בחולון הבעיות העיקריות הן סביב תשתיות, רווחה, חינוך או איכות חיים. חלקן קשורות להזנחה רבת שנים, ואחרות בשל המבנה הגיאוגרפי או תצורתה הצפופה, וחלק בשל אופי האוכלוסייה המרובדת בעיר. הנה עשר המכות הכואבות ביותר שהעיר סובלת מהן ערב חג הפסח 2024.
6 צפייה בגלריה
פקקים בצומת חולון
פקקים בצומת חולון
פקקים בצומת חולון
(צילום: ריאן)


קראו גם:

מכה ראשונה: פקקים


מספר כלי הרכב בחולון גדל משמעותית בשנים האחרונות, והתשתיות והרחובות הצפופים אינם מסוגלים להתמודד עם העומס. יתר על כך, עבודות בנייה רבות ברחבי העיר גורמות לחסימות כבישים ועומסי תנועה, מערכת התחבורה הציבורית בחולון אינה יעילה מספיק, והעובדה שרבים מהתושבים עובדים מחוץ לעיר מחמירה את הפקקים בכניסות וביציאות.

6 צפייה בגלריה
מצוקת חנייה בסוקולוב
מצוקת חנייה בסוקולוב
מצוקת חנייה בסוקולוב
(צילום: ריאן)

מכה שנייה: חניה


מצוקת החניה בעיר התגברה בשנים האחרונות עם קידום סלילת שבילי אופניים, הרחבת מדרכות ובעיקר עבודות הרכבת הקלה. בחמש השנים האחרונות נגרעו אלפי מקומות חניה בעיר. חולון היא העיר היחידה בארץ שבה המדרכות אינן מסומנות בכחול לבן (בתשלום), ולכן יש אנשים המעמידים את רכבם למשך זמן ארוך. העירייה חייבת לחשוב מחוץ לקופסה, ולראות איך לפתור בעיה זו.

מכה שלישית: מחסור במקלטים


בשכונות מסוימות אין כלל מקלט ציבורי נגיש ועל הדיירים לרוץ למטה כארבע קומות ואז לחצות כמה כבישים כדי להגיע למקלט ציבורי. אם מדובר בבתי ספר או גני ילדים – חלק נותרו ריקים ולא נפתחו מחדש מתחילת המלחמה, בחלק הילדים מפוצלים כי בממ"ד הבית-ספרי אין מקום לכולם, ובאחרים החלה הכשרת מקלטים – אבל זה כבר מעט מדי ומאוחר מדי.

6 צפייה בגלריה
מדיטק חולון
מדיטק חולון
מדיטק חולון. חשוף לשמש
(צילום: קובי קואנקס)

מכה רביעית: צל


חלק גדול מן השטחים העירוניים חשופים לשמש (כיכר המדיטק, כיכר המסילה, פארק פרס ועוד). בנוסף כ-200 תחנות אוטובוס אינן מקורות. בחולון הכינו בעבר תוכניות לייצר "מסלולי צל", כולל התקנת סככות גדולות יותר בתחנות האוטובוסים וגם כמובן נטיעת עצים. איכות הסביבה והגנת האקלים הן האג'נדה החדשה של הדור הצעיר, ואם כל תושב ינטע ולו עץ אחד בלבד – אפשר בקלות יהיה להכריז עליה כעיר ירוקה.

6 צפייה בגלריה
קריית שרת בחולון
קריית שרת בחולון
קריית שרת בחולון. מחכים
(צילום: קובי קואנקס)

מכה חמישית: פינוי בינוי


קצב קידום פרויקטי פינוי בינוי בחולון עדיין איטי, בעיקר מסיבות ביורוקרטיות. בקרית שרת למשל יש 50 מיזמים של פינוי בינוי שמחכים להתממש. בעיר כולה ישנם לפחות 700. תהליך החתימות המרובות ואישורי תוכניות הבנייה העירוניות כל כך איטי ומסובך, כך שאם ממש ברגע זה יחתום שי קינן על מיזם חדש – במקרה הטוב, הבנייה תתחיל רק בעוד חמש שנים. רוב הבתים ישנים וללא ממ"ד.

מכה שישית: חינוך


קיים מחסור בכיתות לימוד, מה שגורם לכיתות גדולות ולצפיפות בבתי הספר. חלק גדול מבתי הספר סובלים מתנאים פיזיים ירודים, כמו חדרי כיתה קטנים ומוזנחים, מגרשי ספורט לא מוצלים וכמובן מחסור בממ"דים. לבסוף, על אף ההשתקה התוך בית-ספרית, אלימות בבתי הספר פוגעת באקלים החינוכי ובאיכות הלימודים.

מכה שביעית: היצע דירות קטן


הביקוש לדירות בחולון גבוה יחסית להיצע, כתוצאה מהקרבה לתל אביב, מחירי דיור יחסית נוחים ותחבורה ציבורית נוחה. פרויקטים רבים של התחדשות עירונית גורמים להפחתת ההיצע של דירות זמינות, כיוון שדירות רבות נהרסות ובמקומן נבנות דירות חדשות, שתהליך בנייתן אורך זמן. חולון היא עיר צפופה יחסית, עם שטח זמין מוגבל לבנייה חדשה, מה שמקשה על הגדלת ההיצע של דירות.

מכה שמינית: פשיעה


בשנה האחרונה אירעו מספר "חיסולים" בעיר. ישנן משפחות פשע בחולון ואין שבוע בלי אירוע חבלני בעיר, או שברגע האחרון המשטרה מאתרת מטען מתחת לאיזה רכב של דמות מוכרת. בחלק מהמקרים אזרחים תמימים נקלעו לאירועי חיסול וירי ומשלמים על כך בחייהם. בעיר אף נמצאו אינספור מעבדות סמים.

6 צפייה בגלריה
תאונה במחלף קוממיות
תאונה במחלף קוממיות
תאונה במחלף קוממיות
(צילום ארכיון: איחוד הצלה חולון)

מכה תשיעית: תאונות דרכים


בשנת 2023 - אירעו בחולון 535 תאונות דרכים. הגורמים הם עומסי תנועה כבדים, נהיגה מופרזת ואי ציות לתמרורים. נכון להיום, הרבעון הראשון של 2024 נחשב לקטלני ביותר בכבישים בתולדות המדינה, נקווה שהסטטיסטיקה בחולון תוכיח את עצמה אחרת בסיכום השנה.

6 צפייה בגלריה
שדרת המגדלים בפנחס אילון. צפוף וגבוה
שדרת המגדלים בפנחס אילון. צפוף וגבוה
שדרת המגדלים בפנחס אילון. צפוף וגבוה
(צילום: קובי קואנקס)

מכה תשיעית: צפיפות


בשנים האחרונות, נבנו בחולון מגדלי מגורים רבים, מה שהגדיל משמעותית את צפיפות האוכלוסייה. צפיפות אוכלוסייה בעיר היא 22,000 תושבים לקמ"ר (נכון ל-2023), צפיפות זו גבוהה יחסית לממוצע הארצי, שעומד על כ-400 תושבים לקמ"ר. הצפיפות פוגעת באיכות החיים, כתוצאה מרעש, זיהום אוויר וסמיכות הבניינים.