תכניסו מילה חדשה לאוצר המילים שלכם: שבל"רים, אלו העושים "שימוש ברכב ללא רשות", ובשפה לא משטרתית: גנבי רכבים. במהלך חמש השנים האחרונות התופעה של גניבת כלי הרכב מתעצמת בכל רחבי הארץ. כמעט חמישה אחוזים מסך גניבות כלי הרכב במדינה נמצא באיזור בת ים וחולון, ורק בשנת 2023 (בחישוב ממוצע עד סוף החודש) נגנבו כ־1,130 כלי רכב משתי ערים אלה, וזאת בהשוואה ל־961 כלי רכב גנובים בשנת 2022; 596 בשנת 2021 ו־370 כלי רכב שנגנבו מחולון ובת ים בשנת 2020 - זינוק של 205 אחוז בגניבות כלי רכב בשלוש שנים.
5 צפייה בגלריה
"רובם נעצרים במחסומים שהקמנו". שוטרי תחנת חולון במחסום
"רובם נעצרים במחסומים שהקמנו". שוטרי תחנת חולון במחסום
רכב שנגנב בחולון
(צילומים: דוברות המשטרה)

מעבר לתושבים שסובלים מאובדן ונזק לרכוש, מנתונים שחושפת רשות שוק ההון, גם חברות הביטוח השונות שילמו בשנה שעברה כ־700 מיליון שקלים בגין גניבות הרכבים בארץ - כפול מהסכום ששולם ב־2021.

קראו גם:

יצוין, כי הערים בת ים וחולון אינן הערים המובילות בכמות גניבות הרכב (באר שבע ותל אביב מובילות), אולם דווקא בשתי ערים אלה המשטרה עושה מאמץ מוגבר, יותר מבכל עיר אחרת במדינה, וניתן לראות זאת לפי כמות המעצרים והתביעות המוגשות בשבועות האחרונים על ידי משטרת חולון, למשל, נגד מי שהמשטרה נוהגת לכנות: השבל"רים (אלו העושים "שימוש ברכב ללא רשות").

בעיקר בני מיעוטים


רב פקד מורן חדד, 39, מחולון, המשמשת כקצינת אגף החקירות והמודיעין בתחנת משטרת חולון מספרת מי הם אותם שבל"רים, וכיצד המשטרה המקומית מצליחה לתפוס אותם.
"התחנה פועלת מסביב לשעון על מנת לטפל בתופעות שמטרידות את תושבי העיר, ואחת התופעות המרכזיות ביותר היא גניבת הרכבים. המודיעין החקירתי והמבצעי ממפה את תופעת הפשיעה אצלנו ברחובות, ופועל לצמצם אותה, וזה בא לידי ביטוי בכתבי האישום שמוגשים", אומרת חדד.

5 צפייה בגלריה
רב פקד מורן חדד
רב פקד מורן חדד
רב פקד מורן חדד. פועלים מסביב לשעון
(צילומים: דוברות המשטרה)

ואכן, אם בודקים את הנתונים, רק בעשרת הימים האחרונים הוגשו 12 כתבי אישום נגד גנבי רכב, ולדברי חדד יש ארבעה עצירים בתחנת המשטרה שטרם הספיקו להגיש נגדם את התביעות. אכן הספק יפה, אולם כיצד המשטרה הגיע לאכיפה כזו נכבדת?
חדד לא מגלה את כל הסודות: "במבצעים מפעילים כלים טכנולוגיים גלויים וסמויים, על מנת לאתר את הכנופיות המאורגנות שמבצעות את הפשעים", היא מגלה.
אולם מקריאת כתבי האישום שהוגשו נגד אותם 12 שבל"רים שנתפסו ברחובות חולון ובת ים בעשרת הימים האחרונים, עולה מכנה משותף רחב בין גנבי הרכב: כולם צעירים וכולם בני מיעוטים המגיעים מעבר לקו הירוק.

5 צפייה בגלריה
"רובם נעצרים במחסומים שהקמנו". שוטרי תחנת חולון במחסום
"רובם נעצרים במחסומים שהקמנו". שוטרי תחנת חולון במחסום
נעצר במחסום
(צילומים: דוברות המשטרה)

"בראשיתה של המלחמה, כלומר בימים הראשונים – אכן הייתה ירידה בכמות הגניבות, אבל אחרי זה הם חזרו בהדרגה", מסבירה מורן, ומוסיפה: "היום, ומדי יום, הם מגיעים במטרה לגנוב רכב – זה יכול להיות כדי למכור או להחליף לוחית לרכב נפוץ בשוק, אבל זה בהחלט יכול להיות גם כדי למכור חלקי חילוף".

1,000 שקל לרכב


לדברי חדד, מאפיין נוסף של הגנבים הוא שרובם, שב"חים (שוהים בלתי חוקיים ‑ש.ש) המגיעים מהגדה.
"כנופיות גנבי הרכב לא יושבות בגזרתנו. אלה כנופיות מהגדה, כאשר ראש הכנופיה שולח את החבר'ה הצעירים, והם באים לעשות את זה בשביל 1,000 שקל לכל רכב. לנו אולי זה לא נראה הרבה, ובטח שלא שווה את הסיכון, אבל בשביל נער בן 16 שגר בשטחים, זה יכול להיות עולם ומלואו. ואם אותם חבר'ה מצליחים להשיג בערב אחד שבע‑שמונה מכוניות, זה יכולה להיות כבר משכורת מאוד מכובדת עבור צעיר שגר בגדה".
איך הם למעשה מגיעים לחולון ובת ים?
"כל נושא הגבולות וקו התפר הוא באחריות הצבא. מבחינה היסטורית, יש כל מיני פתחים שקיימים לאורך התוואי, כמו פתח רמאדין שכבר קיים שנים. אנחנו לא יכולים, וזה גם לא תפקידנו, לאתר את אלה שנכנסים, אבל אנחנו בהחלט עושים את כל המאמצים לעצור אותם בדרך החוצה, ורובם נעצרים במחסומים שהקמנו. אכן תופסים צעירים שהם שוהים בלתי חוקיים, שלחלקם הגדול אפילו אין רשיון נהיגה".

צפו בפעילות המשטרתית נגד השבל"רים:

כל השוטרים אצלכם בתחנה עוסקים בשבל"רים?
"יחד עם כוח האדם המצומצם שיש לנו כאן בתחנה, החלטנו למקד את המאמצים בתופעה המסוימת, וזו אכן מביאה לעלייה בתפיסות. תחנת חולון משקיעה הרבה מאמץ בנושא, ויש לנו צוות מאוד מקצועי ומיומן, חוקרים דוברי ערבית, וכתוצאה – אלה שנתפסים משתפים פעולה".

לאפיין דפוסים


לדברי חדד, לגנבי הרכב אין בהכרח שכונות מועדפות. "זה קורה בכל מקום ובכל שכונה בשתי הערים. גם אם יש לנו מודיעין – מה שנכון לשבוע זה, לא נכון לשבוע הבא. אנו מפעילים כלים חכמים לאפיין תופעות ודפוסי התנהגות מסוימים של כל חוליה, ובהתאם פורסים כוחות סמויים וגלויים בשטח.
"אנו מפעילים כאן הרבה מאוד סטטיסטיקה, וזה בהחלט מוכיח את עצמו. מצד אחר, נדרש פה גם שיתוף הפעולה של התושבים, כי ככל שאנו מקבלים הודעה יותר קרובה לאדם החשוד ההולך ברחוב עם כוונות לגנוב רכב, או לסירוגין מופעלות מערכות התראה של כלי רכב, תוך כדי שתושבים מתקשרים למוקד 100 – אזי הסיכוי לתפוס את השבל"ר גובר".
הם מגיעים מהשטחים, וגם בתקופת מלחמה. האם הם מסוכנים לציבור?
"לא נתקלנו במישהו שהיו לו כוונות מעבר ללגנוב רכב. כל מה שמעניין אותם זה לקבל את ה־1,000 שקל שלהם ותו לא. הם מגיעים עם הציוד שלהם, שוברים את החלון, מתניעים ונוסעים. בדרך כלל, צוותי הבילוש והסיור שלנו מצליחים להגיע אליהם הרבה קודם. כך, למשל, היו לנו כמה הצלחות השבוע, שברגע שרק התיישבו ברכב, ואפילו עוד לא הספיקו להניע, אנו כבר הגענו אליהם. במקרים פחות זריזים, אם לא תופסים אותם במעגל הראשון – אנו מגיעים אליהם במחסומים שבהמשך הדרך.
"הרבה מאוד שוטרים מתחנת חולון רודפים אחריהם הלכה למעשה עד לגבולות איו"ש. אנו מקפיצים מחסומים, ויודעים מראש לאן מועדות פניו של מישהו שבורח עם הרכב, ואז מאתרים אותם בדרך לשם. הנה, תראה את אחוז ההצלחה המרשים רק מהשבוע האחרון".

נתוני המשטרה בחולון בת ים:
5 צפייה בגלריה
נתוני המשטרה
נתוני המשטרה
נתוני המשטרה
(צילום מסך)

גניבות רכב בחולון ובת ים - השיטות ואיזה רכב הם מעדיפים?

שיטת הגניבה המובילה כיום היא שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים.
46% מסך נסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטת התחברות לשקע; ב־5% מסך הגניבות בוצע שימוש ברכיב אלקטרוני אלחוטי המשכפל את תדר השלט; 26% מכלל הגניבות כללו החלפת מחשב ברכב; 13% מסך הגניבות בוצעו על ידי גניבת מפתחות מביתו של בעל הרכב, כאשר קיים קשר ישיר בין הפריצה לרכב בחניה הצמודה; 9% מהגניבות מוגדרות כגניבה בידי מורשה, המתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב; ואחוז מסך הגניבות בוצע באמצעות שוד וגניבת רכב מונע.
הנתונים מראים כי ב־85% מתוך סך הגניבות, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS, דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, הממומן ומסופק להם ידי משפחות פשע בעלות המגרשים לפירוק המכוניות, הנמצאות בראש השרשרת.

5 צפייה בגלריה
"רובם נעצרים במחסומים שהקמנו". שוטרי תחנת חולון במחסום
"רובם נעצרים במחסומים שהקמנו". שוטרי תחנת חולון במחסום
שוטרי תחנת חולון במחסום
(צילומים: דוברות המשטרה)

כלי הרכב הנגנבים ביותר באזור חולון ובת ים


על פי נתוני המערך המבצעי של חברת Pointer מקבוצת Powerfleet, מראה כי ג'יפונים ורכבי פנאי‑שטח מהווים 42% מכלל המכוניות שנגנבו; רכבים פרטיים היברידיים וחשמליים מהווים 23%, רכבים פרטיים לא היברדיים וחשמליים מהווים 8%, רכבים מסחריים מהווים 9% מסך גניבות הרכב, משאיות מהוות 5% מסך הגניבות, כלים מכניים הנדסיים (טרקטורים למיניהם) מהווים אחוז אחד מסך גניבות הרכב, ורכבים דו‑גלגליים (אופנועים) מהווים 12% מסך הגניבות.