לא האמנו שזה יקרה, אבל הקו האדום של הרכבת הקלה סוף סוף יצא לדרך - הנוסעים הראשונים עלו והגלגלים נעים בין בת ים לפתח תקוה. איך זה ישפיע עלינו? יצאנו לבדוק.
7 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בבת ים
הרכבת הקלה בבת ים
הרכבת הקלה בבת ים
(צילום: מתן דויטש)

נדל"ן: העלייה בדרך - מהגרים מתל אביב, המשקיעים מסתערים


בת ים היא אחת הערים שייהנו, בעיקר כלכלית, מהפעלת הרכבת הקלה באיזור גוש דן, כך מעריכים מתווכי נדל"ן בעיר, שמצפים לסוג של "הגירה" אליה, בעיקר מתל אביב. "עכשיו התל‑אביבים יעדיפו לגור בבת ים ולהמשיך לעבוד בתל אביב", הם חוזים.
עבור תושבי בת ים, וגם עבור החולוניים שרבים מהם צפויים להיעזר בה, כניסת הרכבת הקלה לעיר היא רגע היסטורי וחגיגי. התושבים מצפים שהרכבת תניב כלכלית ותפתור בעיות תחבורתיות וסביבתיות. "אנחנו מצפים שכמות כלי הרכב שינועו בכבישים תפחת, ועם זה זיהום האוויר. בנוסף, הרכבת עשויה לקצר לנו את הדרך לעבודה מחוץ לעיר", אומר תושב העיר.

7 צפייה בגלריה
אייל ימיני
אייל ימיני
אייל ימיני. אנשים מתל אביב יעברו לבת ים
(צילום: פרטי)

עיקר ההשפעה של הרכבת הקלה תהיה בתחום הנדל"ן. לדברי אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים של חברת התיווך "רימקס חולון בת ים", הצפי של השפעת הרכבת הקלה הוא בעיקר על מחירי השכירות בעיר. "אנחנו הולכים לראות יותר אנשים שגרים באיזור תל אביב והמרכז שיעברו לגור בבת ים וימשיכו לעבוד במקום עבודתם".

קראו גם:

ימיני מסביר כי אותם אנשים שיעדיפו את המעבר לבת ים ירוויחו חיסכון בעלות השכירות מצד אחד, ומצד שני ייהנו מניידות נוחה ברכבת הקלה. "מי שגר בתל אביב, תהיה לו אלטרנטיבה לעבור לגור בבת ים ולהמשיך לעבוד בתל אביב". ימיני מציין, כי בבת ים יש מספיק דירות שיאכלסו את אותם אנשים שיעברו. "השכירות בבת ים נענה בין 4,500‑7,000 שקלים, והכל תלוי במיקום, שזה מחיר סביר לעומת תל אביב".

7 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה. יום הפתיחה
הרכבת הקלה. יום הפתיחה
הרכבת הקלה. יום הפתיחה
(צילום: מתן דויטש)


בנוסף, כניסת הרכבת הקלה תשפיע על משקיעים, שכבר מזהים שהרכבת תמשוך שוכרים מתל‑אביב לבת ים, מה שעלול להקפיץ את מחיר השכירויות בסביבת הרכבת הקלה. "יהיה יותר ביקוש לדירות הקטנות, וברגע שהמשקיעים יבינו את הפוטנציאל הקיים ושתל‑אביב תהיה מונגשת יותר, הביקוש לדירות האלה יעלה, אבל לא בצורה דרמטית".
כמו כן, ימיני צופה כי חברות שפועלות ממשרדים בתל אביב יעדיפו כעת את בת ים, גם זה בגלל עלויות השכירות. "ומי שייהנה בסוף הם התושבים בבת ים ובעיקר המסחר והעירייה מהארנונה".

נהגי המוניות - מצפים להקלה בפקקים


נהגי המוניות, שחורשים את הנתיבים לאורך תוואי הרכבת הקלה, מצפים להקלה הצפויה על עומס התנועה בכבישים. "ישנן שעות עמוסות שבהן אנשים לא מצליחים למצוא מונית לתל אביב", אומר ראובן, מנהל תחנת מוניות ארלוזורוב בפתח תקוה מזה 20 שנה.

7 צפייה בגלריה
עמדות הכרטיסים
עמדות הכרטיסים
עמדות הכרטיסים
(צילום: פרטי)

"האופציה שתפתח הרכבת תהיה ברכה לכולם. הפרנסה שלנו? היא לא תיפגע, כי יש יעדים שאליהן היא לא תגיע, ומי שממהר ממילא ייסע במונית. אנחנו לא בנויים רק על נסיעות רק לתל אביב – יש נוסעים לאזור השרון, לבקעת אונו, יש מקומות שאין אליהם רכבת. יותר מזה: מנסיעות לתל אביב, בגלל הפקקים, למרות שהן עולות בין 110-120 שקלים, אנחנו מפסידים כסף, כי זה שעה וחצי הלוך חזור.
קל יותר לעשות נסיעה בתוך העיר. בשורה התחתונה, כניסת הרכבת לתמונה תהיה ברכה גם לתושבים וגם לנהגי המוניות. אני בעד שירות טוב לאזרח. אני מקווה שהתושבים לאורך תוואי הרכבת ישאירו את האוטו ליד הבית, ייסעו כמו מלכים ויחסכו כסף, עצבים וגם תאונות".

לוח הזמנים - 20 דקות מתל אביב לבת ים


שאלת מיליון הדולר, שכל מי שישתמש ברכבת הקלה ירצה לדעת, היא כמה זמן ייקח לו להגיע מנקודת המוצא אל היעד.

7 צפייה בגלריה
מסלול הקו האדום
מסלול הקו האדום
מסלול הקו האדום
(צילום: באדיבות נת"ע)

לפי נתוני הנהלת נת"ע, כפי שנמסרו ל"מיינט", ניתן לתת בעיקר טווח של זמנים, שכן הנסיעה תלויה בגורמים כגון מספר הנוסעים בכל תחנה והתנועה בכביש. אולם הנתונים המופיעים בתרשים המצורף כאן מעניקים מושג כמעט מדויק כמה זמן תשהו בין התחנות העיקריות בקו האדום.
כך, לדוגמה, מהתחנה הראשונה של הקו האדום (היוצא מפתח תקוה) עד לאבא הלל ברמת גן ייקח בין 25 ל-30 דקות. הגעה לבלומפילד תצריך מעט מעל 50 דקות ואילו בין אלנבי לרחוב רוטשילד בבת ים יידרשו בין 20 ל-25 דקות. מתחנה מרכזית פתח תקוה לרחוב רוטשילד בת ים: 70 דקות, ומתחנה מרכזית פתח תקוה לקוממיות (תחנה אחרונה): 75 דקות.

7 צפייה בגלריה
קרון במבט מבפנים
קרון במבט מבפנים
קרון במבט מבפנים
(צילום: פרטי)

בהנהלת הזכיינית אומרים עוד כי זמני העצירה בכל תחנה אינם קשיחים (אין צפצוף בזמן קבוע המודיע על פתית וסגירת הדלתות) אלא תלויים במספר הנוסעים באותה תחנה. מה שברור הוא שהנסיעות העמוסות יהיו מפתח תקוה לתל אביב בשעת הבוקר, כמו גם מבת ים לתל אביב, ואילו בשעות אחרי הצהריים הכיוון יתהפך.

7 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בבת ים. סוף סוף נוסעת
הרכבת הקלה בבת ים. סוף סוף נוסעת
הרכבת הקלה בבת ים. סוף סוף נוסעת
(צילום: מתן דויטש)

רבותיי, ההיסטוריה


1970
רעיון נולד: הקמת רכבת תחתית לערי גוש דן
1973
השר פרס המליץ, גולדה אישרה: 5 מיליון לירות לבדיקת התוכנית
1996
הקמת חברת נ.ת.ע שמבצעת סקר היתכנות ובחינת תוואים
2001
ועדת התכנון המקומית בתל–אביב מאשרת את הקו האדום
2003
יוצא המכרז הגדול ביותר שנערך אי־פעם בישראל
2006
קבוצת "MTS" זוכה במכרז אך לא משיגה מימון לפרויקט
2010
המיזם מולאם ועובר לאחריות נ.ת.ע
2015
פוצץ גשר מעריב לשם הקמת תחנת קרליבך
2016
הוקפא המכרז הבינלאומי להפעלת הרכבת הקלה בגוש דן
2017
תחילת כריית המנהרות לאורך תוואי הרכבת
2019
תחילת הנחת המסילות
2021
נסיעת המבחן הראשונה של הדנקל
2023
הקו האדום יוצא לדרך