כשהחלו האזעקות בשבת השבעה באוקטובר בראשון לציון, משפחת בצלאלי מיהרה לממ"ד כמו שאר תושבי העיר. למרות שבנם סמל עידן בצלאלי (20) משרת כמפקד כיתת טירונים מחזור אוגוסט 23 בבסיס זיקים, הם לרגע לא חשבו שיש להם סיבה לדאגה. "הם רגילים לאזעקות, זה דבר שגרתי, הוא יצר קשר בשבע בבוקר, עידכן שהכל בסדר וביקש לדעת מה שלומנו", משחזר אב המשפחה, איתן.
3 צפייה בגלריה
סמל עידן בצלאלי לפני הפציעה
סמל עידן בצלאלי לפני הפציעה
סמל עידן בצלאלי לפני הפציעה
(צילום: פרטי)
את מה שקרה אחר כך, כולנו כבר יודעים. המחבלים הגיעו לבסיס הטירונים בזיקים ובין החיילים שלחמו בהם בגבורה היה גם סמל בצלאלי שכמעט איבד בקרב הזה את חייו. השבוע מספר אביו איתן על הנס שקרה להם ועל הכאב העמוק שבו שרוי בנו שאיבד בקרב שבעה חברים טובים. "הוא רק מחכה לעמוד על הרגליים ולחזור לשבור דיסטאנס עם החיילים שלו, כמו מפקד אמיתי".

הקרב - נלחם עד שאפסו כוחותיו


"גם כשהגיעו דיווחים על חדירת מחבלים בשבת בבוקר, לא דאגתי", מוסיף לספר האב איתן. "הרי דיברו על כפר עזה, על נחל עוז ועל נתיב העשרה, אף אחד לא הזכיר את זיקים. גם ידעתי שזה בסיס של טירונים, אז מה כבר יכול לקרות שם? כמובן שככל שהדיווחים הלכו והתרחבו התחלתי קצת לחשוש שזה יגיע לשם, אבל עידן כבר לא היה זמין בוואטסאפ וגם לא רציתי להטריד אותו. ידעתי שיש לו אחריות על הטירונים שלו שנשארו שבת ושהוא בטח מאוד עסוק".

קראו גם:

רק בדיעבד גילה איתן שבשעה שחשב שבנו מתפעל את האירוע הוא כבר שכב בטיפול נמרץ, פצוע אנוש לאחר שנלחם עד שארית כוחותיו. את סיפור גבורתו הוא אוסף מרסיסי עדויות של לוחמים, חלקם לחמו לצידו של עידן, את חלקם הציל וחלקם הצילו אותו.
"החברים סיפרו לי שכשנשמעה האזעקה הוא לקח את הטירונים שלו, שמונה במספר, למיגונית. בשמונה וחצי הם מבינים שיש חדירת מחבלים לבסיס ועידן מכניס את החיילים שלו לחדר מוגן ונועל עליהם את הדלת. עידן חובר לשאר הסגל הפיקודי ויחד הם יוצאים לקרב על הבסיס בשעה שעשרות מחבלים מנסים להשתלט עליו. מ"מים, מ"כים, קצינים, כל מי שהיה שם תפס נשק, נכנס לעמדת הגנה והצטרף לקרב. עידן ולוחם נוסף תפסו מיקום ומשם חיסלו מחבלים.
"בשלב מסוים החבר חטף כדור ביד, עידן מבצע בו חוסם עורקים והם ממשיכים את הלחימה. ככל הנראה היה צלף מעליהם, כך סיפר לי החבר, והוא הצליח לפגוע בעידן, הכדור חדר לו ללסת, עידן מתיישב במוצב אבל גם אז הוא לא הפסיק להילחם עד שאפסו כוחותיו. לצידם לוחמים נוספים, חלקם פצועים חלקם כבר הרוגים, אבל הם לא מוותרים על הקרב ונלחמים עד הסוף. רגע לפני שעידן מפסיק לתפקד הוא מספיק להעביר את כל המחסניות שנותרו לו לחבר שהיה לצידו".

3 צפייה בגלריה
איתן לצד מיטת בנו עידן. מחכה לחזור ליחידה אחרי השיקום
איתן לצד מיטת בנו עידן. מחכה לחזור ליחידה אחרי השיקום
איתן לצד מיטת בנו עידן. מחכה לחזור ליחידה אחרי השיקום
(צילום: תומר שונם)

הבהלה - מחפשים אותו בבתי החולים


עד השלב הזה שומעים בני המשפחה את הסיפור מפיו של החבר שנפצע בידו והטירונים שניצלו, את המשך הסיפור הם שומעים מרס"פ הפלוגה, יואב קליין. "הוא גיבור משכמו ומעלה והוא חילץ את עידן תחת אש. הוא למעשה רץ למוצב שלהם שהיה תחת אש צלף, הרים את עידן על הרגליים וגרר אותו לכיוון המיגונית ותוך כדי החילוץ יואב חטף שני כדורים בגב ונפצע קשה מאוד. כשעידן במיגונית הקרב ממשיך להתנהל, במקביל המחבלים מצליחים להגיע לחדר הטירונים. שם טירון אחד נרצח וטירון אחר מצליח לחסל את המחבל, אלו חבר'ה שהתגייסו רק לפני חודשיים וחצי וכבר מצאו את עצמם במצב כזה. בשעה 11:00 מגיעים המח"ט והמג"ד עם מסוק ומפנים את עידן לבית החולים".
מה עובר עליכם בבית בשעות האלו?
"אנחנו לא באמת מבינים מה קרה, פספסנו את העדכון לגבי זיקים כך שאנחנו לא באמת יודעים שעידן בסכנה, אם היה לנו מושג הייתי יוצא לחפש אותו מוקדם יותר. כמובן שדאגתי וניסיתי לתפוס את עידן וכשהוא לא ענה התקשרתי למ"פ ולמ"מ של היחידה, שניהם לא ענו לי ומאוחר יותר גילית שהם כבר לא היו בחיים. אחרי חצות בת הזוג של עידן מקבלת הודעה באינסטגרם מבחור שאיתו בגדוד. הוא כתב לה שעידן נפצע והוא לא יודע היכן הוא. התקשרתי לבית החולים ברזילי ושם אמרו לי שהוא לא רשום אצלם אבל יש להם מלא חיילים פצועים ללא זיהוי ושאבוא לנסות לזהות אותו. אני, רעייתי ובתי רומי בת ה-16 מיד נכנסנו לרכב והחלטנו לנסות למצוא אותו לבד".
איך מצאתם את עידן?
"בדרך לברזילי קיבלנו טלפון מחבר של עידן שניסה לסייע לאתר אותו וגילה שבבית החולים אסותא באשדוד יש חייל פצוע בשם עידן עם שם משפחה דומה לשם המשפחה שלנו, החלטנו קודם לבדוק שם ואכן גילינו ששלושה חיילים מזיקים מאושפזים שם. בבית החולים סיפרו לנו שהוא פצוע ירי, כשהגענו וראינו אותו שוכב במחלקה לטיפול נמרץ, מלא במכשירים וצינורות, עברה בי המחשבה שהלך לי הילד. אבל היה שם רופא שאיפס אותי, הוא אמר לי 'הילד שלך חי והילד שלך יישאר בחיים. הוא אומנם פצוע קשה, אבל זה לא הכי קשה שיש כאן'. זה גרם לי להבין שיש תקווה, שלמרות הכל עידן יצא מזה".

3 צפייה בגלריה
איתן לצד מיטת בנו עידן. מחכה לחזור ליחידה אחרי השיקום
איתן לצד מיטת בנו עידן. מחכה לחזור ליחידה אחרי השיקום
"השאלה הראשונה שלו הייתה מה עם החברים והחיילים שלו?"
(צילום: תומר שונם)

החזרה לחיים - התעורר אחרי שלושה ימים


"עידן התעורר רק אחרי שלושה ימים והוא היה מאוד מבוהל, השאלה הראשונה שלו הייתה מה עם החברים והחיילים שלו? בהתחלה לא רצינו לדבר איתו על זה כדי לא להציף, לא ידענו כיצד לספר לו שהוא איבד שבעה חברים טובים. מבחינת עידן האירוע כולו התחיל בשבע בבוקר והסתיים ב-12 בצהרים והתרחש רק בזיקים. הוא לא ידע מה קורה בשאר המדינה, לא הבין שהוא למעשה מתעורר לתוך מלחמה שמתרחשת בכל כך הרבה מוקדים.
"גם היה חשוב לנו לאפשר לו להתחזק, ביום הפציעה הוא עבר ניתוח חירום לשחזור בלסת, ומספר ימים לאחר מכן נכנס לעוד ניתוח, היה חשוב לנו לא להחליש אותו עם בשורות קשות.
"רק אחרי שבוע, כשהשתחרר מטיפול נמרץ, הבנו שהגיע הזמן לספר לו. הבאנו כמה חברים מהיחידה, שיחזקו אותו, וגם קב"ן, זה היה רגע מאוד קשה. עידן התחיל לשאול על שמות וכל שם שהוא מזכיר אנחנו נאלצים לספר לו שהוא כבר לא איתנו. הוא היה שבור מזה שלא היה נוכח בלוויות, ביקש לדעת מה עם המשפחות של החללים. רק שבוע וחצי אחרי אותה שבת, הוא נחשף לכל האמת, למה שקרה בזיקים ומה שמתרחש בכל המדינה, הוא היה המום".
מה שלומו היום?
"הוא מתאושש. מחכה לו שיקום ארוך שכנראה יהיה בשיבא. אני ואשתי עושים משמרות לצד מיטתו, גם רומי כל הזמן כאן, היא לא מוכנה לעזוב את אחיה ומתנהגת בבגרות אמיתית. החיילים הטירונים שלו מקסימים, שולחים לו סרטונים והודעות ברכה, כל הזמן מתעניינים בשלומו אבל הוא מסרב 'לשבור דיסטנס'. מבחינתו חייבים לעשות את זה לפי הספר, זה חלק מאוד משמעותי ביחסים של מפקד וחיילים והוא אמר שאת הדיסטנס הוא ישבור רק לאחר השיקום, כשיעמוד על הרגלים, ילבש מדים ויעשה את זה כמו שצריך, כמו המפקד האמיתי שהוא".