10 שקלים בחולון: "העלינו בלב כבד מ–8 שקלים"

פלאפל א.א בחולון קיבל את שמו מבעליו, השותפים אורן הראל (42) ואיציק צעדה (39), שמשנת 2009 מנהלים יחד את המקום. השניים אף הספיקו להתרחב והיום הם מחזיקים בשני סניפים, ברחוב חנקין 67 וברחוב הלוחמים 1 בחולון. תחילה הם פתחו את המקום תחת הקונספט של מנה בחמישה שקלים בלבד, אבל מאז נאלצו להעלות מעט את המחיר, והשנה, עקב החמרת יוקר המחייה, עלה המחיר מ־8 שקלים ל־10 שקלים.
6 צפייה בגלריה
אחד העובדים בפלאפל א.א בחולון
אחד העובדים בפלאפל א.א בחולון
אחד העובדים בפלאפל א.א בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
למרות זאת, הפלאפל של אורן ואיציק עדיין נחשב לאחד המקומות הזולים והטעימים בעיר הילדים.
"אנחנו נצמדים למנה הקלאסית והאהובה", מבטיח הראל. "פיתה חמה עם כדורי פלאפל, חומוס, טחינה, סלט ירקות וכמובן כרוב כבוש. יש לנו מתכון סודי שקיבלנו מסבתא רבא שלי, שהגיעה מספרד, ולשנינו יש אהבה גדולה למנה. אני עובד מגיל 14 בפלאפליות, שטפתי כלים, ניקית, מכרתי, עשיתי הכל, והיום אנחנו בשותפות יחד. אני מאוד אוהב את המנה ולפחות פעמיים בשבוע מתענג על חצי מנה כדי להיזכר בטעם".
שני השותפים צופים בעליית המחירים החדה בתחום ובכל זאת משוכנעים שאפשר להתפרנס בכבוד מבלי לקרוע ללקוח את הכיס.
"יש לנו לקוחות ותיקים וקבועים, אני רואה משפחה עם הרבה ילדים שרוצה להתפנק בחוץ ואני יודע שבמקום אחר זה עלול לעלות להם מאות שקלים. כאן הם נהנים, אוכלים לשובע וכולם מרוויחים. לגבות 25 שקל למנה זה מוגזם, באמת שאין צורך, גם את העלייה מ־8 ל־10 שקלים עשינו בלב כבד ומתוך חוסר ברירה. חשוב לנו להישאר נגישים לכולם, הלב שלנו לא נותן לנו למנוע ממי שרוצה לאכול פיתה עם פלאפל חם וטרי".

12 שקלים ברמלה: "המחיר לא זז"

חנות הפלאפל של ג'מאל וסבטלנה מילאד בכניסה לשוק רמלה נראית כמו סניף של רשת פארם. מרשים לראות איך מקום כל כך עמוס שומר על רמה כה גבוהה של סדר וניקיון.
6 צפייה בגלריה
שוק רמלה
שוק רמלה
שוק רמלה
(צילום פרטי)
אולם מעל הכל בולט המחיר יוצא הדופן: 12 שקלים למנת פלאפל, 7.5 שקלים לחצי מנה, מחירים שקשה למצוא, בעיקר בימים אלה, של עליית מחירים ומצוקת בעלי העסקים.
הלקוחות שפוקדים את המקום שישה ימים בשבוע מעידים שלא רק המחיר עושה את שלו, אלא גם טעמם של כדורי הפלאפל הירוקים, עתירי הצמחים והתבלינים.
"זה משהו אחר, לא סתם אני בא לפה בכל יום", אומר חנן עבודי, תושב רמלה, שסיים מנה וארז נוספת. לקוחות נוספים יושבים על הבר מחוץ לחנות, המשקיף על שדרת השוק הצבעונית. ההמתנה, גם בשעות הלחץ, לא ארוכה, בעיקר בגלל מספר העובדים הגדול, שחלקם קרובים של בני הזוג מילאד.
התערובת של המרכיבים הסודיים נבלעת בתוך מכונת הפלאפל, וזו מסתובבת ופולטת בקצב כדורים עגולים מדויקים אל תוך השמן הלוהט. כשהכדורים מוכנים הם מועברים לעמדת ההגשה בתוך כלי מחומם, לצידה של ערימת צ'יפס ענקית.
המוכר התורן, אורי, כפפות לידיו, מכניס את הכדורים לפיתה ומכין את המנות בקצב מסחרר. והטעם? ירוק ולח בפנים, פריך וחום מבחוץ. טעים ממש.
6 צפייה בגלריה
פלאפל בשוק רמלה
פלאפל בשוק רמלה
פלאפל בשוק רמלה
(צילום פרטי)
האני, בנם של ג'מאל וסבטלנה, מנצח על האירועים. "יש ימים שקשה לעמוד בקצב", הוא אומר. "למשל, בימי רביעי, כשיש גם שוק בשטח הפתוח, התנועה גדולה במיוחד".
כולם מדברים על עליית המחירים.
"אותנו לא מעניין עליית המחירים או שר האוצר. אנחנו כאן כבר למעלה מארבע שנים, והמחיר לא זז".

15 שקלים ברחובות: "יוקר המחיה הוא תירוץ"

זאב אפרים (59), הבעלים של פלאפל השוק שפועל בשוק העירוני של רחובות כבר 48 שנים, מוכר וימשיך למכור מנת פלאפל ב־15 שקלים. "יוקר המחיה הוא תירוץ של ספקים להעלות מחירים", הוא אומר. "אני כעסק עם לקוחות קבועים לא מתכוון להעלות מחירים, אני אספוג את התקופה".
6 צפייה בגלריה
זאב אפרים
זאב אפרים
זאב אפרים
(צילום פרטי)
פלאפל השוק לא עוצר כבר כמעט 50 שנה. מי שהקים אותו היה אביו של זאב, והוא עצמו בילה את רוב חייו בשוק העירוני לצד הסוחרים, ועם הלקוחות הקבועים שכבר הביאו לפלאפל את הילדים, הנכדים ואפילו הנינים.
בשבועיים הקרובים זאב נמצא בתהליך העברת הפלאפל לשוק החדש, מרחק של כמה עשרות מטרים מהמיקום הקודם. המבנה חדש ודמי הניהול יהיו הרבה יותר גבוהים בו, אך הדבר לא יגרום לו, לדבריו, להעלות מחירים. "אני עובד עם לקוחות קבועים כבר הרבה שנים וכרגע אני לא מעלה מחירים", הוא מצהיר.
למרות שמנת הפלאפל של זאב עולה 15 שקלים בלבד, היא לא פחות טובה מאחיותיה היקרות. מדובר במנה מפנקת עם צ'יפס וסלטים חופשי מבר הסלטים הטריים.
במבחן הטעימה אין ספק שהוא נמצא ברף העליון כשהוא מקבל שוב ושוב את הביקורות הטובות ביותר מצד תושבי העיר בקבוצות הפייסבוק המקומיות.
לדבריו, העלאת המחירים מצד הספקים היא ניצול של המצב. "אני חושב שספקים למיניהם ניצלו את המצב שהסחורה מגיעה מחו"ל והקפיצו את המחיר מעשרות ועד מאות אחוזים", הוא אומר. "צריך לדעת להסתפק ולעבור גם תקופות כאלה. יש חומרי גלם שהתייקרו, אבל לא צריך להעלות את המחיר. אם מגיעה אליי אמא לארבעה ילדים שרוצה להאכיל אותם בפלאפל, הפרש של עוד 10 שקלים למנה הוא הפרש גדול מאוד. הלקוחות הקבועים שלנו לא עוזבים אותנו וזו לא התקופה להעלות להם את המחיר. נתאזר בסבלנות ונקווה לימים טובים יותר".

18 שקלים בראשון לציון: ”אנשים חושבים פעמיים"

לפני שנתיים, כשהקורונה פרצה לחיינו ואף אחד לא ידע לאן מועדות פנינו, ישב קובי צומפי בביתו בראשון לציון וחישב מסלול מחדש. "עבדתי בחברה של מוצרים דיגיטליים וחשמליים אבל לא היה לי סיפוק, חיפשתי כיוון אחר לשמח בו אנשים", הוא מספר.
6 צפייה בגלריה
קובי צומפי מראשון לציון
קובי צומפי מראשון לציון
קובי צומפי מראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
קאט. שנתיים אחרי, בדוכן הפלאפל "רוטשילד 33" במדרחוב, נראה בהחלט שצומפי משמח אנשים, ועושה זאת דרך הבטן.
השמחה מתחילה במחיר: מנת פלאפל מלאה בכל טוב עולה כאן 18 שקלים. לצידה מקבלים סלטים חופשי, כולם בעבודת יד. מעבר לפלאפל המסורתי אפשר ליהנות במקום מסביח עם הפתעה - קציצת "ערוק" עם מתכון שעובר מדור לדור, וגם את ההמצאה המקומית, סמבוסביח, מנה המורכבת מסמבוסק וסביח. לפי הקהל שבולס אותה בזריזות, היא עושה את העבודה.
"ליברמן קרע אותנו", אומר צומפי, "הוא העלה מחירים אז אנשים חושבים פעמיים לפני שהם מוציאים כסף על אוכל. הם קודם באים אליי ושואלים כמה זה עולה. אני לא מתכוון להעלות עכשיו מחירים בגלל שלאנשים קשה יותר, לא צריך לחפש לפגוע בהם. אני גם רואה איך כל אלו שהיו אוכלים שווארמה באים בסוף אליי כדי לאכול את הפלאפל, שהוא זול יותר, אבל אני יכול להתחייב שהוא לא פחות טעים ממנות אחרות במקומות יקרים יותר".
6 צפייה בגלריה
פלאפל בראשון לציון
פלאפל בראשון לציון
פלאפל בראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
לדברי צומפי, גם אמא שלו מגויסת למקום. "היא עסקה בתחום האוכל לפני הרבה שנים", הוא מספר, "וכל מה שאנשים מכינים פה זה על פי מתכון סודי שעובר במשפחה".