החשש מפני הקפאת מיזמי תמ"א 38 סביב תחנות הרכבת הקלה והמטרו מתחיל להשפיע על ההתחדשות העירונית בחולון ובבת ים. "יזמים יאבדו מיליוני שקלים, חייבים לתת טווח זמן לסיים פרויקטים שכבר התחילו".
ועדת המשנה לתכנון ובנייה המליצה לפני כשבועיים למועצה הארצית לתכנון ובנייה שלא להעניק היתרי תמ"א 38 למבנים הממוקמים בצמוד לתחנות של הרכבת הקלה והמטרו.
2 צפייה בגלריה
צמודים לתוואי הרכבת הקלה בבת ים
צמודים לתוואי הרכבת הקלה בבת ים
צמודים לתוואי הרכבת הקלה בבת ים
( צילום: קובי קואנקס)
תושבים רבים זעמו על המתווה, המכונה תמ"א 70, שעתיד להשפיע על מאות פרויקטים קיימים ומאות שתוכננו לקום לכל אורך התוואי, רבים מהם בחולון ובת ים.
כעת נראה כי כבר עכשיו היזמים מתחילים לסגת וחוששים להכניס את היד לכיס ולהשקיע בפרויקטים שעתידים להיפסל בקרוב.
כך לדוגמה סיפר דייר מרחוב יוספטל בבת ים, שלצד הבניין שלו תוקם תחנה של קו המטרו 1. לדבריו, היזם אליו פנו דיירי הבניין במטרה לקדם התחדשות עירונית ביקש זמן לבחון את המצב.
"הוא מלווה אותנו יותר משנתיים. בגלל שאנחנו בניין אחד הבנו שאנחנו מיועדים לתמ"א 38/2 ולא לפינוי־בינוי. הוא אמר שאם החוק החדש יתקבל, זה יטרוף את הקלפים וצריך לבחון את המצב מחדש. להבנתי, במקרה שההקפאה תיכנס לתוקף, הפתרון הכי טוב הוא להתקדם לפינוי־בינוי, כי את זה המדינה יותר מעודדת, אבל זה כמו להתחיל הכל מהתחלה וזה הרבה יותר מורכב. אם היזם אומר לנו לחכות, זה חריג. יזמים בדרך כלל רק רוצים לרוץ ולקדם. זה לא נעים אבל אנחנו מקווים לבשורות טובות".
בשלב זה יזמים רבים נמצאים במצב ביניים ‑ מצד אחד מאות פרויקטים כבר מקודמים בחולון ובת ים, מצד שני ההמלצה טרם התקבלה ואין לדעת כיצד זה יתפתח.
"דווקא במצב כזה חשוב שההחלטה תתקבל באופן הדרגתי", כך מסבירה ענת קריספין, תושבת חולון, מומחית לרישוי בנייה ועסקים מול עיריות, מועצות ורשויות מקומיות, ובעלת משרד Top TLV.
2 צפייה בגלריה
ענת קריספין
ענת קריספין
ענת קריספין
(צילום: שגיא מורן)
"כל פרויקט, גם אם טרם קיבל אישור, כבר הוביל להוצאות גדולות עבור היזמים", מסבירה קריספין. "הוצאת היתר יכולה לעלות בין חצי מיליון למיליון וחצי שקלים. בשלב הראשוני כל יזם קודם כל מקבל מהרשות תיק מידע להיתר, שזה מידע משפטי ותכנוני מחייב, שלמעשה מתווה לו את הדרך שהוא צריך לבצע לקבלת ההיתר. עלות תיק כזה יכולה להגיע ל־10,000 שקלים, ובתחילת הדרך של הרכבת בכלל לא הכניסו לשם חוות דעת של נת"ע, ולכן יזמים כבר הופתעו לפני תשלום אגרות הבנייה וגילו שיש מידע נוסף שמשפיע על קבלת ההיתר.
"בדרך כלל, אם הרשות לא עומדת בהתחייבות של עצמה בתיק המידע, ניתן לתבוע אותה על רשלנות, אבל במקרה הזה אין ממש את מי לתבוע, כי זה הגיע בהפתעה. למעשה, תוקעים פרויקטים שכבר התחילו. במצבים כאלה מקובל לתת ליזמים טווח זמן מראש, כמו שהודיעו מראש על ביטול תמ"א 38/1, כך גם במקרה הזה ‑ יש לתת להם התראה מראש על מנת לאפשר לפחות לפרויקטים מתקדמים להסתיים, וכך גם לא לגרום ליזמים לאבד את כספם וגם לאפשר לדיירים שעבדו קשה כדי לשפר את חייהם ליהנות מפרי עמלם".