לעיריית חולון נמאס מכלי הרכב הנטושים בעיר, והיא מסייעת כעת לקדם בכנסת חקיקה שתזרז גרירה של כלי רכב שננטשו על ידי בעליהם. "אנחנו מקבלים 4,000 תלונות בשנה", אומרים בעירייה. "סוחרי הרכבים משחקים איתנו".
1 צפייה בגלריה
"מהווים סכנה". רכב נטוש בחולון
"מהווים סכנה". רכב נטוש בחולון
"מהווים סכנה". רכב נטוש בחולון
(צילום פרטי)
קראו גם:
כבר שנים רבות מתמודדים תושבי חולון עם מצוקת החניה החמורה בעיר. בשנת 2019 אף התקיימה מחאה גדולה של תושבי שכונת אגרובנק, שבשיאה הם הגיעו לעיריית חולון וחסמו את חניית ראש העירייה, מוטי ששון, שהגיע להשתתף בישיבת מועצת העיר. למרות שעל פי הגדרת החוק זו אינה אחריותה של הרשות, בחולון מצוקת החניה משבשת את חייהם של תושבים רבים, ועל כן בעירייה מנסים למצוא פתרונות.
בין היתר הוכשרו שטחים ציבוריים ריקים כשטחי חניה ואף התקבל תיקון לחוק העירוני שאוסר לחנות נגררים שלא מחוברים לרכב ברחבי העיר ומאפשר זאת רק בשטח ייעודי.
למרות זאת המצב לא השתפר, בין היתר עקב נטישה של כלי רכב בעיר למטרת מכירה. כך, לדוגמה, חשף חבר מועצת העיר שי קינן, כי בעיר ישנם כלי רכב רבים עם שלטי "למכירה", שכלל לא שייכים לתושבי חולון אלא נמצאים בבעלות של אנשים מערים רבות אחרות ברחבי הארץ.
בזמנו הציע קינן לצבוע את מדרכות העיר בכחול־לבן ולאפשר לתושבי חולון בלבד לחנות בחינם, הצעה שהעלו סיעות נוספות במהלך השנים, אך בכל פעם ששון דחה אותה על הסף.
כעת נראה כי עיריית חולון מצאה דרך חדשה להתמודד עם הסוגיה, ושלחה נציג לוועדת הכנסת שעסקה בנושא.
בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרו לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון מספר 24, גרירת רכבים נטושים), התשפ"ב‑2021.
את הצעת החוק יזם ח"כ איתן גינזבורג מסיעת "כחול־לבן" ומטרתה לקצר מ־60 ל־30 יום את זמן ההתראה שיינתן לרכב הנחשד כנטוש טרם גרירתו.
כדי לעודד את החקיקה שלחה עיריית חולון את מנהל אגף הפיקוח בעיריית חולון, אריאל דוידי, שהסביר כיצד הבעיה משפיעה על העיר וכיצד מבלי לקצר את זמני ההתראה, ידי העירייה כבולות. "בשנה יש לנו למעלה מ־4,000 פניות של תושבים בנושא הזה. סוחרי מכוניות משחקים איתנו ומזיזים את הרכב הנטוש בסך הכל שלושה מטרים. אם לרכב אין רישיון או לוחית זיהוי, ובעליו מזיז אותו, כל התהליך מתחיל מהתחלה".
תושב שכונת אגרובנק: "כשאני רואה רכב נטוש זה משגע אותי, כי זה סתם רכב ששורף חניה במקום שהוא ממילא בעייתי"
עם קבלת ההחלטה בירך דוידי על המהלך: "כלי רכב נטושים במרחב הציבורי הם מטרד לציבור. הם תופסים מקום חניה, יוצרים מפגע חזותי בעיר ומהווים סכנה כיוון שילדים עלולים לנסות להיכנס אליהם. בשנתיים האחרונות אנחנו ממקדים מאמץ למיגור התופעה ויש צוותים ייעודיים לטיפול בנושא. אנחנו גם מבינים שזה נושא שמעסיק תושבים רבים כיוון שהם פונים אלינו".
מה תהליך הטיפול?
"כשמזהים רכב נטוש, לרוב הוא מלוכלך, בלי אוויר בגלגלים ובלי רישיון רכב, או שמדובר ברכב של סוחר מכוניות. אנחנו דורשים מבעל הרכב לפנותו בתוך 72 שעות. לאחר מכן ניתן קנס על סך 730 שקלים, וזה כמובן לא מבטל את דרישת הפינוי.
"החוק הנוכחי התיר לנו לגרור רכב רק אחרי 60 יום, אך התיקון יאפשר לעשות זאת אחרי 30 יום, ולאחר חודשיים, אם אין דורש, הרכב נשלח לגריטה. לדעתי זה מהלך חיוני וחיובי. אין סיבה שאדם ישאיר את רכבו ברחוב למעלה מחודש. המרחב הציבורי הוא לא פח אשפה, ותפקידנו לשמור עליו".
אז האם החקיקה החדשה שסייעה עיריית חולון לקדם תשפר את מצב החניות בעיר? בדקנו עם התושבים שהדבר נפוץ באיזור מגוריהם.
"לא בטוח שסוחרי מכוניות הם הבעיה שלנו", טוען תושב שכונת אגרובנק שהשתתף במחאה בעבר. "אני גר ברחוב הגלעד, ליד תיאטרון חולון, ויש לנו מצוקת חניה מטורפת. כשאני רואה רכב נטוש זה משגע אותי, כי זה סתם רכב ששורף חניה במקום שהוא ממילא בעייתי, ובדרך כלל זה רכב שנראה שלאף אחד אין כוונה למכור או לקנות אותו, כי הוא מאוד ישן. אבל אם העירייה תגרור יותר מהר, מבחינתי זה כמובן מבורך".

רכבים נטושים במספרים:

3,400 דרישות לפינוי רכבים נטושים
1,900 בעלי רכבים נקנסו
520 רכבים נגררו
8,000 תלונות התקבלו מהציבור