בשבוע שעבר קיבלו הורים מגן בחולון הודעה בשעת ערב מאוחרת: הגננת עדכנה אותם שכיוון שהסייעת הקבועה לא יכולה להגיע ולא נמצאה לה מחליפה, אין לשלוח את הילדים לגן עד להודעה חדשה.
1 צפייה בגלריה
גונן
גונן
גונן
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
לכאורה קצת מפתיע שמערכת שמעסיקה מאות סייעות לא מצליחה לגייס סייעת אחת נוספת, אך עבור הנשים שעובדות בתחום זה נשמע מאוד הגיוני. "משלמים לנו כ־5,000 שקל בחודש, אני לא מכירה הרבה נשים שיסכימו לעבוד בעבודה כזאת קשה ובשכר כל כך נמוך", מספרת סייעת שהחליטה לעזוב השנה. "זו עבודה שוחקת, מתישה ולא מתגמלת ובסופו של יום גם אי־אפשר להתפרנס ככה בכבוד. הכי גרוע שבגלל שחסר כוח אדם לא היתה בכלל אופציה ליום מחלה, שלא לדבר על יום חופש. מי מסוגל לדמיין מצב שבו עובדת חולה נדרשת להגיע לעבודה? אבל זה קרה הרבה פעמים כי פשוט אין מחליפות".
למרות זאת נשים רבות נשארות בעבודה מסיבות שונות, "אני עובדת כאן יותר מ־20 שנה, מי יקח אותי בגילי לעבודה?", אומרת בכנות אחת העובדות וחברתה מוסיפה: "גם השכר וגם הפנסיה שלנו מאוד נמוכים. עובדת יצאה לפנסיה ופשוט בכתה, היא מקבלת 700 שקל לחודש כי הוא מחושב לפי השכר בסיס שלנו שהוא בקושי 2,700 שקל. מדובר בעובדת של 30 שנה והיא מקבלת פנסיה שעלולה להכניס אותה למעגל העוני. לצערנו אין לנו ועד שנאבק עבורנו. לא פלא שהמון סייעות מתפטרות".
בעקבות המצב הגישה חברת מועצת העיר, ד"ר קרן גונן, שאילתא לעירייה בבקשה לדעת כמה תקנים של סייעות אינם מאוישים, ובנוסף היא מציעה גם פתרונות: "לצד השאילתה הגשתי גם הצעה לסדר לתמרץ שימור וגיוס סייעות בחולון למסגרות החינוך והחינוך המיוחד", גונן מסבירה כי "במצב הנוכחי לא ניתן לשפר את שכר הסייעות, כיוון שהן כפופות להסכם קיבוצי, אך תגמול כספי בהחלט יכול לסייע".
מעיריית חולון נמסר: "שכר הסייעות נקבע על ידי משרד האוצר והשלטון מקומי. ימי מחלה הינם זכות שקיימת לכל עובד ואיש לא מונע מהן לממש אותה. יצוין, כי רק במהלך החודש נרשמו מאות החלפות עקב היעדרות של סייעות בשל מגוון סיבות, לרבות ניצול ימי מחלה. נוכח תנאי העסקתן, שמשפיעים גם על המחסור בכוח אדם, בעיריית חולון קוראים לאוצר ולשלטון המקומי לבחון מחדש את הסכמי השכר הקיימים במשק".