות דולקים בבית יכולה לסמן לגנבים כי הבית מלא באנשים, ולהרתיע אותם מלנסות להיכנס אליו. בדיוק כמו עם האורות, כדאי להשאיר טלוויזיה דולקת באחד החדרים ומוזיקה בחדר אחר. תנו לפורצים הרגשה שיש כל הזמן מישהו בבית.
  3. לא משאירים חפצים יקרים: לפני שיוצאים מהבית, יש לוודא כי לא משאירים מאחור באופן גלוי לעין חפצים יקרי ערך, כמו מפתחות לרכב, ארנקים, תכשיטים, פנקסי צ'קים או מכשירים אלקטרוניים כמו טלפונים ניידים.
  4. המנעו מעדכון סטטוסים: אם אתם נוהגים לעדכן את החשבון בפייסבוק, או בכל רשת חברתית אחרת בכל פעם שאתם יוצאים מהבית, בסדר פסח כדאי להימנע ממנהג זה. אחת השיטות של העבריינים למצוא בתים ריקים מאדם היא לעקוב אחר דיווחים של גולשים ברשתות אלו.
  5. את המפתחות לבית תשאירו אצלכם: כאשר גרים בבניין או בכל בית משותף, מתפתחים לרוב קשרים טובים עם השכנים, ויש תחושה כי הלובי המחבר בין הדירות באותה קומה הוא מקום בטוח להשאיר בו את מפתחות הבית. מקומות כמו תחתית שטיח הכניסה, ארון החשמל או העציץ על הקיר ליד הדלת הופכים להיות מקומות סתרים – וגם הפורצים יודעים את זה.
  6. רוקנו את תיבת הדואר: מכתבים, עיתונים ודברי דואר שנשארו בתיבה בכניסה לבניין, מסמנים לפורץ על כך שהדירה ריקה כבר מספר ימים. לפני סדר פסח דאגו לרוקן אותה.
  7. עשו ביטוח תכולה לדירה: גם אם עשיתם כל שביכולתם להרתיע את הפורצים, כדאי ואף מומלץ לדאוג לביטוח תכולה בתוקף עבור הדירה. תמיד טוב לדעת שיהיה מישהו שישלם במקרה שבכל זאת הצליחו לפרוץ אליכם הביתה.